Анґела Меркель під час візиту до Вашингтона спробує загальмувати процес економічної ізоляції США

Анґела Меркель під час візиту до Вашингтона спробує загальмувати процес економічної ізоляції США

Своєю зовнішньоторговельною політикою президент США Дональд Трамп може почати міжнародну торговельну війну - це один з найбільших страхів економістів з часу його інавгурації, пише DW. І хоч досі нічого конкретного не сталося, чимало заяв нового американського президента вказують на чіткий напрямок його думок - протекціонізм та відмежування від світової економіки.

Трамп хоче зменшити імпорт товарів, посиливши таким чином внутрішнє виробництво. 

"Ми хочемо підвищити податок на товари з тих країн, з якими у нас негативне торговельне сальдо", - заявив речник Білого дому Шон Спайсер. Такий податок, який за заявами Трампа становитиме 20 відсотків, діятиме як мито на іноземні товари.

Помста за експортні успіхи Німеччини?

За даними німецького Федерального відомства статистики, торік компанії з ФРН продали США товарів на загальну суму 107 мільярдів євро. Це майже вдвічі більше, ніж Німеччина імпортувала зі США. Тож свої протекціоністські попереджувальні постріли Вашингтон явно робить і у напрямку ФРН.

Торговельні бар'єри завдадуть важкого удару німецькій економіці. По-перше, через те, що вона особливо залежна від експорту - в останні роки на нього припадало близько 40 відсотків ВВП. По-друге, для німецьких компаній США є найважливішим експортним ринком - на нього припадає приблизно 10 відсотків усього німецького експорту.

Анґела Меркель (ліворуч) та Дональд Трамп мають зустрітися 17 березня у Вашингтоні

Анґела Меркель (ліворуч) та Дональд Трамп мають зустрітися 17 березня у Вашингтоні

Загроза для робочих місць у ФРН - та США

"Є надія на те, що це просто погрози та агресивна риторика - і за словами врешті-решт не буде ніяких дій", - пояснює  Юрґен Маттес (Jürgen Matthes) з кельнського Інституту німецької економіки. Але беручи до уваги все те, що сталося з часу інавгурації Трампа, за його словами, він не впевнений, що ця надія справдиться.

У найгіршому разі скорочення загрожуватиме 1,6 мільйона робочих місць у Німеччині, написав президент Інституту економічних досліджень Ifo Клеменс Фюст (Clemens Fuest) у виданні Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. При цьому американський президент не повинен забувати, що 600 тисяч цих робочих місць - на підприємствах американських компаній у ФРН.

До того ж, за даними звіту Федерального об'єднання німецької промисловості (BDI) та Німецької промислово-торговельної палати (DIHK), у США німецькі компанії створили 672 тисячі робочих місць. Вони теж можуть бути втрачені через торговельні бар'єри. Таким чином, караючи Німеччину, Трамп зашкодить також власній економіці.

Найбільший завод BMW розташований не в Німеччині, а в США - у Південній Кароліні

Найбільший завод BMW розташований не в Німеччині, а в США - у Південній Кароліні

Усе пов'язано

Взагалі, плани Трампа є двосічними. Виробничі ланцюжки багатьох підприємств більше не обмежуються лише однією країною. Американська економіка залежить від компонентів з інших країн. Якщо їхній імпорт тепер буде оподатковуватися, то виробництво загалом та вартість кінцевої продукції стане дорожчою.

"Може статися, що Трамп своєю політикою може зашкодити самому собі, оскільки через неї під загрозою скорочення опиняться робочі місця у США", - заявив Андре Вольф (André Wolf) з гамбурзького Інституту економіки. 

Маттес теж дуже критично ставиться до планів американського президента: "Споживачі та всі американські підприємства, які залежать від імпорту, точно постраждають від збільшення витрат. Якщо країна запроваджує торговельні обмеження таких масштабів, вона врешті-решт шкодить сама собі. Це загальна думка економістів".

Німецька автопромисловість побоюється

Але думка економістів, здається, не дуже хвилює Трампа. Його митні погрози особливо спрямовані в бік німецьких автобудівників. Як заявив президент в інтерв'ю виданню Bild, концерн BMW у майбутньому повинен буде платити імпортне мито у розмірі 35 відсотків за ввезення до США своїх автомобілів.

Такі заяви змушують нервувати й інших німецьких автовиробників, адже за даними галузевого об'єднання німецького автопрому США є другим найбільшим експортним ринком для автопромисловості ФРН. Майже 15 відсотків всіх експортованих з Німеччини автомобілів потрапляють на американський ринок - більше закуповує лише Великобританія.

Але протекціонізм може зашкодити й американській автопромисловості, стверджує дослідження одної консалтингової компанії. 

"Навіть американські виробники втратять на своєму важливому внутрішньому ринку стільки прибутків, що стануть збитковими у глобальному масштабі", - каже партнер консалтингової компанії Roland Berger Вольфґанґ Бернгарт (Wolfgang Bernhart). Наслідком цього стане втрата робочих місць у США.

Дилема ЄС

Зрозуміло, що економіки країн настільки взаємопов'язані, що їхнє "розлучення" призведе до болісних відчуттів в обох сторін. Утім, якщо Трамп серйозно ставиться до своїх погроз, то перед ФРН та Євросоюзом, члени якого мають спільну зовнішньоторговельну політику, постає дилема. Завдати удару у відповідь чи ні?

"Якщо запровадити торговельні бар'єри із США, то це зашкодить торгівлі та самому ЄС", - вважає Маттес. Не відреагувати, за його словами, теж стратегічно сумнівне рішення. "Це все величезна дилема", - каже дослідник.

Але спочатку Трамп має все ж таки завдати справжнього удару. Поки що його протекціоністські заяви залишаються просто словесними випадами. Можливо, під час зустрічі з Меркель у Вашингтоні стане ясно, наскільки серйозно він до них ставиться.


Репортер Житомира
17 Березня, 2017 09:19



ТОП-банер 1
ТОП-банер 2
ТОП-банер 3
ТОП-банер 4
ТОП-банер 5
ТОП-банер 6
ТОП-банер 7
ТОП-банер 8