Наскільки ви спроможні захистити свої споживчі права: онлайн-тест для читачів Репортер Житомира

У рамках програми „Ефективний захист часто порушуваних громадських прав. Просвіта та тренінги” в Житомирі відбувся ряд безкоштовних семінарів, організатором яких стали громадські організації „Громадська гідність” та „Рідні” за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні.

Тема одного з найпопулярніших семінарів – „Дієвий та ефективний захист прав споживачів”. Чи все ми знаємо про захист своїх прав в цієй сфері? Перевірте себе.

Тест для споживача:

1) В який термін можна повернути товар належної якості та отримати сплачені кошти?
– 3 дні
– 2 тижні
– 1 місяць

2) Які з зазначених нижче товарів не підлягають поверненню в разі їх належної якості?
– парфуми
– молочні вироби
– ювелірні вироби
– друкована продукція
– взуття
– канцелярські товари

3) В який строк повинне бути виконане безоплатне усунення недоліків товару (протягом встановленого гарантійного строку)?
– 1 місяць
– 2 місяці
– 2 тижні

Відповідь на ці та інші питання, пов’язані з захистом прав споживачів, і отримали слухачі. Як виявило опитування, проведене ЖОГО „Громадська гідність” напередодні семінару, у відносинах споживач – продавець – закон існує зачароване коло: споживачі, незадоволені товаром, не намагаються захистити свої права, тому що в закон не вірять; через те, що в закон не вірять, вони його й не вивчають – в результаті вони не мають інформації про механізми захисту власних прав, а тому не мають підгрунтя для того, щоб повірити в закон.

Що ж гарантує Закон України „Про захист прав споживачів”?

Ви маєте право повернути товар належної якості протягом двох тижнів з моменту придбання. Наприклад, якщо Ви придбали светра, не приміривши його в магазині, а вдома виявилося, що він замалий, або Вам не подобається колір, Ви можете повернути його та повернути сплачені кошти протягом двох тижнів (звичайно, якщо зберегли чек).

Але існує перелік товарів, які не підлягають поверненню в разі, якщо це товари належної якості. До цього переліку входять, окрім іншого, парфюмерно-косметичні вироби, м’які дитячі іграшки, тканини, друковані видання, перуки, ювелірні вироби тощо (за детальнішою інформацією зверніться до Постанови Кабінету Міністрів України № 172 від 19.03.1994).

В разі придбання товару неналежної якості, Ви можете на власний розсуд вимагати пропорційного зменшення ціни, безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк або відшкодування витрат на усунення недоліків товару протягом встановленого гарантійного строку.

Недоліки товару повинні бути усунуті безоплатно протягом 14 днів з дати пред’явлення товару (протягом строку гарантійного обслуговування).

Наприклад, якщо Ви здали на гарантійне обслуговування мобільний телефон, а через два тижні недоліки не були усунуті, Ви маєте право вимагати виплати неустойки в розмірі 1% вартості товару за кожний день затримки понад установлений строк (14 днів), для чого пишеться відповідна заява з посиланням на ст. 8 п. 9 Закону України „Про захист прав споживачів”.

До речі, на Вашу письмову вимогу Ви можете отримати в користування на час ремонту аналогічний товар, якщо він входить в Перелік товарів, з яких утворюється обмінний фонд (див. Постанову, зазначену вище).

При простроченні надання послуг (наприклад, встановлення пластикових вікон) споживач має право вимагати виплати пені в розмірі 3% вартості роботи (послуги) за кожний день прострочення (ст.10 п. 5 Закону України „Про захист прав споживачів”).

Закон України „Про Захист прав споживачів” передбачає й інші випадки порушення прав громадян у сфері торгівельних послуг – і чим частіше Ви будете до нього звертатися, чим обізнанішими будуть споживачі, тим більше будуть усвідомлювати свою відповідальність особи, які надають торгівельні послуги.

Матеріали всіх семінарів підготовлені досвідченим юристом. Вони будуть надруковані у січні 2011 року у спеціальному довіднику. Отримати безкоштовно цей довідник для використання у своїй діяльності можуть всі громадські організації Житомирщини.

Репортер Житомира