До Євро-2012 суперпоїзди поїдуть на швидкості 160 км/год

До початку Євро-2012, до якого залишилося менше 17 місяців, у нас почнуть курсувати швидкісні поїзди, щоб уболівальники змогли швидко добратися в одне з чотирьох міст господарів чемпіонату – Київ, Донецьк, Харків, Львів. Зараз денні експреси з Києва в Харків і Львів розвивають лише на окремих ділянках швидкість до 140 км/год, а на Донецьк ходить тільки нічний поїзд (в дорозі 11 годин, див. інфографіку). Нові помчать 160 км/год (середня буде порядку 140 км/год). Це будуть 9-вагонні експреси південнокорейської компанії «Хюндай». Вони повинні з’явитися вже в квітні 2012 року. Цей амбіційний проект не так давно представив віце-прем’єр, міністр інфраструктури Борис Колесніков. А тепер докладніше про нові подробиці.

Гендиректор «Укрзалізниці» Михайло Костюк: «Ми поки що перебуваємо на початку організації швидкісного руху. Необхідно підготувати інфраструктуру. Наша країна унікальна тим, що швидкісний рух буде йти по дорогах загального користування, а не на окремо збудованих швидкісних магістралях. Витрачати гроші на них марнотратно і безглуздо, якщо вже є розвинена мережа доріг. Пріоритетно пасажирським буде національний транспортний коридор від Львова до Донецька через Київ (див. інфографіку), це майже 1300 км з відгалуженням на Харків і в перспективі на Дніпропетровськ».

Планується, що з регіонів до Києва поїзда відправляться близько 6.00, а з Києва – вдень, щоб до вечора пасажири були у Львові, Донецьку, Харкові. Зупинок в дорозі передбачено мінімум, а донецький експрес й зовсім не буде зупинятися на проміжних станціях. До речі, для нього від Полтави прокладуть спецмаршрут – на Красноград і Лозову, що дозволить скоротити шлях майже на 60 км.

ВАГОНИ. Корейські поїзди допрацюють під специфіку наших доріг: враховуючи, що у нас колія ширше, ніж у Європі та Азії, зроблять ширшими і кузови вагонів, значить, буде більше місця у вагоні і сидіння ширші. У кожному потязі – 9 вагонів: три 1 класу, в одному з них розмістять бар на 20-25 місць. І шість вагонів – 2 класу. Передбачать і умови для проїзду людей з обмеженими фізичними можливостями. Дизайн вагонів ще розробляється. Але відомо, що для пасажирів 1 класу передбачені трипозиційні крісла, для 2 класу – двопозиційні, оббиті антивандальною тканиною. Обов’язково у вагонах розмістять телеекрани, безкоштовний інтернет і розетки між сидіннями для ноутбука, телефону і т. д. Харчування в дорозі (ланчбокс) поки не передбачене, але провідники пропонуватимуть з візків (як в літаку) за окрему плату їжу і напої.

ЦІНА. Вартість контракту на постачання поїздів – $307 млн ($24 млн коштує один поїзд, плюс витрати на поставку, навчання персоналу і т д., гроші дає в кредит під невеликий відсоток південнокорейський банк. – Авт.). Ще потрібні гроші на підготовку інфраструктури, будівництво шляхопроводів через рейки. Можливі ціни на квитки на швидкісні потяги наведені у графіку.

Відзначимо, що за цими маршрутами будуть продовжувати курсувати і нинішні «повільні» потяги. Вартість проїзду на них буде, природно, дешевша. А нові швидкісні потяги складуть конкуренцію в тому числі і літакам, квитки на які коштують набагато дорожче. Наприклад, за маршрутом Київ-Харків, з урахуванням самого польоту (1 година), часу на реєстрацію на авіарейс і посадку (1 година), дорогу до аеропорту і назад (мінімум 1,5 години), виходить, що літак з часу в дорозі є для пасажира менш вигідним засобом пересування, ніж корейський «скорохід».

БЕЗПЕКА НА ПЕРЕЇЗДАХ

Закупити швидкісні потяги та підготувати для них магістралі – це далеко не все. Всі наші головні залізниці проходять через населені пункти, розрізаючи їх навпіл, а це значить, що потрібно забезпечити 100% безпеку руху. Наслідки зіткнення потягу, що мчиться із швидкістю 160 км/год (зараз пасажирські їдуть максимум 100 км/год, вантажні – 80) із застрягшим на переїзді автобусом (як було в Марганці. – Авт.) важко навіть спрогнозувати. А таких переїздів від Львова до Донецька – 150.

«До Євро нам треба побудувати близько 30 шляхопроводів в двох рівнях (вартість кожного – приблизно 30 млн грн.) Та 16 запірно-бар’єрних установок (бар’єри, що піднімаються на шляху автомобілів, ціна 600 тис. грн. кожний). Це там, де інтенсивний рух транспорту, – розповідає Костюк. – На менш жвавих переїздах встановимо поворотні запірні рами, це пристрої на кшталт міні-воріт, а не шлагбаумів, які можна об’їхати. Шлагбауми теж залишаться. Крім того, на кожному переїзді буде черговий». Рух автомобілів і людей через переїзд будуть перекривати за 5 хвилин до проходження швидкісного поїзда.

Також уздовж шляхів у населених пунктах встановлять загородження з металевих сіток, в окремих місцях, де близько житлові будинки, – ще й шумоізоляційні загородження. На це піде 30-40 млн грн. «Враховуючи, що людям не можна знаходитися ближче 5 м від їдучого поїзда, інакше потоком повітря може затягнути під вагони, на посадкових платформах побудують закриті павільйони (острівці безпеки)».

КИТАЙСЬКА «ГАРМОНІЯ» ЛЕТИТЬ 486 КМ/ГОД

Найшвидшим поїздом у світі, який пересувається на колесах, а не на магнітній подушці і перевозить пасажирів, а не створений для установки рекордів швидкості, вважається китайський експрес «Гармонія». У грудні 2010 р. він у тестовому режимі розігнався на швидкісній магістралі Пекін-Шанхай до 486 км/год. Введення його в експлуатацію намічено на 2011 рік, що дозволить пасажирам доїхати з Пекіна до Шанхаю (1300 км) за 4 години. Поки серійні поїзда в КНР і Європі ходять зі швидкістю 300-350 км/год, але тільки по спеціально побудованим для них ідеально прямим трасах. Враховуючи, що наші швидкісні потяги підуть за звичайними вже існуючими дорогами, їх швидкість не може бути більше 200 км/год з міркувань безпеки.

HYUNDAI У РОЗРІЗІ: БАГАЖ ПО ЦЕНТРУ

Як розповів Костюк, внутрішній дизайн, включаючи кількість місць у вагонах і їх розташування, поки розробляються. Точно відомі лише загальні цифри: вагонів дев’ять, три 1 класу (160 місць), шість – 2 класу (425 місць), всього 585 пасажирів. Враховуючи, що в одному з вагонів буде бар на 20-25 місць, ми підрахували: у вагоні 1 класу можна розмістити 64 пасажира, у вагоні 2 класу – 72 (у шести вагонах виходить 432, але один з вагонів 2 класу обладнають для перевезення 2 -3 пасажирів з обмеженими можливостями (інвалідів-візочників), тому в ньому не 72 місця, а всього 67, адже треба десь розмістити коляски і спецтуалет (він займає більше місця, ніж звичайний). За словами Костюка, багажне відділення буде не біля входу, як у європейських поїздах, а по центру вагона, щоб за речами можна було спостерігати. Тому логічно припустити: ряди крісел будуть «дивитися» у центр. Ну а столики в вагонах 1 класу краще розташувати біля перегородок, так буде комфортніше для сидячих за столиками – ніхто не «дихає» в спину.


Так виглядатимуть швидкісні потяги, зроблені спеціально для України

За матеріалами: Сегодня