Курінню бій: житомиряни у своїй більшості виступають за повну заборону реклами цигарок

За даними дослідження агенції «Євробарометр», частка курців в країнах ЄС зменшилася з 32% в 2006 році до 29% в 2009 році. У попередній період 1995-2002 років поширеність куріння в країнах ЄС зростала: з 34% до 39%. Це змусило Європейський парламент та Раду ЄС схвалити Директиву 33/2003 щодо заборони тютюнової реклами, а також Директиву 10/2002 щодо збільшення тютюнових акцизів.

У період 2006-2009 років найзначнішим було зменшення частки курців у Великій Британії з 33% до 28%, в Італії – з 31% до 26%. В Нідерландах, де закони щодо реклами стали більш жорстокими, частка курців знизилась з 29% до 24%. В Німеччині – з 30% до 25%. Там ще дозволена зовнішня реклама сигарет, але було суттєво підвищено тютюнові акцизи. У Франції за період з 2002 по 2009 рік частка курців зменшилась з 44% до 33%, у Данії з 43% до 29%, у Швеції – з 33% до 16%, у Фінляндії – з 26% до 21%.

Згідно даних опитування агенції «Євробарометр» 2009 року, 63% європейців схвалюють повну заборону реклами тютюнових виробів у місцях їх продажу, 55% виступають за повну заборону розміщувати тютюнові вироби в полі зору покупців у магазинах.
На тютюнових пачках в ЄС ще дозволяється використовувати їх брендування – логотипи, кольори та інші елементи з метою просування цих виробів, але 54% європейців вважають, що всі ці елементи треба заборонити та зробити пачки сигарет безбарвно-уніфікованими.

А що у нас?

В Україні заборона реклами сигарет на зовнішніх носіях була введена в 2009 році. На думку Костянтина Красовського, завідувача сектором контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України, це стало одним з факторів суттєвого зменшення поширеності куріння в Україні у період 2005-2010 років – з 41% до 29%. Зараз на розгляді у ВР знаходиться законопроект № 5164, яким вводиться повна заборона реклами сигарет, зокрема в місцях продажу, а також спонсорства.

За даними національного репрезентативного опитування 2010 року, більшість українців – 70% – підтримують повну заборону реклами сигарет, тоді як у 2000 році таку позицію поділяли лише 49% співгромадян.

Житомирський обласний центр здоров’я