Їжа, яка продається в кулінарних відділах супермаркетів, – порятунок для багатьох з нас, людей, які вічно поспішають, засиджуються на роботі допізна: купив – і вже не треба нічого готувати.
Ось тільки після поїдання таких «швидких» страв можна надовго загриміти до лікарні з отруєнням. Так з чого ж готують апетитні салати і закуски, виставлені в супермаркетах?
Майонез з малярського відерця
Менеджер рекламного агентства Марина Хомешкіна – після того, як скуштувала салатик, куплений у прилеглому супермаркеті, потрапила до лікарні з харчовим отруєнням. Впевненість у тому, що причиною отруєння став саме майонез із супермаркету, а не що-небудь інше, з’явилася завдяки його специфічному ароматові. Дівчині відразу не дуже сподобався запах, але оскільки до складу страви входили екзотичні фрукти, вона подумала, що це вони так дивно пахнуть. Однак, судячи з усього, у страві були присутні не тільки екзоти, але і зіпсовані продукти.
На жаль, з любителями готової їжі такі неприємні випадки відбуваються досить часто. Але, незважаючи на негативний досвід, ці люди продовжують залишатися клієнтами «отруйних» відділів.
Адже не секрет, що у багатьох супермаркетах відділ кулінарії – остання інстанція для більшості несвіжих продуктів. І справа не в тому, що сам салат може бути приготований кілька днів тому. Все набагато простіше – його спочатку готують з другосортних продуктів не першої свіжості.
Якщо покупцю дуже пощастить, то страва буде складатися з непридатних до продажу овочів і фруктів, які прибули з власного овочевого відділу. Ну не викидати ж їх?! «Основна маса салатів, які заправляються майонезом, робиться з прострочених продуктів, – переконує екс-продавець одного зі столичних відділів кулінарії мережевого супермаркету Аліна. – Я б не була в цьому така впевнена, якби два місяці не пропрацювала продавцем в цьому відділі. Мене здивувало те, що на салати йдуть як горошок, кукурудза, мариновані гриби з кінцевим терміном придатності, так і підгнилі овочі. При цьому гниль ніхто не вирізує, а кришить в блюдо».
Заправляють салати майонезом, або сметаною. Хоча іноді розпізнати, що це за заправка, складно, так як доставляється вона в магазин в білому відерці з-під фарби. Тим не менше за смаком це щось дійсно нагадує майонез, правда, дуже рідкий. Але вся справа в тому, що готували його не на крупній фабриці, а в невеликому цеху, де не те що про ГОСТ, а й про найпростіші технічні умови приготування забувають.
Як розповів технолог невеликого підприємства з виготовлення майонезів, нині вже мало хто дотримується класичної рецептури. Дешевше і зручніше сфабрикувати майонез не з яєць, соняшникової олії і гірчиці, а з води та різноманітних добавок.
На жаль, м’ясо в салати теж йде древнє. Так, для олів’є використовують прострочену «свіжу» курку, яку відварюють в розсолі з цибулею: він трохи вбирає в себе аромат тухлятини. Непродані кури гриль надалі йдуть для начинки в млинці, котлети, пловів. Іноді ці страви готують з фаршу. Що краще: прострочене м’ясо або фарш, зроблений незрозуміло з чого? Питання складне… Адже на приготування цієї субстанції йдуть навіть шкурки та дрібні кістки.
Випробування пробою
Але враховуючи, що у відділи кулінарії шикуються черги, споживачам припадають до смаку ці «шедеври». Всеукраїнська громадська організація «Якість життя» протестувала кулінарні відділи великих вітчизняних супермаркетів: «Країна Магелан», «Велика кишеня», «Фуршет», «Ашан», «Рейнфорд», «Фуршет Гурман», «О’кей», «Караван», «МегаМаркет», «Сільпо» і «Білла».
Для проведення випробування запросили професійних дегустаторів – викладачів відповідних спеціальностей Київського національного торгово-економічного університету, а також представників самих мереж. Фахівці оцінювали страви за такими показниками, як відповідність назві, зовнішній вигляд, запах, колір, смак і консистенція продукту.
Для того щоб добитися найбільш правдивих оцінок, інспектори цієї організації зробили закупівлю трьох товарів з кожного супермаркету. Купували знайомі з дитинства страви: салат олів’є, котлету з рубленого м’яса і пиріжок з м’ясом.
Найменш смачна їжа – в супермаркеті «Білла». Хороші результати в тестуванні показала «Країна Магелан». Досить високі оцінки від інспекторів отримали «Фуршет» і «Ашан».
Разом з тим експерти залишилися незадоволені якістю абсолютно всіх салатів, оскільки вони були приготовані на основі майонезу, а він, нагадаємо, швидкопсувний продукт. Особливо це важливо, якщо салати продають в жарку пору року. Найнижча оцінка за закуску дісталася «Біллі» (1,67 бала). І хай та ж «Країна» стала переможцем цього тестування, але набрала всього 3,79 бала з можливих 5. Як то кажуть, до технологічного ідеалу цим салатів ще ой як далеко!
Оцінки за м’ясні вироби – не набагато краще. Мінімум набрала котлета з мережі «Велика кишеня» (2,29), максимум (3,02) – «Рейнфорд». Кулінари з «Сільпо», мабуть, зазівалися, і котлета дуже сильно підгоріла, а от у супермаркеті «Велика кишеня» м’ясний виріб, навпаки, виявилося сирим.
Найменше претензій було до борошняних виробів, які продавалися в «Сільпо» (за них фахівці поставили оцінку в 3,73 бала). Перше місце з кінця – у пиріжків з «Каравану» (всього 2,35 бала).
Експерти зійшлися в думці, що всі оцінювані зразки не мають нічого спільного зі своєю назвою. Іншими словами, зовнішній вигляд котлет не вписується в стандартну рецептуру приготування котлет «по-домашньому». А пиріжки за своєю формою теж не відповідають стандартним виробам з назвою «пиріжки печені».
Ну і як же без тарганів
Залишає бажати кращого і те, як виглядають самі кулінарні відділи. Для всіх споживачів важливо не тільки те, з чого готують салати, а й санітарні умови приміщення, в якому це відбувається. Інспектори громадської організації звернули увагу на правильність розкладки продукції, наскільки акуратно вона була упакована.
Якось не хочеться, щоб навколо страви з салатом літали мухи, повзали таргани. Але такі неприємні моменти все ж були в супермаркетах «О’кей», «Білла». Магазин «Сільпо» від низької оцінки не врятували чисті вітрини і спеціальна форма співробітників, тому що були брудними столи, де готувалася їжа: вони були посипані крихтами і шматочками їжі. Негативно вплинули на загальну оцінку і старі, брудні, безладно розкидані цінники.
Не особливо приємно виявилося робити покупки в «МегаМаркет»: чистота відділу та його вітрин явно не вселяла довіри. За неохайність знизили оцінку «Ашан»: у відділі виявилися єдині щипці для всієї продукції.
Найбільш високий бал за охайність отримав супермаркет «Країна», розташований в ТЦ «Магелан».
Не забули експерти і продавців. Їх зовнішній вигляд повинен відповідати певним вимогам. Крім того, що працівники кулінарії повинні бути чисто одягнені, мати бейдж із зазначенням імені та прізвища, назви підприємства і посади, а також взуті в змінне закрите взуття.
Через те що продавець постійно контактує з їжею, його волосся повинні бути прибрані під головний убір. Можливо, є серед споживачів любителі виловлювати чужі волосся з салату, але таких дуже небагато!
З пред’явленими вимогами найкраще впоралися супермаркети «Країна», «Фуршет Гурман» і «Велика кишеня». Непривітними з покупцями були продавці в «Рейнфорд» і «О’кей». Забули прибрати волосся під головний убір працівники «Білли», «Ашана» і «Сільпо».
Перед тим як що-небудь купити, продавцям задавали кілька контрольних питань. Цікавило споживачів якість і свіжість продукції. Також просили щось порекомендувати.
У супермаркетах «Країна», «Ашан» та «МегаМаркет» співробітники були компетентні і надавали хороші відповіді. Хоча й були привітні з покупцями працівники «Білли», «Сільпо», «Каравану», все ж вони не змогли гідно відповісти на поставлені питання. Продавець з «О’кей» волів зігнати злість на покупцях, тому відповідав на питання грубо і різко. У «Фуршеті» продавець і зовсім не став відповідати на запитання покупців, лише повідомив, що він з іншого відділу, бо нічого не знає. А от у «Рейнфорд» заявили, мовляв, у нас все смачно – самі вибирайте.
Засмутило експертів те, що ні в одному супермаркеті працівники не змогли назвати точну дату виготовлення продукції. Відповіді співробітників супермаркетів обмежувалися загальною фразою: «Вона свіжа!»
Небагатослівними були й цінники. На цих, так би мовити, маленьких білбордах слід помістити всю інформацію про продукт: дату його виготовлення, термін реалізації, склад. Крім цього, вони повинні бути розташовані так, щоб покупець міг легко прочитати всі написи. «Велика кишеня» і «Фуршет» гідно витримали ці випробування. А ось в інших на цінниках інформації в повному обсязі не було.
Сьогодні у зв’язку з кризою нерозпроданої їжі в магазинах залишається все більше і більше. Проте викидати її ніхто не поспішає, їжу «подмарахвєчівают» і пускають по другому колу. Так що нам з вами самим вибирати: труїтися сумнівної їжею або готувати самому.
Ірина Поліщук, газета