Мільярди на рінгтонах: що, як і чому скачують українці на мобільні телефони

Майже виживши себе як джерело доходів диски змусили артистів вдаватися до пошуку нових джерел доходу. Продюсери українського ринку шоу-бізнесу (такі, як Юрій Нікітін, Едуард Клім та ін) підтвердили, що все вагомішим для них стає дохід від продажу мобільного контенту. Розберімося, як працює цей механізм заробітку, прикинувши приблизні цифри, скільки він може становити для вітчизняних виконавців і з’ясуймо, кого і чому зараз воліємо скачувати ми, споживачі.

У поняття звукового мобільного контенту входить декілька складових. «Він буває у вигляді заміни звичайних гудків, які чує той, хто телефонує, це – рінгбектон, – допомогла нам розібратися в багатьох питаннях начальник відділу управління і розвитку мультимедійних послуг компанії «Київстар» Марія Апанович. – Буває повним треком (фултрек), щоб слухати (найчастіше – у форматі MP3). Також це може бути фрагмент мелодії зі словами, що чує людина, якій дзвонять на мобільний – реалтон (або рінгтон, тобто мелодії без голосового супроводу. – авт.)».

На ринку України сьогодні працюють три найбільших мобільних оператори («Київстар», МТС і «Лайф»), а також ще близько п’яти менш великих «гравців». Крім того, існують контент-провайдери, які за допомогою короткого номера або ресурсів в інтернеті надають можливість закачування всіх трьох видів музконтента. Останні працюють як легально, орендуючи «трубу» в операторів, так і піратствують. Щоб артисти почали заробляти гроші, їм потрібно передати права на їхню музику правовласникам, або самим вийти на мобільного оператора або контент-провайдера. Потім – оформити контракт і, в більшості випадків, заплатити за це. Оператор або провайдер її «наріже», видокремивши кращий для скачування шматок, оформить і виставить на продаж. Ціна завжди формується для кожного артиста індивідуально, в залежності від нюансів співпраці з ним. При цьому музика зарубіжних виконавців часто коштує дорожче – вони запрошують більш високі гонорари.

ЩО ПОПУЛЯРНЕ. Аксіома: на мобільники качають те, що популярно і на радіо. Але свої тенденції тут теж є. Наприклад, якщо слова пісні містять ім’я, то її часто качають володарі цього імені. «Гумористичні речі важливі під подію, – вважає Марія. – Наприклад, перед Новим роком закачують різдвяні мелодії, і в минулому році лідерами цього періоду стали Потап і Настя з піснею «Новий рік», група Wham! «Last Christmas». Коли проходить конкурс «Євробачення», то особливо піднімається продаж у разі вдалого результату для України, хоча Олександр Рибак зі своєю Fairytale свого часу «порвав» наш ринок. А ще якщо в пісні є асоціації з самим телефоном, з мобільним оператором (якщо в тексті є якесь «Алло-алло», або як у Вєрки Сердючки була «Дольче Габанна» зі словами «У нього Київстар, у мене UMC» та т. д.)».

А керівник прес-служби компанії «Лайф» Надія Любліна відзначає, що найбільш популярні в Україні саме вітчизняні виконавці поп-музики. «А ось великої різниці між кількістю замовлень рингтонів і рінгбектонів немає», – говорить вона.

На думку ж гендиректора музичного холдингу Lavina Music (співпраця з такими артистами, як Гайтана, Ані Лорак, «Скай», «Бумбокс», «Океан Ельзи» і багато ін.) Едуарда Клима, традиційно добре сьогодні продається гумор: «У нас весь шоу-бізнес сьогодні – КВК. Йдуть дурні пісні, пісні з прикольними приспівами! А драматургія твору тут, в основному, нікому не потрібна».

Провідні мобільні оператори надали дані для формування рейтингів ТОП-10 кожного з них за минулий рік (див. нижче). Спираючись на них і думки керівників великих українських рекордингів – Едуарда Клима, Андрія Пасічника (Moon records), а також Івана Альохіна та Владислава Макашова (Universe Media Holding), склали десятку лідерів 2010 року серед українських поп-виконавців. Очолив цей ТОП дует “Потап і Настя» (у 2010-му добре йшли пісні «Подзвони своїй зае», «Новий рік», а також – старі треки). На 2-му місці – Ірина Білик, причому особливо високим попитом користувався дует з Ольгою Горбачовою «Люблю його». На 3-е місце зійшла Віра Брежнєва з «Любов врятує світ» та дуетом з Потапом «Пронто». Сольні позиції Таїсії Повалій (4-е місце) посилив дует зі Стасом Михайловим «Відпусти», на 5-му – група «Гарячий шоколад» з піснями «Небо», «Без розуму від щастя» та ін 6-е місце відвоювали екс – «фабриканти» Брати Борисенко з «Чаклувала зима» і «Піснями моря», а 7-е – Вєрка Сердючка з «Дольче Габбана». На 8-е зійшла група Quest Pistols – за сукупністю доходу. Контракт з «Київстаром», коли треки з нового альбому Dolce Vita були запропоновані до закачування всього по 1 гривні, вивів на 9 місце групу «Океан Ельзи». 10-е зайняла група Hollywood FM з піснею «Кап-кап».

А аналіз рейтингів, які висять у відкритому доступі на сайтах компаній «Київстар» і МТС, показав, що в 2011-му році поки лідирують групи «Час і скло» з піснею «Так випала карта», «Холодне серце» дуету Джігана і Анни Седокової, «Пелюстками сліз» дуету Віри Брежнєвої з Даном Баланом і «Прованс» співачки Йолкі.

При цьому ведучий експерт із зовнішніх відносин МТС Влад Войтович зазначає, що вести порівняльний аналіз популярності артистів з колишніми роками практично неможливо: ще кілька років тому можливості телефонів українців (по пам’яті, поліфонії) були набагато нижчі. А рінгбектони в принципі з’явилися лише років зо три тому.

ЗБІР КОШТІВ. Схеми поділу надійшовших сум можуть бути дуже різними (див. інфографіку).

За словами Кліма, як правило, 50% від продажу мобільного контенту забирає оператор. Але, як розповіли нам представники самих операторів, вони не залишають собі менше 30% від отриманих коштів та більше 60%. А найвигідніше живеться популярним артистам, які самі створюють собі музику і самі себе продюсують. Найменше перепадає не особливо популярним, над якими стоїть продюсер, а потім – і правовласники. Останні забирають до 50% від того, що залишилося від винагороди оператора, а з інших 50% більшу половину забирає продюсер – йому потрібно «відбити» витрати на створення пісні та її промо (відеокліп, ротацію на ТБ) і т. д. Таким артистам в результаті дістається 7-15% від початково отриманої суми від пісні.

ДОХІД ЛІДЕРІВ: ДО 17,5 МЛН ГРН.


Дует. Уміють заробляти

У даній таблиці, як пояснив провідний експерт із зовнішніх відносин МТС Влад Войтович, представлені цифри тільки по закачуванню рінгбектонів (без ріелтонов і фултреків) за весь період (тобто по кожній пісні – з моменту першого її закачування і до 25 лютого 2011 року, коли ми їх взяли). Ми вирішили провести експеримент і спробували застосувати одну з відомих нам схем розподілу коштів до лідерів серед вітчизняних зірок у цьому питанні – дуету «Потап і Настя». Підсумували дані, які у нас вийшли при обчисленнях, від пісень-лідерів закачувань «Чому», «Разгуляй», «В натурі» і увійшовшу до топ-50 (під 26-м номером) на сайті goodok.mts.com.ua пісню «Міцні горішки». Разом: 4 672 661 + 1 845 718 + 1 740 487 + 1 449 455 = 9 708 321 гривень. Це сума доходу від одного мобільного оператора і тільки від рінгбектонів.

Оскільки нам говорили, що рінгбектони і ріелтони сьогодні користуються однаковою популярністю, припустимо, що суми доходів однакові: 9708321 х 2 = 19 416 642 грн. Припустимо, що ці пісні успішно розходяться у всіх трьох основних мобільних операторів (і їх представників): 19416642 х 3 = 58 249 296 грн. «Віддавши» 50% від виручених коштів операторам, отримуємо 29 124 963 грн. Оскільки Потап сам пише пісні для своїх артистів, то при розподілі коштів між ним і правовласником (якщо такий є) дуету дістанеться не менше 60%. Тобто якби представлена нами картина вірна, то без обліку сплати податків дует міг отримати за вищеназвані пісні 17 474 978 грн. з моменту виставлення їх на продаж. У такому випадку левова частка цих коштів відійшла б Потапу як творцеві музики та продюсеру.

Це далеко не всі пісні, які могли принести дуету дохід, до того ж не враховано кількість закачувань фултреків. Нагадаємо, що ряд цифр носив тільки можливий характер, а підрахунки носили характер експерименту.

ТАБАЧНИК І ПАНЮТА – консерватори, А У ЛОРАК – ВЛАСНА ПІСНЯ

Ані Лорак, співачка:

– У мене стоїть в якості сигналу моя нова пісня «Без тебе». Якщо дзвонить телефон – відразу йде асоціація зі мною як з співачкою. А пісні замість гудка я ніколи не ставила.

Дмитро Табачник, міністр освіти:

– Сам віддаю перевагу нейтральній мелодії з телефону, але з великим інтересом слухаю, що в інших – можна визначити характер і навіть професію людини.

Олег Панюта, телеведучий:

– Стоїть мелодія «Старий телефон», хоча на мій iPhone можна закачати що завгодно, а я – консерватор. Але на старому телефоні у мене La camisa negra Хуанеса, тому що дуже люблю Іспанію.

Віктор Шокін, екс-заступник генпрокурора:

У силовика стоїть відповідний статусу рінгбектон: «Товаришу! Перед тим як поговорити, запам’ятай три речі: говори швидко, викладайся чітко, проси мало. Тримайся, товаришу!».

Андре Тан, дизайнер:

– У мене «дзвонить» мій улюблений Френк Сінатра. Але мені мелодію поставив мій адміністратор – сам я жодного разу нічого не качав: не вмію користуватися цими послугами.

РЕПОРТАЖ: МОБІЛЬНА МУЗИКА ОДНІЄЇ МАРШРУТКИ

Сіли в першу-ліпшу маршрутку, щоб дізнатися у людей, що вони ставлять на свої мобільні телефони і проїхалися в ній, питаючи у пасажирів, які треки у них є.

«У мене стоїть мелодія, яка відразу була на мобільному телефоні, – розповіла вчителька Людмила, 52 роки. – А качати мені нецікаво». У 21-річного студента КПІ Олексія замість сигналу – пісня Анастейші, а в іншого студента, Віталія, – Fairytale gone bad групи Sunrise Avenue: «Але я все скидаю на телефон з комп’ютера», – зізнався він. «Не ставлю музику на телефон, – сказав 41-річний інвалід В’ячеслав. – Тому що грошей немає». Психолог Антоніна, 44 роки, сказала, що зараз відключила всі мелодії: «Мої діти мені качали музику, але йшло близько 200 гривень на місяць невідомо куди. Ще не видалила всі, «дзвонили» «Білі троянди» Юри Шатунова». У 20-річного студента Максима опинилися на телефоні групи Nightwish і «Рамштайн», а 13-річна Настя вибрала Кеті Пері. Торговий співробітник Сергій, 43 роки, закачав собі «Скорпіонс»: «Ще у мене є мелодії з кінофільмів «З легким паром», «Бережися автомобіля», – сказав він. А його тезці електромонтерові (35 років) і секретарю Інні (39 років) виявилося не до музики, як і пенсіонеру Миколі, у якого «взагалі немає телефону, видно, не заробив». 20-річний студент Дмитро заповнив пам’ять мобільника The Beatles, трек яких Free As A Bird і стоїть біля нього замість дзвінка, а також піснями Асії Ахат, Depeche Mode і «Другої ріки».

Тенденція очевидна: у попутників не виявилося жодного рінгбектону, а взагалі послугами скачки користується більше молодь, вважаючи за краще більше зарубіжну музику. А люди середнього віку часто ставлять щось з базових мелодій.

За матеріалами: Cегодня