Як не попастися на вудку шахраїв, які торгують шкідливими присадками, і вибрати якісну і не шкідливу автохімію

Ціна на бензин в Україні, судячи з усього, ось-ось досягне європейської позначки в 1 і більше євро за літр. Колишній психологічний бар’єр в $ 1 за літр уже побитий. Досвід минулих років показує, що в період зростання цін на ринку відразу ж з’являється безліч ділків, які торгують підробленим паливом. Як пояснив директор консалтингового агентства «А-95» Сергій Куюн, ціна на хімічні компоненти, якими розбавляють паливо для приготування «сурогату», залишається незмінною: шахраї добре заробляють на тому, що щедро розбавляють бензин дешевою хімією. Коли минулого року проводили тест якості палива на київських АЗС, з 10 заправок відверта підробка попалася на двох. Набагато ж частіше, за словами експерта, торгують просто не дотягуючим до стандарту бензином. Наприклад, під виглядом 95-го продають 92-й або 80-й бензин, або з перевищеним рівнем сірки або ароматичних вуглеводнів. Природно, автомобіль, в який залили таке паливо, відразу ж «дає про це знати»: на натискання педалі газу реагує погано, нестійко працює на холостих, а з вихлопної труби йде сизий дим.

Деякі фахівці рекомендують у разі заправки неякісним паливом залити в бак присадку, яка продається в магазині при АЗС, й судячи з напису на етикетці, «створена за найсучаснішими технологіями і володіє очисними і захистними властивостями». Однак, по-перше, присадка присадці – різня (як і не всі йогурти однаково корисні), по-друге, навіть корисні хімічні речовини потрібно додавати в строго певній кількості. Адже випадків, коли після додавання в бак присадки водієві доводиться їхати на СТО для заміни форсунок, дозатора розподільника і бензонасоса, предостатньо. Проте це – півбіди. Деякі хімічні елементи можуть зашкодити не тільки двигуну, але і здоров’ю самого водія, не кажучи вже про шкоду для навколишнього середовища.

Як же не попастися на вудку шахраїв, які торгують шкідливими присадками, і дізнаймося методику вибору якісної та не шкідливої автохімії, а також те, яким чином її правильно приготувати перед додаванням в паливний бак. Крім того, ми дізналися відповідь на питання – чи дійсно присадки володіють заявленими властивостями?

СМЕРТЕЛЬНИЙ РИЗИК

Багато автомобілісти ставляться до питання якості палива зневажливо, особливо якщо їздять не на своїй, а робочій машині. «Скільки вона проїде, мені все одно; на екологію я плювати хотів», – протягом свого життя я чув це від більш ніж трьох десятків водіїв. Нерідко вони самі «хімічать» з паливом, продаючи надлишки з рук і забезпечуючи собі в такий спосіб додатковий заробіток. А деякі водії і зовсім свідомо заливають собі в бак диво-присадки, повіривши в обіцянки продавця про те, що автомобіль «поїде, як новий». При цьому водії не розуміють ступеня ризику, якому вони піддають і себе, і оточуючих.

Для того щоб проілюструвати шкоду, якої завдають деякі присадки, варто нагадати історію. У 1923 році в США знайшли спосіб використовувати для роботи в бензинових електрогенераторах гасу, октанове число якого – 30 одиниць. Для цього в нього домішували тетраетилсвинець.

Одного разу для експерименту один американський інженер залив таке паливо в двигун своєї старенької машини і виявив цікавий ефект: двигун став працювати тихіше, а потужність та швидкість авто виросли. Через два роки найбільші корпорації «Дженерал моторс», «Дюпон» і «Стандард ойл» почали виробництва такого бензину під торговельною маркою «етил» – така назва була надана спеціально, щоб не лякати людей словом «свинець».

Однак виробники зіткнулися з проблемою: у робітників на виробництві сталі з’являтися нестійка хода і порушення психіки, а в 1924 році на погано вентильованої установці за 4 дні загинули 5 робітників і ще 35 стали інвалідами. Але таке паливо продавали на заправках до кінця ХХ століття. Правда, якщо в США його заборонили ще у 80-х, в Україні воно заборонено лише з 2003 році.

Цікаво, що за даними агентства «А-95», наша країна до цих пір є однією з найбільших світових споживачів цієї отрути. І є серйозні підозри, що купують його саме для того, щоб «бодяжити» автомобільний бензин. Плюс його продають як засіб для поліпшення роботи двигуна – ефект адже дійсно є. Але якою ціною!

ЯК ВИБРАТИ БЕЗПЕЧНІ ПРИСАДКИ


Присадка з ПАР старому двигуну може тільки нашкодити

Почнемо з того, що бензину без присадок, по-перше, у продажу не буває (він би швидко втратив свої властивості), по-друге, абсолютно всі існуючі присадки є отруйними, правда, різною мірою. Інша справа, що на нафтопереробних заводах відразу ж додають в товарний бензин весь комплекс необхідних йому речовин у потрібній пропорції. Тому відзначимо, що додаючи присадки в якісне паливо, ви можете автомобілю нашкодити – при перевищенні концентрації «корисна» речовина стає шкідливою. Що ж робити, якщо ви точно знаєте, що залили неякісне паливо? Відомий український експерт, директор лабораторії з випробування ПММ при Національному транспортному університеті Микола Худолій в своїй думці категоричний: «Таке паливо потрібно відразу ж злити». Але порада ця складна у реалізації. Чи можна в такому випадку обійтися «малою кров’ю»: не знімаючи паливний бак і бензонасос, а просто додавши одну з продаючих присадок?

ОКТАН-КОРЕКТОРИ. У рідкісних випадках, якщо потрібного палива немає у продажу, можна підвищити його октанове число присадкою 1,2-1,7 одиниці. Проте, судячи по тестах у ЗМІ, ефект дають лише присадки, що містять антидетонатор амінного типу і залізо.

ХІМЧИСТКА. Досвід показує, що авто відносно безболісно «переживає» лише додавання миючих присадок, які і продають під брендами відомих європейських виробників. Їх класифікують таким чином: очищувачі деталей паливної системи і очисники деталей камери згоряння. У складі таких присадок зазвичай зазначено: інгібітори корозії, деемульгатор (поглинач води) і миючий компонент (зазвичай це ПАР). Така хімія «розпушує» нагар і лакові відкладення, а найдрібніші частинки несуться з потоком паливо-повітряної суміші в циліндр, де благополучно згоряють. Але не варто їх використовувати на старому автомобілі: бажання господаря такого авто може обернутися тим, що активна формула комплексного очисника «з’їсть» з поверхні бака і трубопроводів весь накопичений за час експлуатації автомобіля бруд, включаючи тверді відкладення. У результаті з’являється небезпека, що весь цей бруд відправиться разом з паливом в подорож по паливній системі автомобіля, попутно засмічуючи шторки фільтруючого елемента і виводячи з ладу паливну апаратуру.

ЩО В БЕНЗОБАК ЗАЛИВАТИ НЕ МОЖНА

Відвідавши кілька столичних ринків, що спеціалізуються на торгівлі запчастинами, було виявлено близько 10 точок, де торгують шкідливими для автомобіля засобами (згідно з українським законодавством, такий товар не підлягає обов’язковій сертифікації). Природно, на жодному з них склад великими буквами не пишеться – на упаковці чітко видно лише торгова назва. Єдиний вихід – читати склад (детально про види присадок і їх властивості дивіться нижче). Наприклад, в таблетках, які обіцяють економію до 30% палива (їх потрібно додавати в бензин), основною діючою речовиною є шкідливий для паливної системи нафталін. А на рідині в красивому флаконі червоного кольору дрібними літерами в складі позначено «етил».

Цікава реакція продавців, яким намагалися пояснити, що їх товар шкодить двигуну: вони готові були сперечатися аж до бійки про те, що ця хімія є абсолютно безпечною, мовляв, навіть сертифікат ISO є. Однак ніхто й не сперечається з тим, що нафталін, який продається в таблетках, відповідає всім нормам, як і технічний спирт під синьою етикеткою …

А де беруть присадки для приготування бодяги шахраї? Посерфивши інтернет, знайшли більше сотні пропозицій, причому при оптовій покупці продавці доставляють товар у будь-яку точку країни. Для чого будуть використані хімкомпоненти, ніхто не питає.

РЕЦЕПТ «ПРИГОТУВАННЯ» БЕНЗИНУ


Змішувати краще в каністрі. Фото: А. Іскрицька

Народне прислів’я про те, що «кашу маслом – не зіпсуєш», у випадку з присадками не працює абсолютно. Від точності дозування залежить те, чи виправдає залита присадка покладені на неї надії чи виявиться марною тратою грошей або, що гірше, призведе до негативних результатів. Як же не помилитися?

ЧИТАЙТЕ ЕТИКЕТКУ. Хоча ця порада і виглядає банальною, більшість випадків помилок виникає саме через слов’янську звичку лити виходячи з особистого досвіду, а не рекомендацій виробника. Але, наприклад, дослідивши в магазинах з десяток октан-коректорів (містять підвищуючий октанове число фероцен), виявили, що кожен виробник рекомендує різні пропорції – від 4,17 мл/л до 8,1 мл/л (різниця – у два рази!). Адже перевищення вмісту цієї речовини може призвести до моментального виходу з ладу свічок запалювання.

ЗНАЙТЕ МІРУ. У переважній більшості випадків на ковпачку флакону з присадкою є мірні поділи. А ось як вирахувати кількість бензину? Адже датчик палива на приладовій панелі показує лише приблизна кількість (можлива розбіжність в 5-7 літрів). Щоб не помилитися, рекомендуємо змішувати бензин ще до потрапляння його в бак, в ємності з відомим об’ємом – каністра підходить просто ідеально. Заливши присадку в бензин, потрусіть її для ретельного перемішування речовин.

ОБІЙДЕМОСЬ БЕЗ ПРИСАДОК?


Лабораторні проби. Продавці А-95 в столиці не обманюють. Фото: А. Іскрицька

На численних інтернет-форумах автомобілістів при обговоренні якості палива значне число «бувалих» радить заливати замість 95-го бензину 92-й. Аргументація така: це той же самий 95-й, але без шкідливих для двигуна присадок, які додають на заводах і нафтобазах. Та й дешевше так виходить. Проте їзда на «92-м без присадок» призводить до куди більш сумних наслідків.

Справа в тому, що октанове число є показником детонаційної стійкості бензину – показує його здатність протистояти безпідставному займанню при стисканні. Висока детонаційна стійкість бензину забезпечує його нормальне згоряння на всіх режимах експлуатації двигуна. Прагнення виробників підвищити ККД автомобільних двигунів призводить до зростання ступеня стиснення і підвищенню робочої температури двигуна, тому з року в рік все більше збільшується потреба у високооктанових сортах бензину. При заправці сучасного автомобіля паливом з більш низьким показником октанового числа, ніж у того, яке було наказано заводом-виробником, збільшується ймовірність виникнення самозаймання палива. Це призводить до перегріву і підвищеного зносу двигуна, а в окремих випадках і до його локального руйнуванням. Тим більше, що, перевіривши в лабораторії 95-й з 10-ти столичних АЗС, ми переконалися: і октанове число, і кількість присадок відповідають нормам.

ПЛЮСИ І МІНУСИ РІЗНИХ ПРИСАДОК У ПАЛИВО

НЕРЕКОМЕНДОВАНІ ПРИСАДКИ

Тетраетилсвинець («етил»)

+ Знижує димність, шумність, підвищує потужність. Здатний придушити детонацію в двигуні і навіть підвищити детонаційну стійкість гасу (з нього іноді й роблять бодяжний бензин).

– Сильна отрута для людини: в двигуні переходить в пароподібний стан і через верхні дихальні шляхи проникає в організм (здатний просочуватися і через неушкоджену шкіру). Вражає нервову систему, викликаючи отруєння, аж до інвалідності та смерті.

Нафталін

+ Додавання 500 г нафталіну на 10 л бензину призводить до збільшення октанового числа бензину на 3-4 одиниці – 92-й бензин «перетворюється» на 95-й.

– Потрапивши в бензин, нафталін залишає після себе істотну кількість нагару, збільшує число шкідливих вихлопних газів. До того ж він, кристалізуючись, забиває систему подачі палива: від бензонасоса і шлангів до форсунок.

Спирт

+ При додаванні 5-20% спирту в бензин октанове число зростає на 3-8 одиниць (з А-95 роблять А-98), при цьому поліпшується процес згоряння, зростають потужність і ККД двигуна.

– Чинить серйозну роз’їдаючу дію на прокладки у двигуні. При передозуванні компоненти палива не змішуються в циліндрі і октанове число падає: виникає детонація, стукіт клапанів.

Ацетон (метилбутиловий ефір)

+ У невеликих кількостях допустимо для підвищення октанового числа.

– Його часто додають прямо на заводах. Якщо додати ще «флакончик» в бак, виходить багаторазове перевищення допустимих норм – утворюються шкідливі речовини. Також швидко знижується октанове число.

Марганець

+ Збільшує октанове число на 3-6 одиниць.

– Виводить з ладу нейтралізатори і свічки: падає потужність, з вихлопної труби йде сизий дим.

Ферроцен

+ Підвищує октанове число на 4-5 одиниць.

– При використанні ферроцена на свічках і в циліндрах утворюється червоний нагар: термін служби двигуна сильно знижується.

Бензол, толулол

+ Підвищує октанове число на 10%.

– Є сильним розчинником, який знищує практично всі еластичні деталі мотора і призводить до активної корозії.

УВАГА! Неякісний бензин з доданими присадками, на відміну від заводського, проводить електрику. Можливе самозаймання автомобіля.

УМОВНО РЕКОМЕНДОВАНІ ПРИСАДКИ

Метилтретбутиловий ефір (МТБЕ)

+ Завдяки високому власному октановому числу (вище 110 одиниць) корисний для двигуна: кисень, що міститься в ньому, забезпечує повноту згоряння і тим самим знижує викиди СО і СН.

– Підвищений вміст МТБЕ (більше 15%) веде до падіння потужності та зростання викидів оксидів азоту (NOx). Крім того, бензин з підвищеною концентрацією МТБЕ агресивний до ущільнень паливної системи та прискорює процес корозії.

Монометіланілін (ММА)

+ У малій концентрації (до 1,3%) нешкідливий для мотора, знижує детонацію.

– При перевищенні вмісту в двигуні утворюється нагар, що може призвести до «зависання» клапанів. До того ж ММА відноситься до категорії отрут: при вдиханні парів людині загрожує серйозне отруєння.

МИЙНІ ПРИСАДКИ – НЕШКІДЛИВІ

+ Це ретельно збалансований пакет з інгібіторів корозії, деемульгатора (поглинача води) і миючого компоненту, в якості якого зазвичай виступають поверхнево-активні речовини (ПАР). «Розпушує» нагар і лакові відкладення, а найдрібніші частинки несуться з потоком паливо-повітряної суміші в циліндр, де благополучно згоряють.

– Передозування (більше 10%) призведе до того, що двигун не буде заводитися.

За матеріалами: Сегодня