Як правильно оформити ДТП без ДАІ: 7 кроків

Минулого тижня президент України Віктор Янукович підписав прийнятий раніше ВРУ Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ДТП і виплат страхового відшкодування», яким вводиться так званий «європротокол», що дозволяє не викликати співробітників ДАІ при незначних ДТП.

Тобто, якщо в результаті дрібної аварії немає травмованих, загиблих людей, всі учасники ДТП застраховані і згодні з причиною ДТП, а сума збитку не перевищує певного ліміту – 10 тис. грн. Відповідно до закону, у разі дотримання усіх зазначених вище умов учасники ДТП не залучаються до відповідальності за скоєння ДТП.

Щоправда, діяти нове законодавство почне лише через півроку – до жовтня, по-перше, повинна бути узгоджена з усіма зацікавленими сторонами і затверджена сама форма європротоколу, по-друге, створена єдина база даних по ДТП. По-третє, Кабміну необхідно внести зміни в правила дорожнього руху, а Держфінпослуг, МТСБУ (Моторне транспортне страхове бюро) і ДАІ – розробити типові схеми ДТП та інструкції, що описують дії водія і страхових компаній у випадку використання європротоколу, а також схеми протидії шахраям.

По ідеї, труднощів виникнути не повинно – в МТСБУ повідомили, що буде максимально використаний досвід Росії та країн ЄС, де така система вже працює багато років. Отже, як водії будуть оформляти дрібні аварії восени на підставі нового законодавства та думки експертів.

5 ГОЛОВНИХ ЗМІН В СТРАХОВЕ ЗАКОНОДАВСТВО

1. Немає покарання за дрібні ДТП

Внесено зміни до ст. 124 Кодексу України про адмінправопорушення – при оформленні ДТП без виклику ДАІ штрафувати водія або забирати у нього права не будуть.

2. Встановлено тимчасові обмеження по виплатах

З моменту пред’явлення європротоколу страхова буде зобов’язана заплатити гроші протягом 90 днів. За кожен день прострочення передбачені штрафні санкції.

3. Скасували короткострокові поліси

За новим законом українським водіям доведеться укладати договори про обов’язкове страхування цивільної відповідальності терміном на рік. Раніше водії могли купувати поліси на 15-30 днів – для проходження держтехогляду. Винятки: для незареєстрованих авто (до постановки на облік), тимчасово зареєстрованих (до постійної реєстрації) та авто нерезидентів (на термін їх перебування в Україні).

4. Пряме врегулювання збитків

У випадку дрібного ДТП, коли постраждали тільки транспортні засоби і водії домовилися про те, хто потерпіла сторона, а хто винна, постраждалому не потрібно йти в страхову винуватця і вибивати з неї гроші на ремонт – досить звернутися в свою страхову.

5. Скасували регрес

Водій, який визнав свою провину по європротоколу, зможе зітхнути вільно: страхова компанія не буде звертатися до нього з вимогою повернути гроші, витрачені на ремонт автомобіля потерпілого.

ДОВГООЧІКУВАНИЙ ЗАКОН

Необхідність прийняття такого закону назріла вже давно, причому в ньому зацікавлена велика частина учасників процесу: ДАІ щодня витрачає держкошти на виїзди для оформлення подряпин, суди завалені дрібними справами (на це, знову-таки, витрачаються державні гроші), а водії, що потрапили у дрібне ДТП, проходять через сім кіл пекла.

Справа в тому, що відповідальність за порушення правил дорожнього руху, що спричинило за собою пошкодження транспортних засобів, в України передбачена досить жорстка. Згідно зі ст. 124 Кодексу України про адмінправопорушення, водієві загрожує або штраф від 340 до 425 грн., або позбавлення прав на термін від 6 місяців до року. Практика показує, що в більшості випадків суд приймає найбільш жорстке рішення – водій залишається без прав на рік. Пом’якшити покарання можна лише за хабар: помічник судді або секретар просить водія купити кілька пачок паперу, конверти та поштові марки, а в особливо складних випадках (наприклад, порушення одразу кількох пунктів правил дорожнього руху) потрібно «занести» $ 300-400. Природно, в даний момент водії при дрібних ДТП вважають за краще взагалі не викликати співробітників ДАІ, а розраховуються один з одним на місці. Така ситуація призводить до того, що, по-перше, практичного сенсу в полісі автоцивілки при дрібних аваріях немає ніякого (наприклад, через позбавлення водія прав на рік він не зможе працювати і залишиться без засобів до існування – навіть кілька тисяч страхового відшкодування цього не варті. Природно, це призводить до корупції в судах).

По-друге, найчастіше судді некомпетентні при розгляді справ по дрібних аварій. Наприклад, зазвичай автомобіліста ставлять у глухий кут питанням: «Чому на місці ДТП працівники ДАІ не зафіксували гальмівного шляху?» (на автомобілях, оснащених системою АБС його бути не може за визначенням).

З цієї точки зору, прописана у новому законі норма про те, що автомобіліст, що оформляє ДТП без виклику ДАІ, не залучається до адміністративної відповідальності – величезний прогрес для всіх автолюбителів.

Нагадаємо, що можливість оформлення аварії без ДАІ прописана і в нинішній редакції правил дорожнього руху (п. 2.11). Водії повинні домовитися між собою про те, хто винен, самостійно намалювати схему ДТП і приїхати до найближчого відділення Державтоінспекції для того, щоб факт аварії був офіційно зафіксований. Але от тільки згідно з нинішнім законодавством ДАІ все одно складає протокол про адміністративне правопорушення і передає його до суду.

ДОСВІД ЄС І РОСІЇ

Аналогічні нашим проблеми виникали і за кордоном. Ось тільки прийшли до їх вирішення набагато раніше. Так, у Франції, яка є родоначальником європротоколу, його ввели ще 30 років тому. А з появою Євросоюзу цей досвід перейняли й інші країни ЄС. Правда, єдиного європейського законодавства на цей рахунок не існує. Кожна країна встановлює свої правила і граничні суми страхового відшкодування. Єдине, що уніфікований, – сам бланк європротоколу. Бланки і питання збігаються, ось тільки надрукований він національною мовою (наприклад, у Великобританії – англійською, у Іспанії – іспанською).

У РФ європротокол впровадили ще в 2009 році. Але він непопулярний: справа в тому, що у них не передбачена адмінвідповідальність за майнову шкоду, заподіяну в результаті порушення правил дорожнього руху, а лише за легкі тілесні ушкодження. Відповідно, водії не бояться викликати ДАІ.

БЛАНК ВЖЕ РОЗРОБЛЕНИЙ


Бланк. У країнах ЄС і в РФ європротокол ідентичний за змістом

B МТСБУ повідомили, що підготовка до впровадження європротоколу в Україну в даний момент йде повним ходом, а сам бланк ідентичний європейському і російському зразкам (див. фото). Український варіант вже розроблений і зараз проходить стадію затвердження.

Документ представляє з себе бланк-анкету, всі пункти якої у разі ДТП потрібно заповнити. При цьому дуже важливо, щоб кожна цифра і буква точно відповідали документами обох водіїв: дані автомобіля (із свідоцтва про реєстрацію), серія і номер водійських прав. Дуже важливо з поліса ОСЦПВ списати серію, номер і дату дії – якщо хоча б в одного з учасників ДТП поліс є недійсним (прострочений), обов’язково потрібно викликати ДАІ.

Важлива частина європротоколу – пункт, у якому описана схема ДТП. Її потрібно намалювати самостійно, вказавши місце розташування транспортних засобів з прив’язкою до місцевості (наприклад, біля електроопори № 123 на пр. Свободи) та місце початкового удару. Потім, коли водії приїдуть в страхову компанію, експерт класифікує конкретну аварію на підставі довідника (зараз він знаходиться в стадії розробки).

Відзначимо, що водій постраждалого авто повинен записати всі пошкоджені деталі на своїй машині, проте відшкодування, яке він може отримати, не перевищить 10 тис. грн. Якщо згодом з’ясується, що ремонт вимагає більше грошей – він не зможе їх отримати. Тому при будь-яких сумнівах потрібно викликати ДАІ.

7 КРОКІВ: ВІД ДТП ДО ВИПЛАТИ ГРОШЕЙ

КРОК 1. Домовляємося з іншим водієм

Учасники ДТП повинні прийти до спільної думки щодо того, хто винен, перевірити поліси один одного, самостійно оцінити приблизний збиток (переконатися в тому, що він не перевищує 10 тис. грн.).

КРОК 2. Спілкуємося зі страховими

За телефонами, вказаними в полісах, потрібно подзвонити в страхові компанії і повідомити про подію. Страховики мають право вислати на місце ДТП свого представника – страхового комісара, який може перевірити документи водіїв, а також переконатися в тому, що жоден з них не п’яний.

КРОК 3. Робимо заміри

При складанні схеми ДТП водіям необхідно самостійно провести виміри. Для вимірювання підійде будь-який предмет (монтування, буксирувальний трос або просто шматок будь мотузки), на підставі якого потім можна обчислити точне значення.

КРОК 4. Складаємо схему ДТП

У спеціальному пункті європротоколу потрібно вказати назву вулиці з орієнтиром місця ДТП (наприклад, номер електроопори, біля якої відбулося зіткнення). Потім намалювати схематично дорогу. Повинні бути вказані кількість смуг, розмітка, стан транспортних засобів.

Обов’язково підлягають вказання розміру проїжджої частини та інших елементів дороги, а також дорожні знаки, зона дії яких поширюється на місце скоєння ДТП, і дорожня розмітка у безпосереднього контакту ТЗ і поряд з ними. Бажано зафіксувати гальмівний шлях і інші сліди, що мають відношення до аварії. Природно, необхідно навести інформацію про те, що відбулося до сутички: наприклад, «виїжджав з двору» – у європротоколу є відповідні пункти.

КРОК 5. Візит в страхову

Учасники ДТП протягом 3-х днів після ДТП зобов’язані завезти заповнені бланки європротоколів в свої страхові компанії. Протягом 30 днів після повідомлення про ДТП необхідно подати в страхову заяву про страхове відшкодування, до якого додати документи: паспорт, ідентифікаційний код, документи на машину. Представник страхової зобов’язаний надати безкоштовну консультацію щодо того, як правильно заповнити документи.

КРОК 6. Визначення збитків

Протягом 10 робочих днів після отримання повідомлення про ДТП страхова компанія зобов’язана відправити свого представника (комісара, експерта або співробітника) до місцезнаходження транспортного засобу. До цього моменту водій не має права ремонтувати пошкодження. Якщо протягом цього терміну представник страхової компанії не приїхав, потерпілий має право самостійно вибрати страхового комісара або експерта для визначення збитків. Витрати на експертизу оплачує страхова компанія (їм потрібно привезти рахунок) або ці витрати компенсуються після проведення експертизи.

КРОК 7. Отримання грошей

Страхова компанія протягом 15-90 днів від дня узгодження розміру страхового відшкодування з потерпілим водієм зобов’язана прийняти рішення щодо виплати.

Джерело: ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ДТП і виплат страхового відшкодування»

АЛКОГОЛЬНИЙ НЮАНС

Самий слизький момент в новому законодавстві – вимога про те, що європротокол можна складати лише в тому випадку, якщо всі водії-учасники ДТП не перебувають у стані алкогольного сп’яніння або під впливом лікарських або наркотичних засобів. Справа в тому, що сьогодні деякі страхові відмовляють водіям у відшкодуванні в тому випадку, якщо вони не надали доказів того, що в момент аварії не були п’яними, – не пройшли обстеження у фельдшера в пункті огляду. Зараз на обстеження туди направляє співробітник ДАІ, а водіїв, що приїхали для перевірки самостійно, просто не приймають. Яким же чином тоді водії при самостійному оформленні будуть доводити страхової свою тверезість – незрозуміло. Є надія, що це питання буде врегульовано в наказах і інструкціях ДАІ, Держфінпослуг і МОЗ.

ПОЛІС – ПІД ЗАМІНУ

Важливий нюанс: водії, які на момент вступу нового закону в силу (через шість місяців) мають договори ОСЦПВ 2-го і 3-го типу поліса (застрахована лише відповідальність водіїв, вписаних в поліс), не зможуть скористатися послугою європротоколу. Єдиний вихід для них – укласти новий договір і перейти на 1-й тип (застрахованим є відповідальність будь-якої особи, який їздить на вписаному в поліс автомобілі на законних підставах). Щоправда, це не просто – колишній договір потрібно розірвати, отримати за нього гроші і витратити їх на новий.

Людям, які оформили договір 1-го типу, бланк європротоколу видається безкоштовно на підставі письмової заяви, в тому числі й у разі використання (наприклад, після ДТП) або втрати такого бланка в майбутньому.

Також безкоштовно до полісу зобов’язані видати і спецталон для установки під лобове скло автомобіля – на ньому має бути докладно розписана інформація про те, куди дзвонити у разі аварії.

БОРОТЬБА З ШАХРАЯМИ


Коефіцієнти. Часті аварії піднімуть вартість поліса ОСЦПВ

Опитані представники страхових компаній всі як один говорять про те, що збільшиться кількість випадків страхового шахрайства з боку водіїв. Аналогічні проблеми були і за кордоном, однак практично припинилися після того, як страхові компанії почали подавати на клієнтів заяви в поліцію за фактом шахрайства – за це заводять кримінальні справи. До речі, відповідальність за шахрайство передбачена і українським законодавством – згідно зі ст. 190 Кримінального кодексу, за такі дії можуть оштрафувати на суму від 850 до 1700 грн. або посадити на термін до 5 років (за рішенням суду). Швидше за все, українські страховики підуть по шляху західних колег. Зараз же клієнтам у таких випадках зазвичай просто відмовляють у виплаті.

Другий спосіб виявлення страхових шахраїв – створення єдиної централізованої бази по ДТП. Страховики зможуть бачити «історію» свого клієнта: скільки разів він потрапляв у ДТП, з чиєї вини. Також більш широке застосування отримають коефіцієнти – бонус (зменшення вартості страхової послуги для безаварійних водіїв) і малус (підвищувальний коефіцієнт для тих, хто раніше робив ДТП) – часто потрапляти в аварії невигідно. У всякому разі, такий принцип «батога і пряника» себе зарекомендував у ЄС дуже добре.

КОМУ НАЛЕЖИТЬ ЗНИЖКА

Від страхування звільняються інваліди війни та інваліди 1-ї групи. Іншим категоріям пільговиків дають знижки. Так, розмір страхового платежу за одним договором страхування зменшується на 50% у тому випадку, якщо водій є учасником війни, інвалідом 2-ї групи, «чорнобильцем» 1-ї або 2-ї категорії або пенсіонером. Однак це правило поширюється лише в тому випадку, якщо по-перше, об’єм двигуна застрахованого транспортного засобу не перевищує 2,5 л, по-друге, належить пільговику на правах власності (довіреності або тимчасового талона недостатньо).

Для отримання «дешевого» поліса потрібно пред’явити посвідчення при оформленні договору. Інвалідам ж першої групи та інвалідам війни їхати в страхову зовсім необов’язково – у разі перевірки документів інспектором ДАІ потрібно показати своє посвідчення: у разі ДТП збиток відшкодовує МТСБУ.

За матеріалами: Сегодня