Микола Франтовський і Сергій Рижук зобов’язалися відтепер контролювати кожну державну копійку

Зрозуміло, що контролювали вони цей процес і до сьогодні, бо інакше б все розікрали за один день. А наші чиновники можуть, їм тільки дай зрозуміти, що покарання може бути, а може й “пощастить”… – вони одразу ж готові ризикнути, поклавшись на “авось пронесе”.

Сфера розподілу державних коштів… те саме преславуте “корито”, дорватися до якого бажає чи не кожен законослухняний громадянин, сьогодні стала головною “винуватицею” засідання колегії прокуратури Житомирської області. Головне питання – «Про стан додержання органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів вимог бюджетного законодавства та стан правозахисної діяльності у цій сфері».

Віддуватися за усю чиновницьку братію довелося керівнику області Сергієві Рижукові та голові облради Йосипу Запаловському. Довелося вислухати доповідь першого заступника прокурора області А. І. Чумаченка, з якої стало зрозуміло – нецільове використання, а ще гірше – розкрадання державних коштів, які виділяються державою під ті чи інші програми розвитку галузей промисловості, екології, соціальної сфери – випадки на Житомирщині непоодинокі.

Так, лише протягом цього року органами прокуратури області в сфері додержання бюджетного законодавства порушено 28 кримінальних справ, внесено 61 припис та подання, задоволено 22 протести. За розглянутими документами реагування 48 посадових осіб притягнуто до дисциплінарної відповідальності, в тому числі 10 осіб контролюючих органів, відшкодовано до бюджету 731 тисячі гривень.

Прокурорські перевірки засвідчили наявність непоодиноких випадків вчинення кримінально-караних діянь розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, виділених на реалізацію державних програм майже в усіх сферах суспільного життя.

Так, на програму зі створення нових робочих місць для забезпечення зайнятості населення вугледобувних регіонів по області передбачено фінансування за рахунок коштів державного бюджету на суму 4 млн. грн. Проведеною прокуратурою Олевського району перевіркою з питань цільового використання цих коштів, встановлено, що директор товариства «Ратибор» не забезпечив створення необхідної кількості робочих місць та не повернув отримані з державного бюджету кошти на суму понад 1 млн. грн. на рахунок Головного управління промисловості та розвитку інфраструктури обласної державної адміністрації, чим заподіяв збитки інтересам держави на вищевказану суму. За даним фактом порушено кримінальну справу, триває слідство.

Установлено випадки розкрадань та нецільового використання бюджетних коштів у сфері охорони навколишнього природного середовища, в тому числі по державній програмі «Ліквідація наслідків підтоплення територій у містах і селищах України».

Зокрема, за незаконного сприяння службовців головного управління житлово-комунального господарства та енергозбереження обласної державної адміністрації ТОВ “Будівельна компанія “Укрресурс”, не виконавши необхідний обсяг робіт, у 2008 році незаконно отримало з бюджету 220 тис. грн., які з метою їх легалізації були перераховані на рахунок суб»єкта господарювання з ознаками фіктивності нібито за оплату робіт по очищенню та збільшенню об’єму водосховища «Відсічне». У подальшому гроші знято готівкою. За даним фактом порушено кримінальну справу, слідство триває.

Найбільш привабливою сферою для шахрайських оборудок з бюджетними коштами і надалі залишається будівництво.

Так, службові особи приватного підприємства «Рембудсервіс» за попередньою змовою із службовими особами комунального підприємства «Облархпроект» обласної ради при виконанні робіт по будівництву пункту огляду автомобілів на міжнародному пункті пропуску «Виступовичі», в грудні минулого року безпідставно отримали 155 тис. грн., призначені для державної програми з підготовки до Євро-2012 за фактично невиконані роботи. Прокуратурою області у лютому поточного року за цим фактом порушено кримінальну справу. Досудове слідство триває.

Варто зазначити, що службові особи ПП «Рембудсервіс» у минулому році уже притягувались прокурором Ємільчинського району до кримінальної відповідальності також за незаконне отримання бюджетних коштів у сфері будівництва.

І таких фактів було наведено з десяток. Отож, як бачимо, не дарма усі так рвуться до влади. Очевидно, там і справді у деяких місцях “помазано”…

Сергій Рижук, керівник Житомирської ОДА: “Обов’язок прокуратури – контролювати додержання законності тим чи іншим чиновником, державним органом влади, по факту. Це значить, що прокурор не має права входити у становище. Заплутане законодавство, яке ми маємо, коли, наприклад, для того, щоб отримати державні кошти під розвиток фермерського господарства селянинові доводиться пройти бюрократичну волокиту, а потім витримати декілька десятків перевірок від різного роду контролюючих органів, призводить до того, що людині, якій ця субвенція вкрай необхідна, від цих грошей простіше взагалі відмовитися. У той же час не усім чиновникам, і це треба визнати, вистачає розуміння того, що красти державні кошти – означає скоювати злочин.

Причини того, що прокуратура сьогодні виявляє стільки фактів порушень законодавства у бюджетній сфері області, на мою думку, такі:

1. Відверте злодійство.
Знаєте, є такі люди, яким скільки не розказуй, скільки їх не перевиховуй, що красти не можна – він все одно украде, оскільки це у нього закладено у голові. Тут постає питання кадрової політики органів державної влади. Головне наше завдання – виявити і недопустити до сфери розподілу фінансових потоків державних коштів таких недобросовісних людей.

2. Некомпетентність.
Іншими словами – неусвідомлення усіх аспектів нормативно-правової бази. У нас до влади приходить молодь. Вони амбітні, патріотичні, цілеспрямовані, хочуть на ентузіазмі зробити багато хороших справ. І інколи думають, що їхні добрі щирі наміри є виправданням навіть порушення закону, яким вони досконало не володіють. Вони ще не усідомлюють, що вся діяльність має здійснюватися. виключно, у рамках чинного законодавства, за чим стежить прокуратура та інші контролюючі органи.”

3. Неузгодженість законів України і порядків використання коштів.
І це знову ж таки питання, яке стосується не прокуратури, а самих органів влади, які, створивши такі складні закони, які часто взагалі неможливо виконати, прибавляють зайву роботу і клопіт як собі, так і працівникам прокуратури, які мають слідкувати за дотриманням усіх букв Закону.

4. Низька зарплата чиновників.
Усі ми знаємо, який мізер отримують державні службовці, особливо нижчих рангів. Звідси йде величезна спокуса взяти більше. Але ж це не звільняє їх від відповідальності за вчинене правопорушення, або ще гірше – кримінальне злодіяння.”

Микола Франтовський, прокурор Житомирської області: “Сьогодні прокуратура не може самотужки впоратися з тим комлексом питань, які стосуються дотримання законності у сфері витрачання бюджетних коштів. Тому й була необхідність скликання колегії прокуратури, щоб спільно з керівниками законодавчої та виконавчої гілок влади області обговорити це питання.

Розумієте, прокурор не повинен отримувати моральне задоволення від того, що він притягнув якогось чиновника до кримінальної відповільності, тим більше – посадив його за грати. Моральне піднесення прокурора має заключатися у тому, що він врятував того самого чиновника від протиправної діяльності, зберіг його для суспільства, своєї родини. Сьогодні нам важливіше не стільки викрити злочин, ніж його попередити!

Ще одне болюче питання – “роздування” представниками окремих міських і районних прокуратур показників статистики, кількості дрібних адмінпорушень, які потім не знаходять реального відшкодування завданих збитків. Зрозуміло, що робиться це для “виправдання свого перебування на цій посаді”. Щодо керівників, які допускають подібне, будуть прйиматися відповідні рішення. Якщо ми встановлюємо збитки завдані державі і є відповідні нарахування, оцінка діяльності прокурора дається по реальному відшкодуванні коштів, а не за кількістю “пустих” адмінпротоколів.”

Микола Франтовський та Сергій Рижук висловили образне переконання, що краще бігти у одній трійці коней (так і веселіше, і не холодно), ніж бігти поперед воза (бажаючи забрати усю славу собі – краще одна слава за успіхи області на усіх), а ще гірше – поводити себе, як у відомій байці про лебідя, рака та щуку (прокуратура тягне у одну сторону, чиновники в іншу).

Ну і на останок головний чиновник області та головний прокурор пообіцяли, що відтепер вже точно контролюватимуть законність розподілу кожної державної копійки!