Приватних перевізників виженуть з центру Житомира

Влада Житомира має намір перекроїти транспортну мережу міста.

Хоча документ знаходиться ще в стадії розробки, начальник управління транспорту міськради Костянтин Подпокровний повідомив, що він передбачає скорочення маршрутів з 30 до 27 і збільшення протяжності близько десятка з них.

Головною новацією документа стане повне витіснення приватних мікроавтобусів з центральних вулиць міста (просп. Перемоги, Миру, вул. Київська та Бердичівська). Маршрути, що там проходять, перенаправлять на сусідні вулиці, а центр обслуговуватимуть лише комунальні тролейбуси та автобуси, які зараз працюють на 12 міських лініях у віддалених районах обласного центру.

Нову транспортну мережу планується затвердити до кінця літа, коли має відбутися черговий конкурс на право обслуговування 10 маршрутів. До цього часу чиновники мають намір змінити і правила проведення конкурсів, привівши їх у відповідність з українським законодавством.

Як і в інших містах, найбільші шанси на перемогу отримають перевізники, які мають власну базу для ремонту автотранспорту, резервні автобуси, кваліфікованих слюсарів, медичний персонал і можуть похвалитися солідним досвідом роботи. Однак місцеві чиновники внесли власну новацію – диференціювали термін дії договорів з перевізниками. Якщо велику частину автопарку компанії складають автобуси старше п’яти років, то договір укладуть всього на один рік. Якщо автотранспорт переможця не відслужив зазначеного терміну, договір буде діяти три роки. Протягом п’яти років виграні маршрути зможуть обслуговувати перевізники, які мають у своєму активі нові автобуси, випущені з конвеєра не більше трьох років тому. «Таким чином ми стимулюємо транспортні компанії активніше вкладати гроші в оновлення техніки», – пояснили в міському управлінні транспорту.

Фінансові втрати перевізників, пов’язані з витісненням з центру Житомира та необхідністю оновлення техніки, влада обіцяє компенсувати підвищенням тарифів. Питання збільшення вартості проїзду з 1,5 до 2,5 грн. буде розглянуто на найближчому засіданні виконавчого комітету. «Ми також вивчаємо можливість відкриття нічних маршрутів і введення для них підвищених тарифів. Для цього ми відвідали Вінницю, де ця ідея вже втілена в життя», – відзначає Костянтин Подкровний.

Голова Асоціації житомирських перевізників Юрій Дорогов вважає, що перенесення маршрутів з центральних вулиць обласного центру на прилеглі призведе до скорочення пасажиропотоку як мінімум на третину. А після різкого збільшення вартості проїзду приватники і зовсім можуть позбутися левової частки пасажирів. «Кращі маршрути віддадуть більш дешевому комунальному транспорту, куди і пересяде більшість наших нинішніх клієнтів», – упевнений він.

Також пан Дорогов прогнозує, що зміна умов конкурсів приведе до витіснення дрібних перевізників, які володіють однією-двома одиницями транспорту. Адже багато хто з них не зможе змагатися з великими компаніями, що мають фінансові можливості для оновлення парку. «На частку таких підприємців, які сумлінно виконують узяті зобов’язання, припадає більше половини рейсів. Тобто відбудеться різке укрупнення ринку», – резюмував він.

Олександра Неращук, “Ділова столиця”