Рейтинг смертельних доріг України. На Житомирщині найнебезпечніші дороги

Кожні дві з половиною хвилини на вітчизняних дорогах трапляється дорожньо-транспортна пригода. У кожній п’ятій з таких аварій (тобто кожні 13 хвилин) страждає водій, пасажир чи пішохід. А кожні дві години в ДТП гине один житель або гість країни.

Всього ж за двадцять років незалежності на українських дорогах загинули 137 тисяч людей, що порівнянно, наприклад, з населенням Ялти.

Низький рівень безпеки доріг – одна з найсерйозніших проблем сучасної України. Автомобільні аварії не тільки приносять горе в тисячі сімей, але і виливаються у великі економічні втрати для держави.

Держава намагається боротися з аварійністю. Наприклад, три роки тому штрафи за порушення правил дорожнього руху були підняті у десять разів. Потім даішникам офіційно дозволили використовувати для виявлення порушників сумнозвісні «Візири» і алкотестери. А з червня в Україні було відновлено роботу більше тридцяти стаціонарних постів автоінспекції.

Ці заходи виявилися ефективними. За офіційною статистикою, кількість ДТП з тяжкими наслідками з 2007 року скоротилося вдвічі, як і смертність на дорогах. Проте далі протистояти аварійності на дорогах стає все складніше. Адже кількість автомобілів в країні зростає величезними темпами, а будівництво та ремонт доріг – навпаки, відстає.

Антилідери

У розпал відпускного сезону, коли багато українців відправляються на своїх автомобілях у відпустку, публікуємо результати дослідження, яке було проведено з метою визначити найбільш небезпечні регіони України для дорожнього руху. Щоб досягти максимальної об’єктивності рейтингу, були використані відразу кілька незалежних критеріїв оцінки. Кожен з них виділений в окремий підрейтинг.

Головним показником небезпеки доріг було вибрано співвідношення загиблих в ДТП до кількості автомобілів, зареєстрованих в регіоні.

Пояснимо, чому. Саме цей показник дозволяє максимально точно оцінити ризики дорожнього руху в першу чергу для місцевих жителів. Він також враховує додаткову загрозу, яку створює транзитний транспортний потік. В окремих регіонах, де зареєстровано невелику кількість машин, «проходячий» транспорт значно підвищує ймовірність потрапляння в аварію з тяжкими наслідками.

Найнебезпечніші для їзди регіони знаходяться в безпосередній близькості до столиці – це Житомирська, Чернігівська та Київська області. Високі показники смертності в ДТП в цих областях зумовлені передусім великою кількістю транзитного транспорту, який рухається у бік столиці і з неї, а також близькістю до північного кордону країни.

Як зазначають в Асоціації безпеки дорожнього руху, додатковим фактором ризику в цих регіонах є те, що тутешні дороги проходять через сільську місцевість і не мають огороджень, що часто стає причиною наїздів на перебігаючих дорогу пішоходів, особливо в нічний час.

Дивовижна ситуація спостерігається в Києві. Згідно зі статистикою ДАІ, у столиці відбувається кожне четверте українське ДТП. Проте рівень смертності на столичних дорогах чи не найнижчий (25 загиблих на 100 тисяч машин). Дороги тут перевантажені, тому машини в основному рухаються з невеликою швидкістю, і це часто дозволяє уникнути важких наслідків при аваріях.

Слід також відзначити великі промислові регіони, зокрема Донецьку і Дніпропетровську області. Вони – серед лідерів за абсолютною кількістю загиблих і поранених у ДТП. Проте в цих економічно розвинених областях зареєстровано значно більше транспорту, та й дрібні аварії трапляються частіше. У підсумку ці області опинилися внизу рейтингу.

Найбільш безпечні дороги за всіма показниками в двох західноукраїнських областях: Волинській та Івано-Франківській. І хоча через Волинь проходять автомобільні коридори на Польщу і Білорусь, аварійність на тутешніх трасах порівняно невисока. А Івано-Франківщину, очевидно, рятує те, що вона займає одне з останніх місць в Україні по протяжності доріг державного значення.

Разом з тим незалежно від області величезною проблемою є низька кваліфікація водіїв, які сідають за кермо після двох-трьох місяців теоретичних занять, а то й зовсім просто купивши права. Тут же потрібно відзначити низьку водійську культуру українців: починаючи з байдужого ставлення до дорожніх знаків і закінчуючи водінням у нетверезому вигляді.

Від кордону до кордону – суцільна яма

Паралельно зі складанням рейтингу українських регіонів з безпеки дорожнього руху проаналізовано стан самих автомобільних доріг. В окремих категоріях визначили найбільш благополучні та неблагополучні регіони за якістю дорожнього покриття. Завдяки ексклюзивним даними, наданими ДАІ, оцінено дорожню обстановку в кожному регіоні за кількістю дорожніх ям, наявності необхідних дорожніх покажчиків і розмітки.

Згідно з підрахунками, загальна площа ям на українських дорогах становить 11 млн. м2. Уявити собі, наскільки це багато, можна, проклавши в умі дорогу шириною близько 8,5 м від східного кордону України до західного. Вся вона буде однією суцільною ямою. А протяжність українських доріг без розмітки становить 52 млн. км, тобто п’ять таких уявних доріг.

Найгірше йдуть справи і з ямами, так і з розміткою в Запорізькій області. За даними ДАІ, сумну першість регіону пояснюється тим, що багато тутешні дороги знаходяться на балансі селищ і сіл, а в місцевих бюджетах немає коштів на переукладання асфальту. Втім, у Запорізькій області також багато невідремонтованих державних доріг.

Поряд із Запоріжжям в аутсайдерах виявилася Волинь. Тоді як в інших західноукраїнських областях – Чернівецькій, Івано-Франківській та Вінницькій – ситуація набагато краща. Дорожніх ям в цих регіонах не більше, ніж навіть у Києві та Київській області, правда, як відомо водіям, сама якість дорожнього покриття там гірша.

Втім, крім цілком логічних висновків дослідження наштовхує ще на одну цілком логічну думку: як кількість ДТП, так і стан доріг в Україні прямо залежить від того, хто і як займається вирішенням цих проблем на місцях.

Клюєв занепокоївся ДТП

Перший віце-прем’єр-міністр – міністр економічного розвитку і торгівлі Андрій Клюєв днями зажадав від МВС, Мінінфраструктури та органів місцевої влади вжити додаткових заходів щодо підвищення рівня безпеки дорожнього руху, а також більш серйозно зайнятися попередженням надзвичайних подій на автотранспорті. Приводом до такого розпорядженням стала автокатастрофа, яка сталася 4 липня на 457-му кілометрі автомобільної дороги Київ – Харків – Довжанський. Тоді в результаті лобового зіткнення позашляховика з маршрутним мікроавтобусом загинули п’ятеро його пасажирів і водій. Інші пасажири мікроавтобуса (всього їх було 12) і водій позашляховика з травмами різного ступеня тяжкості були госпіталізовані. Зараз з’ясуванням обставин цієї ДТП займається спеціально створена міжвідомча комісія.

АКТУАЛЬНО

Найнебезпечніші регіони

Житомирщина – найбільша кількість загиблих в ДТП на 100 тис. автомобілів (100,9 чол.).
Донеччина – найбільша загальна кількість загиблих у ДТП (442 чол.).
Київ – найбільша кількість ДТП на 100 тис. автомобілів (6824,4).
Рівненщина – найбільша смертність на 100 ДТП (6,2 чол.).
Запоріжжя – найбільша площа ям на дорогах, (4299,1 тис. км2).
Харківщина – найбільша протяжність доріг без розмітки (5893,2 км).
Київщина – найбільша кількість автомобілів на тисячу населення (281).

Як складався рейтинг

При складанні рейтингу небезпечних доріг використовувались ексклюзивні дані, надані ДАІ, Держкомстатом і аналітичним агентством «Автостат». Головним показником, за яким оцінювалися ризики пересування на автомобілі в тому чи іншому регіоні, стало відношення кількості загиблих у ДТП за 2010 рік до загальної кількості офіційно зареєстрованих в області або місті транспортних засобів станом на 1 січня 2011 року.

У загальному рейтингу наведені й інші дані (наприклад, за смертністю на 100 ДТП), які лягли в основу підрейтингу. Для зручності ми розмістили поруч з тим чи іншим показником номер регіону в кожному з таких підрейтингу.

При складанні рейтингу якості доріг (площі ям, протяжності ділянок без розмітки та кількості відсутніх дорожніх покажчиків) підсумовували дані Державтоінспекції станом доріг державного значення та доріг, що знаходяться на балансі місцевих органів влади. Ці дані наведено станом на 1 червня 2011 року.

Найнебезпечніші ділянки доріг визначали на підставі даних ДАІ про місця концентрації ДТП. У загальному списку були вибрані ділянки автотрас державного значення, на яких відбулося максимальну кількість аварій в період з 2008 по 2010 рік.

За матеріалами: weekly.ua