Українці створюють власний Facebook

Дніпропетровські програмісти вирішили створити власну глобальну соціальну мережу.

Учасники ринку поки не вірять в те, що українцям вдасться повторити успіх засновників Facebook Марка Цукерберга і «ВКонтакте» Павла Дурова

З початку листопада в Україні запрацює нова соціальна мережа FRIENDin.NET (ТОВ «Френдін»). Її розробляла протягом півтора року команда дніпропетровських програмістів, що складається на даний момент з понад 20 осіб. Творець соцмережі – Анатолій Глоба – раніше займався будівельним бізнесом, але нещодавно вирішив інвестувати в інтернет-проекти. Під FRIENDin.NET вже вкладено понад $ ,5 млн. Щомісячні операційні витрати складають близько $35 тис.

Зазначимо, що в Україні вже були спроби створити вітчизняні популярні мережі – Connect.ua, Friends.ua, Profeo (мережа для професіоналів) та інше. Але набрати мільйонні аудиторії їм так і не вдалося.

Творці FRIENDin.NET не приховують того, що їхній проект сильно нагадує вже існуючі відомі мережі – «ВКонтакте», Facebook, «Одноклассники». Але Анатолій Глоба робить акцент на інші «фішки»: відео-чат і відео-конференція до 5 чоловік, вбудований медіаплеєр і плейлисти, рейтинг користувача, швидкий обмін файлами. Більшість з перерахованих сервісів в тому чи іншому вигляді вже є в існуючих глобальних інтернет-проектах. Їх інноваційність можна буде об’єктивно оцінити лише на практиці. Поки що розробники запатентували винаходи в Україні, Росії та США.

Глоба не збирається поспішати монетизувати ресурс. «Реклама на ньому з’явиться тільки тоді, коли кількість користувачів перевалить за мільйон», – зазначає він. До слова, цього показника дніпропетровський бізнесмен хоче добитися вже до кінця року. Спочатку джерелами доходу сайту стануть заробітки від додатків, які будуть розміщувати розробники. Соцмережа планує ділити з ними дохід у пропорції 30 на 70. Крім того, інтернет-підприємці вирішили почати привчати українців до платного контенту. Зараз вони підписують договори з правовласниками. Авторизовані музика та відео будуть коштувати на перших порах символічні гроші. Природно, на сайті буде знаходитися і вільний користувальницький контент.

Конкуренти сильно критикують проект дніпропетровських новаторів. «Щоб відбити вкладення, які вже були зроблені в проект, команді знадобиться, як мінімум, 5 років. Крім того, ринок інтернет-реклами в Україні дуже маленький, і потрібно відразу зараховувати і на Росію, де аудиторія в кілька разів більша», – заявляє творець української соціальної мережі Connect.ua Сергій Коркін. Він вважає, що якщо українці задумали конкурувати з Facebook і Вконтакте, то їх ідея, швидше за все, приречена на провал. «Цей ринок схильний до утворення природних монополій з величезною кількістю користувачів. Навіть Google + важко змагатися з існуючими гравцями», – зазначає Коркін.

Нагадаємо, що українська аудиторія «ВКонтакте» перевищує 16 млн чоловік, «Однокласників» – 8 млн, Facebook – 1,5 млн.

«Це дуже складно – «відірвати» користувачів від акаунтів існуючих соціальних мереж і змусити активно користуватися не розкрученим новим ресурсом. У ньому має бути щось унікальне», – зазначає виконавчий директор Української асоціації інтернет-реклами Андрій Заблоцький.

Коркін вважає, що місцева соціальна мережа може бути успішною, тільки зайнявши певну нішу. «Ми, наприклад, рік тому зрозуміли, що нам ефективніше працювати як сайт знайомств. Connect.ua вже складно назвати соціальною мережею», – зазначає він. Андрій Заблоцький додає, що важливо не тільки якимось чином сформувати нишевую аудиторію, але і навчитися правильно позиціонувати її для рекламодавців.

Коркін каже, що нішеві мережі вигідніше запускати в стислі терміни з мінімальними інвестиціями і функціоналом, але сильним просуванням. «Адже в соціальній мережі найголовніше – це кількість людей, а не набір функцій. Крім того, складно передбачити заздалегідь, що майбутньому користувачеві знадобиться, а що – ні. Тому у FRIENDin.net є ризик, що велика частина роботи виявиться не затребуваною», – зазначає Коркін.

Андрій Заблоцький звертає увагу на те, що у нас практично немає успішних прикладів спеціалізованих соцмереж, пишуть“Коментарі”. «Навіть компанії, які мають великі ресурси, такі, як СКМ, воліють запускати портали, так як їхня аудиторія в Україні більша», – резюмує він.