В Україні заборонили рекламу сигарет

22 вересня цього року Верховна Рада України прийняла в другому читанні Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів».

За відповідне рішення проголосували 332 народні депутати з 370 зареєстрованих у залі.

Новий закон не вводить повну заборону реклами сигарет, як того вимагає ратифікована Україною Рамкова конвенція ВООЗ із боротьби проти тютюну, проте розширює перелік обмежень тютюнової реклами.

Згідно нового Закону, чинний перелік заборон реклами (на телебаченні, радіо, зовнішній рекламі, транспорті) доповнено, зокрема, такими положеннями:

1. Тютюнова реклама забороняється в усіх друкованих засобах масової інформації, без дозволу реклами у так званих «спеціалізованих виданнях», що раніше використовувалося як шпарина у законодавстві.

2. Забороняється тютюнова реклама за допомогою заходів рекламного характеру (крім спеціальних виставкових заходів тютюнових виробів за умови, що на такі заходи допускаються лише працівники підприємств, які мають ліцензію на оптову торгівлю тютюновими виробами або виробництво тютюнових виробів). Це перекриває шлях прихованій рекламі в таких місцях як аеропорти, магазини, тощо, де до цього часу така реклама проводилася під виглядом «спеціальних виставкових заходів».

3. Забороняється тютюнова реклама у мережі Інтернет, крім веб-сайтів, призначених для повнолітніх осіб. Таким чином тютюнова реклама залишиться на спеціальних сайтах тютюнових брендів та на порносайтах, проте загальнодоступні сайти вже не зможуть розміщати тютюнову рекламу.

4. Також забороняються лотереї, ігри, конкурси та інші розважальні заходи, якщо умовою участі в них є придбання тютюнових виробів.

5. Забороняється проведення заходів з обміну тютюнових виробів на інші товари, роботи, послуги.

6. Забороняється зображення тютюнових виробів або процесу їх куріння на упаковці чи під час реклами інших товарів чи послуг.

7. Чинна заборона спонсорування заходів з використанням знаків, під якими випускаються тютюнові вироби, поширена на заборону спонсорування з використанням імені виробника тютюнових виробів.

На жаль, залишаються дозволеними ще багато видів тютюнової реклами, зокрема:

1. У місцях продажу залишаються відео монітори, величезні плакати і наклейки, які будуть закликати купувати сигарети, бо згідно чинного законодавства вони є не рекламою, а «інформацією».

2. Надсилання повідомлень поштою, електронною поштою, засобами мобільного зв’язку, бо така реклама обмежується тільки в тому випадку, якщо вона розсилається «невизначеному колу осіб», а тютюнові компанії мають величезні бази даних колишніх учасників їх конкурсів.

3. Реклама на тютюнових пачках, прозорій упаковці на таких пачках, на вкладниках до тютюнових пачок.

Ухвалення Закону є, безумовно, кроком уперед у боротьбі з вживанням тютюну. Проте його положення ще не повністю відповідають міжнародним зобов’язанням України згідно Рамкової конвенції і залишають тютюновим корпораціям чимало можливостей для реклами своєї смертоносної продукції. Тому в найближчому майбутньому має з’явитися законопроект, який перекриє ці можливості, але, напевно, його ухвалить вже наступне скликання Верховної Ради.

Обмеження багатьох видів реклами, спонсорства тютюнових виробів – це безумовна перемога для України, над досягненням якої працювали лікарі, вчителі, зірки, громадські активісти з усієї України та міжнародні організації. Водночас це не 100% заборона усіх форм реклами тютюну.

Під час голосування не вистачило голосів, щоб заборонити рекламу сигарет в пунктах продажів. Депутатам не вистачило сил, щоб з третьої спроби за всю історію України повністю заборонити рекламу повільної смерті!

Тютюновій індустрії вдалося відстояти свої інтереси і вона знає, як використовувати шпаринки в законі. Тому суспільству, ймовірніше за все, варто чекати креативних “новинок”, гачків від тютюнових компаній, які заманюватимуть підлітків та молодь. Знаючи, як важко і які баталії були довкола законопроекту, варто порадіти, що він таки дійшов до зали і у другому читанні був проголосований.

Разом з тим ухвалений Закон не на 100% відповідає вимогам Рамкової Конвенції. Тютюновим лобістам, які склали переважну більшість у робочій групі, вдалося зменшити низку проблемних положень, які означають, що деякі види реклами збережено. Насамперед турбує реклама у місцях продажу, магазинах, кіосках, яка подається під виглядом інформації про товар. На жаль, не вдалося переконати депутатів щодо вирішення цієї проблеми.
Україна йде поетапними кроками у боротьбі з курінням.

Таким чином, ухваливши закон про заборону реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів, Україна виконала взяті на себе міжнародні зобов’язання, що в довгостроковій перспективі призведе до значного зниження поширеності куріння.