Лідери паливного ринку не реагують на вимоги Антимонопольного комітету

Незважаючи на той приємний факт, що вартість палива на українських АЗС вже досить тривалий час залишається стабільною, чималу стурбованість багатьох автовласників як і раніше викликає власне рівень цін та їх суттєва відмінність на заправках різних операторів.

Станом справ на ринку нафтопродуктів серйозно зацікавився головний його державний регулятор – Антимонопольний комітет України. Однак, основні гравці ринку не поспішають прислухатися до вимог АМК.
Тим часом, минулого тижня деякі ЗМІ знову спробували злякати споживача неминучим подорожчанням у разі, якщо уряд не уживе заходів по підтримці українських нафтопереробних заводів. Панацеєю знову були названі імпортні мита. На думку деяких аналітиків, усі проблеми ринку зводяться до недостатнього завантаження заводів, розташованих на території України.

Варто лише ввести імпортні мита, як на вітчизняні НПЗ рікою потече російська, азербайджанська й власне українська нафта, й ціни на паливо знизяться.

В іншому ж випадку, на переконання «горе-експертів» зростання вартості палива для споживачів продовжиться й найближчим часом ціна досягне нових критичних показників, оскільки саме від імпортерів залежать коливання цін на ринку.

Однак вже сьогодні в Україні вартість бензинів підвищеної якості у основних операторів роздрібного ринку нафтопродуктів завищено на 1,00-1,80 грн. Про це на минулому тижні заявив перший заступник голови Антимонопольного комітету України Рафаель Кузьмін.

За словами високо посадовця: «Протягом вересня цього року на АЗС, що працюють у тому числі під брендами «Лукойл», ОККО та WOG, відбувся синхронний ріст вартості брендових бензинів. Цінові показники досягли рівня 11,35-11,60 грн./л, а на заправках під брендом Shell – 11,89 грн./л. Тут мається на увазі високооктановий А-95-й.
Причому підвищення цін відбулося в умовах стабільності курсу долара й наявності тенденції до зниження показника Platts, курсу євро й вартості нафти на світовому ринку. Тому такі дії операторів можуть мати негативний вплив на конкуренцію», – сказав Кузьмін.

За його словами, 26 жовтня «порушникам спокою» знову було зроблено попередження з вимогою в 10-денний строк знизити ціни до конкурентно-обґрунтованих, тобто до ціни, «яка відбивала б баланс платоспроможності населення із прибутком цих компаній».

Нагадаємо, на початку жовтня Антимонопольний комітет України вже робив зауваження вищезгаданим операторам й зобов’язав їх встановити роздрібні ціни на бензин, дизельне паливо й зріджений газ на такому рівні, який би існував в умовах значної конкуренції на ринку. Тоді регулятор погрожував трейдерам значними штрафними санкціями – до 10% річної виручки. Цього разу конкретних умов не висувалося.

Незважаючи на погрози АМК, основні гравці роздрібного ринку не поспішають знижувати ціни на паливо. Навпаки – минулий тиждень приніс цікаву несподіванку, – ціни на «звичайне», не брендове дизпаливо на заправках Shell зросли з 9,79 до 9,83 грн./л, на ОККО – з 9,72 до 9,81 грн./л (при вартості DT Euro 10,30 грн./л), на WOG – з 9,75 до 9,84 грн./л. Й це при тому, що середня по Житомирській області в даному сегменті ринку складає 9,58 грн./л, а по Україні – 9,62 грн./л.
Цікаво й те, що брендовий А-95-й при цьому ніскілечки не подешевшав. Так, WOG пропонував А-95 Mustang як і раніше по 11,29 грн./л. На заправках «Лукойл» А-95 преміум заливали по 10,60 грн./л, однойменне паливо на ОККО коштувало все ті ж 11,15 грн./л, а Pulls-95 – 11,29 грн./л. Особливо ж «привабливим» залишався V-Power на Shell – 11,89 грн./л.

Радує лише те, що як у даних операторів, так і у інших гравців ринку ціни на бензини залишилися без змін – А-80-й бензин, як і раніше пропонувався на заправках області в середньому по 9,47 грн./л, А-92-й – по 9,97 грн./л, А-95-й – по 10,22 грн./л.

Середньоринкова вартість літра скрапленого пропан-бутану складала 6,39 грн./л.

На думку незалежного експерта Юрія Огірчука, на найближчий тиждень можна прогнозувати збереження існуючих тенденцій – показники цін на бензин на стелах АЗС області не зазнають суттєвих змін.

Однак все ще залишається потенціал для зростання на більш віддалену перспективу. Особливо бентежить можливість введення урядом загороджувальних мит на імпорті нафтопродукти на вимогу власників українських нафтопереробних заводів. Це може спричинити зростання вартості палива в Україні на 10-15%.

Юрій Огірчук вважає, що з дизпаливом ситуація дещо відмінна – тут є більш суттєві передумови для зростання. Причиною тому ситуація в Європі де даний вид палива помітно подорожчав у жовтні із-за значного сезонного збільшення об’ємів споживання. Це пов’язано передусім з тим, що в багатьох європейських країнах газойль використовують для побутових потреб. Як наслідок, імпортери можуть переорієнтувати поставки дизпалива на більш платоспроможні ринки, а в Україні виникне штучний дефіцит.

При цьому, на думку заступника директора НТЦ «Псіхея» Геннадія Рябцева, стабільності цін на ринку й надалі сприятиме збереження поточної націнки заправників на рівні, що перевищує на 1,5%-го пункту, зафіксованої рік тому та збереження «офіційних» цін НПЗ на рівнях, що дають при перерахунку в роздробі (при 5%-й маржі) для А-95-го бензину 9,74 при ринкових 10,29 грн/л, а для дизпалива – 9,47 проти 9,62 грн/л.