У Житомирі підскочили ціни на дизпаливо. Газ продовжує цінове піке.

Минулий тиждень приніс неприємну несподіванку власникам дизельних «залізних коней».

При показній стабільності роздрібного ринку на деяких із заправок вартість дизельного палива одномоментно підвищилася одразу на 10-20 копійок.

На думку паливного експерта Юрія Огірчука, найближчим часом на житомирських АЗС вартість дизпалива може знову стати вищою за ціни на бензин.

Говорити про це дозволяє аналіз ситуації у гуртовому сегменті ринку, де темпи зростання цін на дизель суттєво перевищують аналогічні показники по бензину.

Юрій Огірчук вважає, що на сьогодні цінова ситуація на паливному ринку в цілому прогнозована – ціни на більшість світлих нафтопродуктів у найближчій перспективі не зазнаватимуть суттєвих змін.

З дизпаливом ситуація дещо відмінна – тут є більш суттєві передумови для зростання. Причиною тому є, по-перше, ситуація в Європі де даний вид палива помітно подорожчав у жовтні із-за значного сезонного збільшення об’ємів споживання. Це пов’язано передусім з тим, що в багатьох європейських країнах газойль використовують для побутових потреб.

Як наслідок, імпортери можуть переорієнтувати поставки дизпалива на більш платоспроможні ринки, а в Україні виникне штучний дефіцит.
Й це при тому, що понад 60% потреб українського паливного ринку забезпечуються за рахунок імпортних поставок, каже експерт.

Основним постачальником дизпалива при цьому залишається Білорусь, державний концерн «Белнафтохім», який нещодавно ухвалив рішення про випереджальний ріст роздрібних цін на дизельне паливо в порівнянні із цінами на високооктановий бензин А-95.

Білоруси справедливо відзначають, що ціна на нафтопродукти на європейському ринку визначається виходячи з біржових котирувань, які у цей час по дизельному паливу вище котирувань на бензин А-95.

До речі, від 10 листопада роздрібна вартість палива в Білорусі була відкоректована в десятий раз із початку року. Ціни на всі види бензинів, що відпускаються з АЗС, підвищено в середньому на 3,5%, а на дизпаливо – на 7%. Варто також нагадати, що у наших сусідів немає цінової конкуренції – по всій Білорусі на заправках однакові ціни на паливо.

При цьому, за даними цінового моніторингу НТЦ «Псіхея», в Україні гуртові ціни на дизпаливо вже зростають темпами, що значно вищі за аналогічні показники по бензинам. Так, зазначає Юрій Огірчук, лише за останній місяць бензовозні партії дизеля зросли в ціні на 3,7%, цистернові – на 2,8%. Вартість імпортних пропозицій з умовами поставки на кордоні України зросла за цей же період на 2,16%. Й це при тому, що крупногуртові партії вітчизняного бензину А-95 за місяць подешевшали на 4,8%, імпортні – на 4,1%.

Юрій Огірчук: “На житомирських заправках за останній тиждень дизпаливо вже подорожчало на 1,4% й пропонується в середньому по 9,71 грн./л.”

На АЗС фактичного монополіста на паливному ринку області ANP дизпаливо за тиждень зросло в ціні одразу на 10 копійок – до 9,60 грн./л. І це найнижча ціна по ринку. Зросли ціни і у партнерів компанії-монополіста. «Укрнафта» та «Авіас» підняли ціни на дизель ще більш суттєво – з 9,50 до 9,68 грн./л! На заправках ТНК дизель не подорожчав і пропонувався по 9,69 грн./л. «Лукойл» підняв ціну до 9,80 грн./л (+6 коп), Shell – до 9,88 грн./л (+5 коп.) Найдорожчим же залишається дизпаливо на заправках ОККО – 10,10 грн./л (+5 коп).

Роздрібні ціни на А-95-й бензин за цей же час практично не змінились і складають 10,22 грн./л. Як бачимо, розрив між високооктаном та дизелем все скорочується і складає на сьогодні всього 51 копійку на літрі.

Варто відзначити, що у таких європейських країнах, як Латвія, Польща, Естонія, Болгарія, Угорщина, Румунія, Великобританія, Швеція, Кіпр і інших, ціна на автозаправних станціях на дизельне паливо вже вище, ніж на високооктановий бензин.

Різкий стрибок роздрібних цін на дизпаливо, що спостерігався в середині минулого тижня на АЗС області Юрій Огірчук пояснює зокрема й суттєвим зниженням рівня виробництва даного виду палива вітчизняними нафтопереробними заводами.

Так, за даними Державної служби статистики України, за січень-жовтень 2011 року підприємствами нафтопереробної промисловості країни було вироблено дизельного палива для автомобільного та залізничного транспорту 2 млн. 193 тис. тонн, що на 31% менше, ніж за аналогічний період минулого року.

У жовтні 2011 року обсяг виробництва дизельного палива склав 165 тис. тонн, що на 13,4% менше, ніж у вересні 2011 р., і на 50,2% менше, ніж у жовтні 2010 р. При цьому попит на дизпаливо в Україні лише зростає.

Тим часом, на роздрібному ринку скрапленого газу продовжується впевнене зниження цін. В середньому по Україні літр пропан-бутану подешевшав за тиждень ще на 1,4% – до 6,49 грн./л. За місяць зниження ціни склало 2,4%. При цьому гуртові ціни на даний вид палива за останні тридцять днів впали з 10 750 до 10 450 грн./т.

Аналіз ситуації на газовому ринку Житомирської області, за словами експерта, свідчить про цілковите слідування загальним тенденціям розвитку даного сегменту ринку.

За тиждень, що минув, для пересічного житомирянина заправка автомобіля скрапленим газом стала привабливішою ще на 0,73%. За місяць ціна впала на 3% й сьогодні літр пропан-бутану пропонується на заправках області в середньому по 6,27 грн. проти 6,48 грн. місяцем раніше. Ціновий мінімум при цьому складає на «безіменних» заправках 6,05 грн./л.

Найпривабливіші ціни на скраплений газ серед впізнаваних операторів залишаються після коректування з 6,47 до 6,41 грн./л у ANP.
На заправках ТНК газ подешевшав за тиждень з 6,63 до 6,56 грн./л, на WOG – з 6,58 до тих же 6,56 грн./л. «Лукойл» знизив ціну з 6,65 до 6,55 грн./л, ОККО – з 6,69 до 6,62 грн./л, Shell – з 6,69 до 6,52 грн./л.