Які машини не люблять страховики

У 2012 році найвищі надбавки до тарифів автокаско будуть встановлені для Mitsubishi, Toyota, Ford і Skoda.

Страхові компанії готуються до підвищення цін на автокаско. За прогнозами фінансистів, найближчим часом тарифи можуть підскочити приблизно на 10-20%, пишуть“Коментарі”.

«Протягом останніх двох років під впливом кризи та ризику втрати клієнтів багато СТО були готові істотно знижувати рентабельність, щоб залучити бізнес від страховиків. Але цього року намітилася тенденція до зростання вартості нормо-години. Що автоматично спричинить за собою збільшення вартості страхування. Якщо до того ж національна валюта почне девальвувати по відношенню до євро, то імпортовані запчастини, що дорожчають у гривні, стануть ще одним фактором зростання цін», – розповів Максим Межебицький, заступник голови правління СК «АХА Страхування».

Але платити за поліси більше доведеться лише тим, хто або сам відноситься до ризикової категорії, або водить автомобіль, що має погану репутацію з точки зору страховиків.

У кожної СК є свій чорний список найбільш «руйнівних» марок машин, виплачувати відшкодування за яким доводиться часто і багато. Цей список багато в чому залежить від сегмента, в якому працює сама СК: юридичних чи фізичних осіб, дешевих чи дорогих автомобілів, кредитних авто і т.д. Але існують і загальні закономірності. «У нашій компанії п’ятірка лідерів по виплатах практично не змінилася в порівнянні з 2010 роком. Перше місце як і раніше належить автомобілям марки Skoda Octavia, друге – Ford Focus, третє – Toyota Corolla, четверте – Toyоta Camry, п’яте – Skoda Fabia», – розповів начальник управління врегулювання збитків в автострахуванні АСК «ІНГО Україна» Олександр Руликовський. «У нас за сумою виплат лідирують Toyota, Hyundai, Volkswagen, Mitsubishi, BMW, Mercedes-Benz, Ford, Chevrolet і KIA», – зазначає Юлія Очеретяна. Однак, як показало опитування, практично всі без винятку страховики мають зуб на власників Mitsubishi, Toyota, Ford і Skoda. Саме для них в першу чергу і будуть дорожчати поліси.

Спеціальні надбавки страховики передбачили для найбільш «аварійних» машин, що стабільно потрапляють в дорожні пригоди. Згідно з опитуванням страховиків, найгіршу репутацію в цьому плані мають всі ті ж Skoda, Toyota і Ford (ще пару років тому на перших місцях в цьому рейтингу фігурували Honda і Mitsubishi). «У 2011 році в ДТП стали частіше потрапляти автомобілі преміум-класу, такі як Audi, BMW, Lexus, Mersedes та Toyota. Настання страхового випадку безпосередньо залежить від досвіду та стажу водія. На жаль, часто власникам потужних автомобілів преміум-класу не вистачає досвіду і вміння ними управляти», – говорить Максим Межебицький. «У нашій компанії місце «лідера» за кількістю ДТП належить автомобілям марки Toyota (зафіксовано 1198 подій за 2010 рік і 1238 подій за 2011 рік). На другому місці Skoda (зареєстровано 841 подія в 2010 році і 721 в 2011 році). Третє місце займають автомобілі Volkswagen (695 і 706 подій відповідно)», – розповів Олександр Руликовський.

Виплати СК залежать не тільки від «аварійності» марки автомобіля, але і від вартості її ремонту. Тому всі без винятку компанії застосовують підвищувальні коефіцієнти по автокаско для машин, лагодження яких обходиться особливо дорого. За одностайною оцінкою страховиків, в 2011 році найбільш грабіжницькі ціни за ремонт автомобілів виставляли авторизовані станції BMW, Mercedes і Audi. «Серед найдорожчих в ремонті брендів також можна назвати Lexus, Toyota, Volkswagen. Хоча практично всі авторизовані СТО підняли розцінки на свої послуги приблизно на 10-15%», – говорить директор департаменту організації та розвитку продажів СГ «PZU Україна» Василь Дужак.

Ще один фактор, який враховують компанії при розрахунку вартості поліса, – серйозність ушкоджень, які зазвичай отримує в ДТП автомобіль. Страхування «кволих» авто, які найчастіше розбиваються вщент, а також дорогих в обслуговуванні машин (як правило, тотальним вважається збиток, коли вартість відновлювального ремонту перевищує 70% від вартості автомобіля) буде обходитися дорожче. «Тотальні збитки фіксуються частіше за недорогим машинам, ціни на запчастини до яких досить високі. У нашій компанії лідером по числу тоталам став Peugeot. Відразу ж за ним слідують Mitsubishi, Mazda, Honda, Nissan, Toyota», – зазначає Артем Резвін, заступник директора департаменту врегулювання збитків СК «Наста». «В нашому портфелі каско за частотою настання тотальних збитків лідирують Suzuki, Mazda, Volkswagen, Audi, Ford і Skoda. Такі марки в лідерах по тоталам через дуже високу вартість запчастин і ремонту на авторизованих СТО», – констатує Максим Межебицький.

І, нарешті, вартість і умови автокаско можуть багато в чому залежатиме від того, наскільки та чи інша марка автомобілів популярна у викрадачів. Найбільша кількість кримінальних історій фіксується по маркам бізнес і еліт-класу. Досить «затребувані» викрадачами і так звані автомобілі-донори, які йдуть під розбирання. За статистикою страховиків, в 2011 році найчастіше гнали Chevrolet, Mitsubishi, Daewoo, Toyota Prado. Як і в 2010 році, незмінним «попитом» користувалися Lexus RX 350 і Lexus LX 470.

Зіпсована репутація тієї чи іншої марки автомобіля дорого обходиться їх власникам. Вартість поліса автокаско для них може збільшитися на 30-50%, а в деяких випадках і більше. «Наприклад, якщо договір страхування BMW передбачає виплату на авторизовану СТО, ми застосовуємо надбавку до тарифу 40%. Для інших автомобілів з високою збитковістю надбавка становить 30%, для тих, що найбільш викрадаються – 20%», – пояснив Олександр Яременко.

Зараз налічується більше десятка коефіцієнтів, які впливають на вартість страховок. Серед традиційних – облік віку і стажу водіння страхувальника, регіону експлуатації транспортного засобу і т.д. Проте останнім часом багато СК підходять до цього питання нестандартно. «Наша статистика показала, що менш за все до збитків схильні жовті та помаранчеві авто. Тому в 2011 році власники таких машин могли отримати знижку на автокаско до 20%. Статистика також підтверджує, що люди сімейні – менш ризикова категорія. Вони більш акуратні за кермом, тому тариф для них теж нижчий», – розповів Василь Дужак. Деякі страховики вже починають вводити коефіцієнти, розмір яких залежить від професії страхувальника або статі. Наприклад, роблять надбавку до тарифу для водіїв-жінок.

Автомобілі, за якими СК найбільше платили в 2011 році

Найчастіше потрапляли в ДТП

Skoda

Toyota

Ford

Лідери за тотальним збиткам

Skoda

Mitsubishi

Mazda

Лідери по угонам

Daewoo

Toyota

Lexus

Лідери за вартістю ремонту

BMW

Mercedes

Audi

Джерело: дані страхових компаній