Чому житомиряни роками вистоюють черги до кабінетів Держкомзему

Тим житомирянам, яким треба мати справу з отриманням державного акта на землю, не позаздриш. Ну, у тому, що люди мають що узаконювати, нічого поганого нема. А ось добром не назвеш те, що житомирянам доводиться ознайомлюватися з 7-ма колами пекла, щоб отримати у Держкомземі потрібний документ.

Чому так стається? Хто цей садист, який придумав так знущатися над простими людьми? Звідки виникло шалене навантаження на працівників Держкомзему та ДЗК і чому ці структури не встигають опрацьовувати звернення громадян? Ці та інші питання адресуємо начальнику житомирської регіональної філії ДП « Центр ДЗК» Олені Ткач.

У розмові з пані Оленою ми дізналися, що значний обсяг роботи чиновників земельних відділів займає саме етап реєстрації прав на землю. Наплив громадян з цих питань завжди великий. Люди звертаються за витягами, отриманням державних актів на землю, державною реєстрацією договорів оренди, за визначенням кадастрових номерів, друком актів, іншими послугами.

На початку 2011 року функції реєстрації прав на землю перейшли з ДЗК до Держкомзему. З того часу в процесі реєстрації, опрацювання, підготовки необхідної громадянам документації задіяно 2 структури – Держкомзем і ДЗК. Реєстрацією займається Дежкомзем, а ДП «ДЗК» виступає адміністратором і частково надає адміністративні послуги.

Так чому ж у Держкомземах такі черги? Через те, що 2 структури тепер роблять одну роботу? І так, і не зовсім. До 2011 року, коли реєстрацією прав на землю займалося ДЗК терміни отримання витягів були приблизно 1 місяць. У ДЗК були відділи реєстрації у кожному районі області, в яких по мірі напливу людей, працювали спеціалісти-реєстратори. Відповідно і черг було менше.

Тепер же коли реєстрацію передали у Держкомзем, сталося те, що ми бачимо сьогодні. Люди ледь не втрачають свідомість у кілометрових чергах, спеціалісти-реєстратори Держкомзему змушені витримувати шалене навантаження – державна структура не встигає опрацьовувати заяви громадян. Справа у тому, що обсяг роботи для спеціалістів Держкомзему то зріс, а ось структуру і штат не збільшили…

Найбільша напруга у відділах Держкомземів Житомира і Житомирського району. На них припадає до 30% всіх звернень громадян, які зареєстровані в області. Ринок землі в обласному центрі більш жвавий, ніж, наприклад, у Олевську. Незважаючи на це, штат державної структури регламентований – додаткові вакансії можуть бути відкритими виключно через реформування структури Держкомзему на рівні держави. А з цим у нас не поспішають. Кажуть, правда, що мають реєстрацію прав на землю вторинного ринку з Держкомзему передати у Мінюст. Але чи вирішить це питання черг і навантаження на окремих спеціалістів? Якщо, звісно, не буде збільшено штат.

За таких умов службовцям Держкомзему сьогодні доводиться виходити з ситуації усіма можливими методами – не зупиняти ж роботу! Так, до реєстрації та опрацювання заяв громадян залучаються понаднормово спеціалісти з інших відділів. У деяких відділах Держкомзему людей почали записувати на «прийом» ледь не на рік вперед! Уявляєте, який там завал, що записують на рік вперед???

Кажуть, цими «новаціями» зацікавилася обласна прокуратура. Виявляється, незаконним є так званий попередній запис на відвідування державної структури. Громадян має вільне право приходити в держустанову в будь-який час. Хоча воно і незаконно, зрозуміти логіку цього рішення можна: який сенс людині вистоювати черги, якщо твоє питання сьогодні все одно не вирішиться, через купу об’єктивних і суб’єктивних обставин? Так які ж ці обставини? Чому затягується процес розгляду й опрацювання заяв, технічної документації та видачі необхідних документів, дозволів, актів?

Олена Ткач каже, що час розгляду та опрацювання, у першу чергу, залежить від якості тієї документації, яка реєструється у Держкомземі та потрапляє у перехідну реєстраційну систему

Є затримка і за ДП «ДЗК»: велику кількість заяв ДЗК не встигає опрацьовувати вчасно через значний об’єм роботи, який лягає на плечі невеликого штату спеціалістів. Щоправда, зараз житомирська регіональна філія ДП « Центр ДЗК» має змогу залучати додаткових спеціалістів для опрацювання заяв громадян у визначений законом термін. Так що, кого зацікавило, звертайтесь. Але найбільше затягують розгляд саме помилки у зареєстрованих документаціях.

Які фактори впливають на якість?

1. Те, наскільки професійно виконав свою роботу розробник документації землеустрою, послуги якого замовив громадянин, або юридична особа. Наскільки точними є розрахунки і наскільки достовірною є ця документація. Якщо немає, помилок – реєстрація, опрацювання, видача необхідних документів піде набагато швидше;

2. Те, наскільки чітко була виконана робота реєстраторами заяв у Держкомземі. Отриману документацію від громадян треба ретельно перевірити на предмет достовірності усіх даних, якісно відсканувати, нічого не упустити. І після цього вводити її у перехідну систему. Далі вона потрапляє у ДП «ДЗК», яке здійснює перевірку цієї документації, підтверджує її достовірність, або ж відправляє на доопрацювання, вказавши на неточності.

Якщо документація повертається з ДЗК у Держкомзем на доопрацювання, зрозуміло, що навантаження на спеціалістів Держкомзему зростає удвічі – треба приймати нові заяви від громадян, видавати вже готові документи, та ще й займатися виправленням помилок у тих документаціях, у яких вони виявлені! Якщо помилка проектанта – треба його шукати і змушувати вносити корективи. Якщо ж провина реєстратора – вносяться відповідні зміни. Після цього документація знову повертається у ДЗК. Все це – втрачений час.

Найгірше у цьому те, що громадяни (замовники послуг) навіть не знають, коли їм приходити у Держкомзем за результатом. Тому, щоб просто дізнатися, на якому етапі обробки перебуває їх заява, треба вистояти чергу.

Отож, який може бути вихід з ситуації, що склалась?

1. Вимагати від розробників документації її достовірності. У такому випадку – розгляд проходить швидше і навантаження на відповідні служби Держкомзему і ДЗК зменшується;

2. Завершити реформування системи реєстрації прав на землю на державному рівні (розширити штат спеціалістів, створити окремі підрозділи, які б цим займалися в нормальному робочому порядку, а не в авральному режимі). Це дозволить реєстраторам, не поспішаючи, приймати і перевіряти надану громадянами документацію. У разі виявлених неточностей – повертати її на доопрацювання проектанту, у разі достовірності – вносити у електронну перехідну систему. Це розвантажить черги і дозволить службовцям дотримуватися передбачених законом термінів розгляду заяв.

Сергій Форест