Великі й дрібні мережі використовують одні й ті ж прийоми для усипляння пильності звичайних покупців.
Пропонуємо рейтинг продуктів, які не можна купувати в «цивілізованих» торгових форматах ні під яким «соусом», проаналізувавши наймасовіші способи обману споживачів.
«Гнилі» псевдоакціі
На першому місці по класу небезпеки – акційні товари з дуже низькою ціною. За законом зіпсовані продукти потрібно утилізувати. Наприклад, прострочення (дозволений відсоток до утилізації) для категорії молочної продукції становить 5-7%, для м’ясо-ковбасних виробів – 15-20%, для фруктів і овочів – на рівні 40%.
Однак багато супермаркетів на утилізації прагнуть заощадити. Навіщо їм знищувати те, що можна продати з вигодою, нехай навіть мінімальної? Неймовірно, але факт: офіційною торгівлею гниллю великі продуктові мережі в даний час зовсім не гидують.
Правда, роблять це «завуальовано», створюючи цілі відділи (або виділяючи місце на полиці) під так звані акційні продукти за низькою ціною – на 50-70% дешевше порівняно з нормальним товаром. Тут можна зустріти все – від почорнілих овочів до побілілої ковбаси і запліснявілого (не французького) сиру. Але це вже – не їжа, а справжні відходи, споживання яких призведе як мінімум до харчового отруєння.
Кури-гриль, кулінарія і напівфабрикати
У минулому році 46 киян буквально за один вечір «заробили» гостру кишкову інфекцію після вживання курей-гриль в одному зі столичних супермаркетів відомої торгової мережі. Після цього небезпечний продукт з полиць маркетів до кінця літа зник. До того ж, після низки масштабних перевірок санепідемстанцією (СЕС) помітно порідшав перелік власних кулінарних шедеврів від торгових мереж.
У нинішньому сезоні настільки масових випадків отруєнь поки ще не було. Тому, як зазначає заввідділом гігієни харчування та безпеки їжі Центру радіаційної медицини Гнат Матассар, курей, для продажу в сирому вигляді вже некондиційних, як і раніше продовжують продавати під «грилем». Як, втім, і всю іншу групу кулінарної продукції – салати з майонезом, смажене м’ясо і рибу. А також – фарш і мариноване м’ясо для шашликів.
Якщо вже їсти дуже сильно хочеться, а часу на приготування їжі зовсім немає, можна попросити продавця дати на пробу будь-яке вподобане блюдо з відділу кулінарії (така послуга передбачена практично скрізь), щоб ближче подивитися на нього і принюхатися.
Риба та інша «заморозка»
При виробництві свіжомороженої риби важливо захистити її поверхню від зневоднення та окислення жиру. Для цього і використовують глазурування. Воду розбавляють спеціальним хімічним складом з вологоутримуючим складом, завдяки чому глазур довго не тане, а риба – не псується. При цьому маса глазурі залежно від виду риби і від того, як вона була оброблена, повинна бути від 2% до 4% маси риби.
В дійсності ж заморожені продукти, особливо морепродукти, що продаються «в глазурі» з льоду, після розморожування втрачають до 20-40% ваги. До того ж, коли спеку не витримують навіть холодильники і морозилки, риба, морепродукти і морозиво та напівфабрикати по кілька разів розморожуються і застигають знову. За словами завідуючої лабораторією санітарно-харчової мікробіології Інституту харчування Світлани Шепелєвої, говорити що-небудь хороше про харчові та поживні цінності такого продовольства не доводиться «Не варто «вестися» на нібито низьку ціну – краще вибрати аналогічну рибу, але без «глазурі», а вареників і пельменів – наліпити на домашній кухні», – рекомендує експерт.
Старому товару – «нову» одежину
Як зазначає керівник регіонального відділення всеукраїнської громадської організації «Союз споживачів України» Максим Папуша, щоб продати залежаний товар під виглядом свіжого, його зазвичай «наряджають» в новий одяг.
На такий прийом попадаються навіть підковані завсідники. Наприклад, якщо маркування дати виготовлення нанесена фарбою, її акуратно видаляють і штемпелем наносять свіжу дату. Оскільки з видавленим маркуванням подібний варіант не проходить, то варто звернути увагу на молокопродукти з «тисненою» (а не намальованою) датою.
Аналогічний принцип використовують і для фасованих м’ясо-ковбасних виробів. З тією лише різницею, що тут займаються не «малюванням», а просто повністю переклеюють етикетки. Тому, якщо поверх заводського стікера наклеєний ще й супермаркетівські, то від покупки «ласого шматочка» простіше відмовитися. Влітку вона може закінчитися плачевно – аж до летального результату.
«Хитромудре» викладання
Найчастіше «на передній план» на полиці виставляють продукт з терміном придатності, що вже проходить, а свіжі ховають далеко в глибині. Причому робить все це, на відміну від попередніх способів, цілком легально, – це називається хитромудрим словом «мерчанзайдінг» (викладка продукції і оформлення торгового простору). Щоб не попастися на сей вельми поширений гачок і не принести додому молоко, яке назавтра скисне або цукерки, які вже «посивіли», потрібно уважно дивитися на дату випуску, і не соромитися переривати весь ряд з продукцією.
Забираючись «за свіженьким» в саму глибину, пам’ятайте, що даний метод можна застосувати не тільки до продуктів, але і до напоїв. Наприклад, до пива. Через необачність можна взяти з полиці першу пляшку, в якому «пінне» виявиться кислим.
За матеріалами: