З 1 січня 2013 року Закон України «Про державний земельний кадастр» набуде чинності, і з наступного року державні акти видаватися не будуть.
Цю новину Репортерові Житомира сповістила прес-служба Головного управління Держкомзему у Житомирській області.
Замість держактів документом, що громадянин отримуватиме в територіальних органах Держземагенства, буде витяг із державного земельного кадастру про державну реєстрацію земельної ділянки.
Проте варто нагадати, що з 1 січня 2012 року набув чинності Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Відповідно до нього, право власності на земельну ділянку у визначених цим законом випадках підтверджуватиме свідоцтво про право власності на нерухоме майно (зараз це право посвідчує держакт).
При цьому державні акти, видані до зазначеної дати, залишаться чинними. Заміна відбуватиметься у випадках, передбачених Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Зокрема, там ідеться про випадки, коли нерухомість (у нашому випадку — земельні ділянки) вноситься до статутного фонду юридичної особи або виводиться з нього; фізичні особи та юридичні особи, що вийшли зі складу засновників (учасників) юридичної особи за рішенням органу, уповноваженого на це установчими документами, отримують у власність переданий їм об’єкт нерухомого майна тощо. Якщо особа таких операцій не проводитиме, державний акт може залишатися в неї на руках необмежений час як чинний документ.
Номер для ділянки
Кадастровий номер потрібен на кожну земельну ділянку. Послідовність цифр та знаків не повторюється по всій країні і присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації. Кадастровий номер присвоюється під час державної реєстрації земельної ділянки і зберігається за нею і змінюється тільки в тому випадку, коли земельна ділянка ділиться на декілька чи декілька об’єднуються в одну.
Державні акти, видані після 2003 року, мають кадастровий номер. І якщо на документації із землеустрою стоїть позначка про прийнятий обмінний файл, то земельна ділянка автоматично потрапить у базу даних.
Що робити людям, у яких держакти старої форми і ділянки не мають кадастрового номера?
Зараз у людей на руках є три види державних актів, які були видані на різних етапах впровадження земельної реформи: без кадастрових номерів жовто-червоного кольору та зелені й сині – з внесеними кадастровими номерами. Всі державні акти чинні – незалежно від кольору. Земельні акти, що не мають кадастрових номерів (видані до 2003 року), теж дійсні. Присвоєння номера не обов’язкове. Але якщо ділянка без номера, людина не зможе отримати витяг з реєстру земельних ділянок (Поземельної книги) при оформленні спадщини, заповіту, даруванні, продажу і таке інше.
Для виконання підготовчих робіт з визначення кадастрового номера, як і раніше, треба звертатися у землевпорядну організацію. Перелік яких, їхні телефони та адреси можна дізнатися у територіальних відділах Держкомзему за місцем розташування земельної ділянки.
Уклавши з землевпорядною організацією договір на виконання робіт, далі слід з документацією звернутися до територіального відділу Держкомзему із заявою про перевірку обмінного файлу та реєстрації земельної ділянки.
Далі роботу виконуватимуть державні органі земельних ресурсів (Держкомзем та центр ДЗК) уже без вашої участі — перевірять технічну документацію, ділянці нададуть кадастровий номер, відомості про неї внесуть до автоматизованої бази даних.
Чи потрібно буде спеціально міняти державний акт на свідоцтво?
З 2013 року державні акти будуть поступово замінені – у випадках, передбачених згаданим раніше Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Якщо особа таких операцій не проводитиме, державний акт може залишатися у неї на руках необмежений час як чинний документ.
Можливо, тим, хто ще не отримав державний акт, буде спокуса почекати, поки не буде введено нову форму посвідчення права власності на земельну ділянку — щоб потім не міняти. Але тим, хто ще до сьогодні не має державного акту, хочемо порадити: не сидіть і не чекайте, поки за вас хтось оформить ваше право власності на землю.
Бо тільки державний акт, якої б форми він не був, свідчить (і свідчитиме) про те, що ви — власник певної земельної ділянки. Без державного акта ви не можете її продати, подарувати, заповісти, бо ви ще не власник.
До речі, при внесенні інформації про вашу ділянку до автоматизованої системи державного земельного кадастру, ви зможете пересвідчитися, що ця інформація відповідає вашим очікуванням і що немає «паралельних» власників ділянки. Якщо для отримання акта треба буде провести землевпорядні роботи, зробіть їх, бо без них не обійтися і за нової форми посвідчення права власності.