Марійка-султан

Домогосподарки, пенсіонери, хлопчики, дівчатка та їхні батьки добре знають турецький телесеріал «Величне століття. Роксолана», який вже повторно транслює канал «1+1».

Я дивлюся цей серіал.

Спочатку вважала це своєю маленькою патологією, дефектом, побічним захворюванням майже трирічного перебування у декретному засланні без права на дострокове звільнення, щоправда, без заборони писати та малювати.

Звісно, іноді верне з душі, коли головні герої починають активно обслинювати одне одного під щемку тривожну мелодію або труять другорядних солодким лукумом, душать шовковою удавкою та топлять їх у морі, як Му-му.

В серіалі є й історичні вставки та батальні сцени (якщо, звісно, режисер не лінується і не знімає дядьків на конях, які героїчно дивляться вдалечінь, стиснувши брови та інші частини тіла на фоні відеоряду) – тоді і мій чоловік зацікавлено втуплюється в екран.

Але знову починається любовна сцена, теленькають дзвіночки, шкребе за душу скрипка, чоловік кривиться («Як ти можеш це дивитися?!») і далі займається хоробрим знищенням комп’ютерних монстрів. («Як ти можеш у це гратися?»).

Виявилося, що не одна я така!

Нещодавно була на дні народженні в моєї родички. Ми, жіночки, розговорилися, і виявилося, що вони теж на дозвіллі «бавляться Роксоланою», ніби забороненою не кошерною цигаркою.

– У головного героя, який грає султана Сулеймана, такі очі! – захоплено розповідає Тоня, – О-о-о!!! Я просто млію! Колись дивилася один турецький серіал – він теж там грав. Ще тоді мені сподобався. Аж тут його побачила в «Роксолані»! Ну все, думаю, мушу дивитися!

– А я підтримую Гюррем! – це вже розпинається сама іменинниця, – Всі ці чвари, які вона влаштовує – молодець! Так їм, тим зміюкам гаремним!

– Ага, – киваю головою я, – Гюррем така!

А ось буквально на днях була в будинку Національної спілки письменників України, на урочистостях.

До мене раптом підсідає письменник-боровичок, сивий, здається, скрізь, років 75-ти (середній вік українського письменника, за словами одного з керманичів НСПУ, – 70 літ) і запитує:

– А ви дивитеся серіал «Величне століття. Роксолана»?

– Так, дивлюся, – відповідаю у повному шоці.

– Вам казали, що ви схожа на одну з героїнь? – вицвілі очі письменника явно потребували в окулярах.

– Ні, що ви! – вражаюся, – На кого ж?

– На цю… Сестру султана… Як її? Хатідже! – із задоволенням видає чоловік.

– Овва! – дивуюся, – Хіба ж я на неї схожа? Ні!

– Кажу вам! – авторитетно заявив письменник, – Схожа! Викопана тобі Хатідже-султан!

Тож любі мої любительки серіалу! Не дивуйтеся, що після тривалого перегляду цього телевізійного «мила» й вам казатимуть, що ви, виявляється, схожі на Гюррем-султан, Махідевран-султан, валіде, Ніґяр-калфу, Дайю-хатун та інших героїнь!

Таке враження, що ми вбираємо губкою риси, звички, поставу, характер телевізійних образів і перетворюємося на когось іншого…

Добре, хоч мій чоловік не підсів на цей серіал.

Ще, гляди, гарем захоче…

Тьху-тьху-тьху! (Тричі стукаю об дерев’яний стіл).

Для довідки:

«Величне століття. Роксолана» визнано найдорожчим турецьким серіалом.

Телесеріал знятий за мотивами реальних подій, оснований на деяких історичних документах.

Головним героєм телесеріалу є султан Сулейман І Пишний, якого самі турки називали Кануні, тобто «законодавець», який правив Османською імперією в XVI столітті, на котре і припав її розквіт.

Головна героїня телесеріалу, його кохана і дружина, якій він дав ім’я Гюррем (Хуррем в історіографії) — «та, що завжди сміється», в Україні більш відома, як Роксолана.

Гюррем, яку раніше звали Анастасією, потрапила в полон до татар, які напали на її село і вбили батьків та сестру. Настю спершу відвезли до Криму, а звідти до Стамбулу, де вона й потрапила до султанського палацу Топкапи.

Побачивши султана Сулеймана, українка відразу закохується в нього і тому вирішує будь-що завоювати любов цього суворого чоловіка. Завдяки жіночим хитрощам, підкупам, інтригам і своїй кмітливості Настя зрештою стає улюбленою наложницею султана.

Вона зачаровує його своєю вродою, веселою вдачею і дотепністю. Змагаючись за кохання Сулеймана, Гюррем наживає собі ворогів через свій нелегкий характер.

Але зрештою вона досягає поставленої собі мети — помститися за смерть рідних і отримати владу над Османською імперією…

Слід відзначити, що характер серіальної Насті Лісовської дуже відрізняється від характеру тієї Насті, яку змалював відомий український письменник Павло Загребельний у своєму романі «Роксолана».

Телевізійна Гюррем – істерична, пихата, мстива, йде «по головам», а Хуррем Загребельного здобуває свій високий статус дружини султана завдяки гострому розуму, виваженості та поміркованості.