Скандали — одне з найпоширеніших явищ, які супроводжують ринок перевізників.
Основні причини цих скандалів, як правило, – ціна на проїзд та умови обслуговування пасажирів. Обидві ці причини можна врегулювати за належного контролю органів місцевої влади. Усі підприємці залежні від управління транспорту міської ради, а тому ніхто не шкодитиме громадянам, якщо влада відстоює інтереси своїх мешканців.
Зовсім іншою ж буде ситуація, коли влада грає в свою гру всупереч інтересів громади, всупереч інтересам підприємців, всупереч закону.
Яскравим прикладом дій саме такої влади може слугувати управління транспорту та зв’язку Житомирської міської ради.
Останній скандал, пов’язаний з цим «ініціативним» управлінням, демонструє, що чиновники вже знахабніли до межі.
Третього липня на офіційному сайті Житомирської міськради було розміщено оголошення, згідно з яким усіх охочих перевізників було запрошено “подати заявки на укладання тимчасового договору для обслуговування міського автобусного маршруту”.
Все б нічого, начебто публічне оголошення: запрошують всіх, оберуть кращого, задовольнять потреби громадян. Та стає зрозуміло, що ні про яку публічність, конкуренцію та інтереси громадян не йдеться, коли з’ясовується, що термін дії оголошення співпадає з датою його публікації.
Кінцевий термін подання документів в офіційному оголошенні для маршруту №3 до 17:00 4 липня, а для маршруту №19 до 17:00 того ж дня — 3 липня. Таким чином, влада Житомира оголосила про ініціативу з терміном подачі заявок в один робочий день.
Вже наступного дня начальник управління транспорту та зв’язку Житомирської міської ради Костянтин Підпокровний спробував виправдатись у коментарях для ЗМІ: «Про те, що незабаром звільниться той чи інший маршрут ми інформуємо перевізників у робочому режимі: особисто і на нарадах. Також оголошення про проведення конкурсу опубліковується в газеті «Місто». Таке оголошення у виданні розміщуємо за один місяць до закінчення терміну прийому заяв».
Хм, цікаво, що ж цього разу не дало можливості провести все згідно з зазначеною процедурою?
Начальник управління в своєму коментарі пояснив і це питання: «На сайті міської ради ми опубліковуємо оголошення про те, що запрошуємо охочих перевізників надати заявки на укладання тимчасового договору. Це не конкурс, а тимчасове призначення.»
Можливо, такий аргумент можна було б і прийняти, якби не одне але: законом України «Про автомобільний транспорт» не передбачено, право організатора (управління транспорту) укладати тимчасові договори на здійснення перевезень пасажирів на автобусних маршрутах загального користування.
Іншими словами, “тимчасові договори” з перевізниками укладають всупереч чинному законодавству.
Та в передбачливого чиновника навіть на цей факт є своє пояснення: «Опубліковуємо такі оголошення за 2 дні до закінчення терміну прийому заяв і робимо це з власної ініціативи, а не відповідно до якихось нормативних вимог», — пояснив Підпокровний.
Авжеж, це якщо по закону робити, то все так складно і довго виходить. Але ж можна «з власної ініціативи», до біса той закон. Оголосили про ініціативу, до вечора почекали і визначили «кращого з кращих», дарма що єдиного претендента, головне — питання закрити. Створення конкурентних умов, краща пропозиція, прозорість процедури, – то для бюрократів. Прогресивні чиновники вміють «рєшать» все набагато швидше та простіше.