Споруда «шкереберть». Оригінальний метод побудови корпусу малого судна

Відтворюємо коротку замітку з англійського журналу «Practical Boat Owner» (№ 379, VII 1998). Ми далекі від думки рекомендувати нашим читачам негайно переключатися на будівництво корпусів виключно методом австралійця Пітера бурхливо, але вважаємо самий підхід його вартим уваги і високої оцінки.

На початку 70-х років я працював у фірмі, що займається виготовленням різних макетів і моделей. Для формоутворення корпусів зазвичай використовувалася сталева сітка з квадратними осередками, яку потім обприскували поліуретаном. Мені здалося, що цю ж техніку можна використовувати і для будівлі корпусу справжньою яхти, і я почав експериментувати, займаючи обідні перерви, з різними формами і розмірами. Після декількох спроб я зрозумів, що зможу побудувати для себе яхту, використовуючи знайому мені технологію (ну, і куди ж без мотора – мотори для човнів).

Почав я з того, що став вирізати прямокутники з паперу і дивитися, які форми можна з них зігнути. Я врахував, що сталева сітка, на відміну від суцільного листа, може приймати форму більш складною обвідної поверхні. Потім я купив садову сітку з осередком 1 дюйм і створив, згинаючи її, модель корпусу яхти в масштабі 1 дюйм = 1 футу. Модель мені дуже сподобалася, і я вирішив, що пора перейти до натурного експерименту.

Для початку я придбав три шматки потрібної сталевої сітки розмірами 10х4 фути, які поєднав зварюванням і отримав прямокутне полотнище розмірами 30х8 футів. (Очевидна неточність. З трьох шматків 10х4 ніяк не вийде полотнище 30х8 футів. – Прим. Ред.). Потім я вирізав 3-футове криволінійне «V» для освіти носа і 2-футове прямолінійне «V» для корми.

Незабаром моя мрія була здійснена. Десять років я плавав на цій яхті, вісім разів перетнув протоку Басса. Я був настільки зачарований цією технологією, що коли до мене в гості приїхав приятель, я запропонував йому на пару побудувати нову, 12-метрову яхту. Він погодився, і ми почали негайно.

  • Вирізаються шматки потрібного розміру із сталевої сітки, потім вони зв’язуються один з одним і на стапелі їх верхні краї стягуються; розпірки (лекала, перебирання, якщо потрібно – шпангоути) надають потрібну форму, включаючи палубу, дах рубки і кокпіт. Краю прутків сітки приварюються до кіля, штевням, привальним брусу.
  • В отриману таким чином скелетну конструкцію вбудовуються вузли і деталі інтер’єру, включаючи зашиття, задні стінки рундуків і т. п. На цій стадії, поки немає ще зовнішньої обшивки корпусу, доцільно провести всі кабелі і трубопроводи
  • Обшивка корпусу напилюється з пінополіуретану крізь сітку, повністю заповнюючи простір між внутрішньою зашиттям (деталями інтер’єру) та зовнішньою поверхнею сітки. Після застигання і загладжування нерівностей корпус зовні покривається склопластиком до потрібної товщини, після чого грунтується і забарвлюється.