​Записки сільського єврея. Записка сімнадцята. Остання. Містика. Ч.2

Записки сільського єврея. Записка сімнадцята. Частина перша.

Невдаха

Головним питанням після школи було «куди вступати?».

— Мама, я хочу поступать…

— Куда?

— В Киев, в университет. На журналистский, или на философский, или на иняз… или на филфак…

— Ты знаешь, один еврейский мальчик туда уже поступал.

— И что?

— Ему сказали: «Тут университет Тараса Шевченко, а не Шолома-Алейхема».

Це був міф, у якому, по суті, все було правдою. Радянський єврей вважався породою, яка перед тим, як втекти на землю обітовану надто швидко розмножується в науці, культурі, освіті і торгівлі і популяцію цю строго контролювали. Залишався доступний провінційний філфак — у школу євреїв допускали в необмежених кількостях. Але він збився з пантелику і здуру поступив в будівельний технікум. Це була катастрофа.

Нерідко я бачу його вже в місті, вісімнадцятирічного, після вступу. Він бродить біля філфаку, на який йому не вдалось поступити, іноді випиває з приятелями, а гуляючи з дівчатами, забиває їм голови філософією. Він худий, змучений, в очах палає гордість, надія, відчай. Тут його ніхто не розуміє, і він теж не хоче нічого знати про цю банальну Землю. Чорт забирай, це справжній романтичний типаж!

Він у читальному залі. Поруч «Капітал», «Філософські зошити». Я тихо підхожу — і починається бесіда двох фантомів, розділених епохами.

— Марксизмом увлекаетесь, молодой человек?

Він вражено озирається і з цікавістю оглядає мене з голови до ніг.

— Да. А вы тоже интересуетесь философией?

— Интересуюсь.

Він щасливо посміхається, вглядається, щось шукає в мені, і я знаю — йому подавай демонізм! А я так хотів би порадити йому зовсім інше… Та нічого, нічого з цього не вийде!

– Ну, как твои успехи?

– Не знаю даже с кого начинать — так много интересных философов!

– Нет только таких, которые бы не выпендривались….

Йому не подобається ця думка – я зачіпаю його богів. Але співбесідника він не упустить і з надією дивиться на мене.

– Как вы относитесь к Марксу?

– Хорошо. Жаль, что он не имел религиозного опыта. И потому ты так мучишься. Но когда-нибудь все соединится.

– Как это возможно?

– И сам не знаю. Но ты это поймешь.

– Тогда я хотел бы вас еще спросить… Я никак не могу понять гегелевской диалектики…

Я не можу втриматися від сміху, і вираз його обличчя робиться роздратовано-розчарованим. Ще мить — і він вважатиме мене міщанином. І справді, я у порівнянні з ним — звіроподібний міщанин. А, між іншим, я ще й досі живу твоїми помилками і пошуками, малий!

– Не обижайся, но… слишком доверчивым людям лучше вообще не заниматься философией…

Його обличчя міниться, він готовий плакати.

– Мне иногда кажется, что философия – это вообще не мое. И почему-то ничего не могу написать…

— Напишешь.

Він весь спалахує від радості.

— Откуда вы знаете?

Я зникаю. Він декілька хвилин сидить щасливий, зачарований, а потім знову втуплюється у «Філософські зошити».

Шукачі

Бесіди з власним фантомом — цікава, але важка для нервів справа, і я занурююсь у звичайні спогади. Тепер «він» — це просто я сам.

У свої технікумівські роки я дружив і жив на квартирі з одним дивним, виключеним з філологічного факультету студентом — Віктором Литвиновим. В наш час написати «жив з ним на квартирі» означає викликати сумніви у традиційності сексуальної орієнтації. І сексуальна орієнтація у нас була справді нестандартна — правда, не гомосексуальна, а онаністично-монахівська. Дівчат ми старались не помічати — ми вникали у філософські системи. В жахливому, наскрізь прокуреному напівпідвальному приміщенні, за якимось співпадінням розташованому недалеко від костьолу і православного храму, наш розум породжував дикі химери, які були для нас набагато реальнішими, ніж нудне реальне життя.

Дорого б я віддав, щоб повернутись туди на машині часу і побачити це екзотичне видовище — Вітю і себе самого тих часів.

Я перестав ходити на заняття в технікум, Вітю виперли з педінституту.

Голодні, прокурені, ми день і ніч дискутували, або сиділи в читальному залі і займались, а точніше, молились за книжками з марксистської, давньоіндійської та давньокитайської філософії, за Гегелем і Кантом.

Баня, виглажені хоч раз на місяць штани, студентські прогулянки з дівчатами — все це вже було не для нас, а коли до одного з безумців прибивалась якась піднесена жіноча душа, то ми від щастя остаточно втрачали глузд і поводились надзвичайно оригінально і дико. Вітя говорив дівчині, що вона — «його абсолютна ідея», я з’ясовував, у яких народженнях з дівчиною зустрічався. Я був невинним і побоювався сексу — мені здавалося, що все скінчиться вагітністю, або що я не зможу задовольнити жінку. Вітя мав переді мною колосальну перевагу: у нього був єдиний в житті сексуальний зв’язок зі своєю першою любов’ю — Лєночкою Смирновою, з якою він переспав одразу ж після випускного вечора.

Філософія не йшла нам на користь, а поступово зводила з розуму. Батьки жахались і мучились, ми ж, тремтячи від збудження, чекали “загальної теорії всього”.

Одночасно з психопатичними заняттями філософією ми впадали у найпримітивніші забобони.

Ми з Вітею ворожили на книгах, даючи їм повільно розкритись і трактуючи написане. Скоро ми помітили, що все це не так вже й безглуздо, навіть зовсім не безглуздо, а цікаво і страшнувато. В газетах також з’явились всілякі натяки і попередження для нас обох — варто було тільки вдуматись у заголовки. Словом, ми явно ставали заручниками невідомих і небезпечних сил.

Якось у нашій компанії сперечались про те, чи можна рухати речі на відстані. Суперечка в розпалі, я повертаюсь і кидаю погляд на дівчину, яка проходить мимо. Вона спотикається і падає. Компанію охоплює жах. Всі впевнені, що це падіння — моя робота і мене починають обходити стороною.

Коли в ті часи я закохався, то виявив, що моє кохання за сюжетом вже повністю описане в одному фантастично-містичному романі Олеся Бердника — отже, про мене знали. Дівчину я також захопив містикою і впевнив у тому, що ми – вгадані Бердником персонажі цього твору.

Це було найчистіше, найбезумніше і найщасливіше кохання моєї юності. І в ньому була справжня містика, в ньому була справжня магія, про яку я не хочу говорити тут. І я збирався перебратись у буддійський монастир, і підбивав їхати туди дев’ятнадцятирічну красуню, і вона згоджувалась…

В ті роки по Житомиру тинялось чимало геніальних талантів, які не вступили до вузів і тепер склали елітарний міський мистецько-містичний люмпен-пролетаріат. Еліта спекулювала, працювала сторожами і двірниками, писала вірші і прозу, малювала, завмирала в йогівських позах, медитувала.

Щоразу хтось із наших знайомих потрапляв у психіатричку. Ставлення до цього інтелігентного закладу було тоді не таким, як зараз, не міщанським. Психіатричка вважалася Гімалаями духу, там шукали Шамбалу, і потрапити туди означало бути людиною непересічною, особливо якщо ти виходив з серйозним діагнозом. Якщо ми говорили про когось: «Он лежал в психиатричке», — це означало як мінімум: «Він — глибока неординарна особистість». Що серйознішим був діагноз, то більш неординарною вважалась людина.

Я приятелював тоді з одним книжковим спекулянтом, який і сам балувався йогою. Він зажди знав всі найновіші міські містичні відомості і міг відповісти на будь-яке запитання.

— Где сейчас Володя?

— В дурдоме.

— Как попал?

— Очень сильный чувак… продвинутые медитации…

— Достиг транса?

— Транса?! Почти достиг самадхи!

— Самадхи?!!

— Вышел в Космос… но потом все-таки не выдержал – при возврате — шизофрения.

— Ты смотри… в Космос… от…!

І душа моя ридала над своєю посередністю, і заздрив я виходу в Космос, шизофренії, психіатричці. Та й взагалі ми інстинктивно тяглися до психіатрів і психіатричок — там нас розуміли. Над одним із психіатрів я не в силах іронізувати. Назву його старим добрим умовним і банальним іменем — Гуру.

Записка сімнадцята. Частина третя