За ініціативою громадських активістів при гуманітарній громадській раді Житомирської ОДА була створена Комісія з питань функціонування та подальшого впровадження української мови як державної в Житомирській області.
Комісія звернулась до Президента, ВР та Кабміну з пропозицією відміни зловісного антиукраїнського закону Колесніченка-Ківалова. Для забезпечення розвитку і функціонування української мови була розроблена концепція розвитку української мови на території області та передана на затвердження ОДА, яка передбачає:
І. В органах державної влади та місцевого самоврядування.
Органи державної влади та місцевого самоврядування та їх посадові особи, , державні службовці депутати місцевих рад, особи, що діють від імені державних (та органів місцевого самоврядування) установ, організацій, підприємств, при виконанні своїх повноважень (веденні документації, публічних виступах держслужбовців та депутатів усіх рівнів, інформуванні громадян про діяльність органів влади та місцевого самоврядування) використовують винятково державну мову. Для висвітлення своєї діяльності органи державної влади та місцевого самоврядування залучають ЗМІ, які здійснюють свою діяльність лише державною мовою.
ІІ. В засобах масової інформації.
Комунальні та державні засоби масової інформації, ретранслятори та провайдери, що зареєстровані на території області або мають ліцензії та інші нормативні документи для здійснення своєї діяльності на території Житомирської області, здійснюють свою діяльність виключно державною мовою. Приватні ЗМІ провадять мовлення (теле і радіо, писемне) відповідно до чинного українського законодавства з обовʼязковим врахуванням національного та мовного складу населення області на основі останнього перепису населення 2001 року, згідно з яким українську мову назвали рідною 93% жителів області.
ІІІ. В освіті.
Освітні послуги на території області державними та комунальними закладами освіти, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів, надаються лише державною мовою. Приватні освітні заклади можуть здійснювати освітню діяльність мовами національних меншин з врахуванням національного та мовного складу населення області на основі останнього перепису 2001 року.
IV. В сфері надання послуг та рекламі.
Інформація при наданні послуг (реклама, транспорт, торгівля, надання інших видів послуг) в публічній сфері надається державною мовою. Державні та комунальні заклади та підприємства надають інформацію виключно українською державною мовою. Приватні підприємства, заклади та установи можуть надавати, поряд з обов’язковим наданням інформації українською мовою, інформацію іншими мовами, розміщеною або озвученою після державної та меншим шрифтом.
У зв’язку з відмовою ОДА надати концепції офіційного статусу комісія звернулась до Житомирських обласної та міської рад.
26 січня 2016 року «Відповідно до статті 10 Конституції України та Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями 51 народного депутата України про офіційне тлумачення положень статті 10 Конституції України щодо застосування державної мови органами державної влади, органами місцевого самоврядування та використання її у навчальному процесі в навчальних закладах України (справа про застосування української мови) від 1999 року, враховуючи рекомендації постійної комісії обласної ради з гуманітарних питань від 20.01.16, обласна рада
ВИРІШИЛА:
1. Схвалити текст звернення до Президента України, Прем’єр-міністра України та Голови Верховної Ради України щодо функціонування та подальшого впровадження української мови як державної.»
В Житомирській області, відповідно до пропозицій Житомирської облдержадміністрації, Комісією з питань функціонування та подальшого впровадження української мови як державної було розроблено і запропоновано проект Концепції розвитку української мови як державної в Житомирській області. Після аналізу проекту Концепції працівники юридичного відділу ЖОДА прийшли до висновку про неможливість її впровадження, оскільки положення Концепції суперечать чинному Закону України «Про засади державної мовної політики», прийнятому в 2012 році за ініціативою та проектом С.Ківалова і В.Колесніченка.
Подальший розвиток подій в Україні показав, що Закон «Про засади державної мовної політики» став подразником та провокатором мовного сепаратизму в країні. Обласні й міські ради східних і південних областей на його основі прийняли рішення про запровадження російської мови як офіційної на своїх територіях. Ці території стали об’єктом територіальних зазіхань Росії під час інформаційної та військової агресії навесні 2014 року. Зрештою, вищевказаний Закон змістом багатьох статей суперечить статті 10 Конституції України та рішенню Конституційного Суду України від 1999 року, перешкоджає українцям реалізовувати своє конституційне право в частині використання, поширення, пропагування державної української мови.
Вважаємо першочерговими державними завданнями в частині культурно-мовного будівництва такі:
а) прийняти Державну програму з відродження й упровадження української мови в усі сфери державного і суспільного життя або ж відновити дію Указу Президента України № 161/2010 «Про Концепцію державної мовної політики»;
б) припинити дію руйнівного для української держави Закону «Про засади державної мовної політики» Колесніченка-Ківалова;
в) в Уряді створити спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань регулювання державної мовної політики.
Звернення прийнято на третій сесії обласної ради VII скликання 26 січня 2016 року.
Аналогічне звернення прийняла і Житомирська міська рада.