Мабуть читають, мабуть пишуть …

Фраза Стіва Джобса про те, що «люди не читають» мене спочатку шокувала, але з часом стала звучати дещо інакше, в різних розрізах проблеми.

Як тільки «доріс» до сказаного сенсу, стали з’являтися різні думки про причини і більш глибоке розуміння проблеми. У своїх статтях приводив безліч прикладів, але мабуть жоден з них не зачепив мого читача, а він, читач, в свою чергу знаходив безліч протилежних фактів і прикладів.

З одного боку приємно, що люди сперечаються з неминучим, є надія, що «читають» і це добре, може навіть обнадійливо (Где купить электронные книги?). 

З іншого боку, з роками ми стаємо більш самотніми, і нас оточує більше чужих людей, ніж рідних і близьких, тому сучасна соціалізація розширює межі спілкування і велика частина знаходиться в текстовому вигляді.

Тобто, раніше, якщо нудно або потрібно щось пізнати і навіть розважитися, осягаючи нове, то завжди зверталися за допомогою до книги. Зараз для цього є Інтернет. Він скаже, розповість, покаже і розважить від щирого серця! З’являється безліч побічних ефектів, хоча б в тому, що велика частина інформації в Інтернеті створюється на аматорському рівні і не відповідає реальним знанням, або рясніє безліччю помилок, з яких людина вихоплює «знання», важливі для нього особисто, і не бачить загальної картини. Деталі важливіше, нехай і неправдоподібні. Професіонали в своїй справі часто стикаються з подібним проявом і помилки у викладі публічних знань перекреслює загальний зміст.

Зараз студентам досить «легко» здавати іспити, вони не пишуть шпаргалок, для цього є смартфон і Інтернет. Іноді доходить до смішного, коли читаєш результати їх заліків. Мало того, що на маленькому екрані смартфона не пробіжишся по безлічі пошукових результатів, так студенти ще й переказують знайдене в Інтернет досить безграмотно, не вміють пов’язувати підсумки пошукового запиту, тому що відсутні реальні і навіть базові знання.

Добре, ось ще одна розшифровка сучасної проблеми. Минулої суботи не вийшла стаття в «колонці редактора». Чому?

Чесно сидів і писав, готувався до статті. У мене купа тим записується кожен раз в блокнот, щоб не забути. Значить, є, що писати в «колонку» і є про що. Слово за слово писалося постійно, але стаття не вийшла!

В чому проблема?

Уявіть, що «люди думають, що читають» просто тому, що володіють навичками читання, і кожен день щось читають! Це правда.

Але не та!

Так і я писав, але не те, що від мене чекають мої читачі. Писав інші статті і матеріали, на зовсім інші теми, відмінні від електронних книг. Писав, але не про те і не туди!

Це ще один простий сенс – люди думають, що вони щось роблять, тому що вони це роблять, але в результаті, вони роблять не те, що потрібно і те, що від них очікують.

Ось так просто! «Люди не читають», тому що «не читають, а використовують навички читання» зовсім для інших цілей.

Якось зустрів бездомного в метро і перше, що кинулося в очі – він грамотний! Він легко орієнтувався в різних схемах і табличках. Це як сучасна реальність – люди грамотні, але немає користі і сенсу читати щось крім табличок, підписів до картинок, крім повідомлень в смартфоні … це не книги і не реальні знання, які можна отримати, використовуючи навички … і бажання, тобто – зникла «потреба читати»! Зникла потреба в знаннях, кар’єрі, майбутньому. Немає потреби для спілкування з грамотними людьми, тому що можна спілкуватися з тими, хто черпає знання в Інтернет … тільки в суспільстві, на вулиці або на роботі цього зробити неможливо і люди добровільно замикають себе в рамках інформаційного, але віртуального простору.

Зовсім недавно читачі сперечалися – чи варто купувати книги або достатньо їх копіювати з піратських ресурсів. Основний аргумент був тим же – письменники роблять вигляд, що пишуть, ми, читачі, вдаємо, що купуємо їх і … читаємо!

Уявіть на секунду, що всі книги в світі стали б безкоштовними! Потреби в піратстві немає, бери, що хочеш і читай.

А хіба ця фантазія невірна зараз, коли піратство досягло позначки в 98%? Але ж качають і не читають. Це скоріше форма дешевого колекціонування – «файломанія». Накачати, розкласти по дискам, видалити і качати заново!

З музикою і відео відбувається аналогічно. Для тих, хто хоче дивитися – вже все безкоштовно і в будь-якій кількості!

Сервіси з продажу контенту зазнають збитків і на сцену виходять «прокатні сервіси», де будь-кількість або якість – вище голови не стрибнеш! Фіксована плата і користуйся.

Володіти чимось постійно – вже немає сенсу …

Щоразу на ринку гаджетів існує і з’являється новий тренд. Електронні книги не виняток. Був тренд, відповіддю на це було зростання і попит. Більше цього немає. Залишилася група постійних читачів, яким вже не важливо – купувати або копіювати книги. Вони можуть що завгодно. Це не важливо, навіть якщо заборонять силовими методами. На ринку починається новий тренд і найцікавіше, що старий підхід «брати безкоштовно» в деяких сегментах не працює в принципі. Можна взяти дешевше, більше, ближче до дому, але не безкоштовно!

Характерний приклад.

Електронні книги це три складових, без яких загальний зміст перестає працювати – будь придатне пристрій для читання, Інтернет і контент.

Новий тренд на ринку гаджетів і споживання – електронні сигарети. Спробуємо прирівняти їх до складових електронних книг – пристрій (мод), кліромайзер (випарник рідини) і рідина (e-liquid). Неважливо як це реалізовано – по частинах або в нерозбірному одноразовому варіанті. Уявіть, що рідина … це контент! Його не було скопіюєш. Немає проблем. Можна дешевше, але не безкоштовно для 98% споживачів.

Легко здогадатися, що поки в електронних сигаретах не знайдуть логічну, а не фізичну заміну «рідини» цей ринок більшою мірою буде розвиватися за рахунок «контенту», а не «пристроїв».

Аналогічно можна міркувати в області кулінарії, охорони здоров’я та іншого. Контент – найбільш важливий аргумент для розвитку ринку майже в будь-якому сегменті. Можна вилікувати людину, але не без ліків. Можна нагодувати, але необхідні продукти харчування, нехай дешеві, але безкоштовними вони не будуть. Можна купити машину, але без бензину вона якось не їде. І так далі.

Виходить, що сучасне негативний стан ринку електронних книг безпосередньо залежить від потреби читати контент на платній основі, а не від того, що з’явилися смартфони або планшети, на яких «люди не читають», є інші розваги.

Саме «потреба в контенті» змушує автора писати те, що хоче прочитати, а значить знати людина. Можна сподіватися на те, що автор повинен створювати свої твори безкоштовно … але саме це реалізовано в Інтернет!

Ось люди і думають, що читають, коли користуються соціальними мережами, вики словниками, пошуковими запитами і іншим. Це безкоштовно?

Так.

Ні.

За безкоштовний контент в Інтернет стягують плату оператори зв’язку і ці 98% потрібні на розвиток зв’язку і ніколи не будуть працювати на благо літератури або знань. Це інший бізнес … Інтернет сам по собі контент, а зв’язок можна позначити як пристрій, без якого до контенту не підібратися.

Але все-таки люди читають, щось пишуть … але це все особиста інформація, корисна в конкретний проміжок часу – тут і тільки зараз.

Величезна кількість інформації в Інтернет – це прихована форма продажу чого-небудь. Електронні книги не виняток. Сама форма читання в електронному вигляді – нікого не цікавить. Тепер це масовий навик, а не потреба …

***

Вам знову сумно після прочитання статті? Не варто засмучуватися – це всього лише інформація для роздумів і до пошуку нових рішень. Ми повинні усвідомити цінності, щоб рухатися далі!