Чиновники та ProZorro, або хто не хоче добровільно економити на закупівлі

Як відомо, всі державні замовники зобов’язані закуповувати товари і послуги на відкритих тендерах. Виняток становлять допорогові закупівлі. 

До певної суми у державного замовника є вибір – провести торги з аукціоном і заощадити кошти для бюджету, або укласти прямий договір з вільно обраним постачальником.

За статистикою ProZorro, протягом останніх шести місяців замовники, які добровільно проводять допорогові тендери, заощадили 14% своїх бюджетів. Це різниця між грошима, які були закладені в бюджет, і сумами укладених договорів після проведення торгів та аукціону. Тобто тільки за півроку 1,79 млрд грн залишилося в бюджеті завдяки добровільному оголошенню конкурентних торгів замість прямого укладення договору.

Таблиця 1. Замовники, які добровільно проводять допорогові процедури в системі ProZorro 

Аналітики ProZorro також побачили замовників, які ігнорують можливість заощадити бюджетні гроші і показали всім, як вони вибирають постачальників товарів, послуг і робіт за гроші платників податків.

У топ-10 непрозорих державних замовників потрапили державні установи, відомства та інші організації, які проводять 99% закупівель без застосування конкурентної процедури. Вони укладають договори поза системою, а в ProZorro викладають тільки звіти. За півроку недоотримана економія за невикористання можливостей системи оцінюється в 157 млн грн. Крім того, ніхто не має можливості переконатися в тому, що закуплений товар був дійсно необхідний.

Таблиця 2. Топ замовників, які мають величезну кількість допорогових процедур і максимальний їх обсяг проводять поза системою. Дані з 1 серпня 2016- го 

В цілому ці замовники провели 3583 допорогових закупівель, з яких 98% пройшли з підписанням прямого договору. Варто зазначити, що вибір відмови від тендеру на допороговій закупівлі не є прямим порушенням законодавства в сфері держзакупівель. Дійсно, існують закупівлі, які недоцільно проводити, використовуючи тендери. Це термінові закупівлі при аварійних ситуаціях, закупівлі на невеликі суми, в яких постачальникам не завжди цікаво брати участь, і інші логічні виключення. У таких виняткових випадках державні замовники можуть укласти договір з постачальником безпосередньо, а в систему завантажити тільки звіт.

У той же час всі ми розуміємо, що 99% допорогових процедур не можуть бути строковими або аварійними, а, скоріше, є наслідком поганого планування, свідомим нехтуванням можливістю заощадити кошти або бажанням приховати свої закупівлі від громадськості.

Прямі договори з постачальниками – це не тільки обмеження доступу до інформації про закупівлю за кошти платників податків, але і відсутність конкуренції і аукціону, що призводить майже до 100% використання бюджетних коштів, незалежно від того, ринкова ціна була закладена в план закупівлі чи ні.

* Допорогові закупівлі – закупівлі до 200 000 грн на рік для товарів і послуг (до 1,5 млн грн для робіт) і для монополістів до 1 млн грн на рік для товарів і послуг (до 5 млн грн для робіт).

Максим Нефьодов, перший заступник міністра економічного розвитку. За матеріалом Ліга.нет