Житомирянці шахраї обнулили картку. Історія, коментарі юристів

Випадки шахрайства з кредитними картами, на жаль, відбуваються все частіше. Злочинці винаходять нові методи обману, але й ми самі дуже часто нехтуємо елементарними заходами безпеки.

Показовий випадок стався в Житомирі. 13 вересня місцева жителька Ольга Андрійчук поділилася в Facebook розповіддю про те, як шахраям вдалося обнулити її картку ПриватБанку.

Діяли вони досить оригінально. Так, серед ночі їй “надійшло 9 гривень”, а через годину почалися справжні “веселощі”: з 4 ранку до 9 ранку її телефон безперервно телефонував, а коли жінка знімала трубку, на тому боці скидали виклик. Ще через кілька годин вона дізналася, що її мобільний номер заблокований оператором, а також про те, що цим номером “користується інша людина”. Потім жінка виявила, що на зарплатній картці ПБ залишилося 0 гривень і 51 копійка.

За коментарями і роз’ясненнями ресурс “Обозреватель” звернувся до відомого адвоката і правозахисника, а також в центральне відділення ПриватБанку в Житомирі.

Адвокат Юрій Борщевський переконаний: швидше за все, клієнтка банку допустила, що злочинцеві стали відомі дані для управління рахунком: PIN картки і номер телефону, до якого вона була прив’язана. Подальше зло було справою техніки.

Зокрема, шахраєві посеред ночі вдалося знайти працюючий сервісний центр мобільного оператора і переконати співробітника в тому, що його “симка” “зламалася”, і йому терміново потрібна нова. Дублікат  став останнім елементом, який дозволив злочинцеві отримати доступ до рахунку.

Відповідаючи на питання, як повинна була б діяти жертва шахрая в подібній ситуації, він наголосив: “Обов’язково необхідно звернутися в службу безпеки банку. Крім того, потрібно звертатися із заявою в Нацполіцію, повідомити номер телефону, з якого дзвонили. Оскільки дзвінки здійснювалися в нічний час, буде не дуже складно обчислити, в якому сервісному центрі мобільного оператора шахрай міг отримати дублікат картки – центрів, які працюють цілодобово, трохи”.

Разом з тим адвокат зауважив, що часто люди “демонстративно відкрито” набирають PIN в банкоматі і не піклуються про збереження іншої інформації, якою можуть скористатися шахрай. У той же час “і ПриватБанк, і інші банки дуже ретельно і регулярно попереджають своїх клієнтів про випадки шахрайства”.

У свою чергу, координатор організації “Стоп корупції”, правозахисник Богдан Хмельницький висловив іншу точку зору. Він припустив, що злочинцем майже напевно міг бути колишній або навіть нинішній співробітник ПриватБанку, який як і раніше “потихеньку обкрадає людей”.

На підтвердження своїх здогадок він привів ряд доводів. Правозахисник нагадав про те, що при здійсненні платежів або при знятті грошей з картки ПриватБанк завжди вимагає якесь підтвердження: PIN, пароль входу на сайт сервісу Приват24, слово-пароль, код підтвердження платежу в SMS, телефонний дзвінок з банку. Але в даному випадку “ніяких перевірок не було, все виявилося занадто просто”, – зауважив він.

Хмельницький порекомендував жертві шахраїв “подавати позов на ПриватБанк”, а також звернутися із заявою в поліцію.

Відповідь ПриватБанку був дуже лаконічний. Співробітник житомирського відділення ПБ, який назвався Андрієм Валерійовичем, відповідаючи на прохання  поділитися контактами банківської служби безпеки, попередив: “Вам не дадуть інформацію по клієнтці без її згоди або без офіційного запиту”.

“Яким чином служба безпеки банку реагує на випадки шахрайства?” – запитав “Обозреватель”. “Проводимо індивідуальну перевірку про можливість повернення коштів. Служба безпеки банку розглядає звернення, уточнює інформацію. Якщо можливість повернення коштів відсутня, ми звертаємося до правоохоронних органів”.

При цьому співробітник ПБ пояснив: в поліцію звертається не банк, а сам клієнт, але, “якщо є офіційний запит з правоохоронних органів, банк може надавати інформацію”.

“Як часто у вас відбуваються такі випадки?” – поцікавився “Обозреватель”. “На жаль, не маю можливості уточнити цю інформацію”, – “протокольно” відповів Андрій Валерійович.