Щорічно по всьому світу більше мільйона чоловік гинуть у дорожніх аваріях, основною причиною яких є антропогенний чинник. Інженерні підрозділи автовиробників б’ються над тим, щоб звести його нанівець. Жертв поки не стає менше, але кожна нова розробка робить дороги безпечнішими.
1. Серед останніх інновацій – спроба запобігти власне зіткнення. Компанія Volvo випробовує зараз систему сенсорів, що включає GPS-датчик, що автоматично зупиняє транспортний засіб перед перешкодою.
Перші тести успішні: автомобіль не їде після екстреної зупинки навіть тоді, коли випробувачі тиснуть на газ. Питання в тому, наскільки дієвим подібний механізм буде в щільному потоці дорожнього руху. Втім, керівник проекту інженер Ерік Келінг (він, до речі, працює над перспективним проектом зі створення автоколон, які управляються за допомогою радіосигналу від головного транспортного засобу) вже мріє про безаварійне майбутнє.
2. Учені з General Motors вирішили піти іншим шляхом і підвищити безпеку за рахунок забезпечення водія додатковими можливостями. Так, розроблений прототип лобового скла, завдяки якому людина за кермом отримає “надлюдське” відчуття дороги.
Система Advanced Vision System, заснована на принципах доповненої реальності, дозволить відслідковувати положення голови і напрям погляду водія з допомогою трьох інфрачервоних камер і давати візуальні підказки. Наприклад, можна буде “підсвітити” край дороги загубилений в туман .
3. Нарешті, група дослідників з Гарвардського університету на чолі з професором Джорджем Уайтсайдзом запропонувала новий тип найдешевших мініатюрних сенсорів, які можуть застосовувати в тому числі виробники систем автомобільної безпеки.
Розробка є аналогом кремнієвих мікроелектромеханічних систем (МЕМС), заснованих на п’єзорезистивному ефекті – зміні електричного опору під впливом механічного тиску. Однак виготовлені вони з товстого інертного хроматографічного паперу (який застосовується для хімічних дослідів) з додаванням U-образної вуглецевої пластини і срібних контактів.
Пристрій габаритами 2?2 см було показано на конференції IEEE MEMS 2011 (23-27 січня, Канкун, Мексика). Головною перевагою розробки в порівнянні з кремнієвими зразками є простота виготовлення і, отже, низька вартість: всього $0,04 проти $50.
Незважаючи на меншу чутливість, паперові сенсори можуть застосовуватися там само і з тим же успіхом: одним із варіантів їх використання є датчики, що керують спрацьовуванням подушок безпеки.
За матеріалами: