Експерт паливного ринку Юрій Огірчук: Яким бензином заправлятимуться українці?

На українському ринку нафтопродуктів склалася цікава ситуація – сьогодні ввозити паливо з-за кордону вигідніше, ніж виробляти його власне в країні.

При цьому незаперечним є факт того, що запровадження українським урядом мита на імпорт готових нафтопродуктів може стати новою причиною зростання цін на пальне.

На думку експертів, це може призвести ще й до дефіциту якісного пального, потрібного для імпортних автомобілів. В уряді ж заявляють, що шляхом захисту внутрішнього ринку від надмірних об’ємів імпорту ініціюють відродження української нафтопереробної галузі.

Митні питання

Українським Міненерго з початку року розглядається можливість введення загороджувальних мит на імпорт нафтопродуктів. Ставка мита пропонується в розмірі 130 євро за тонну на бензин і 80 євро за тонну на дизельне паливо. Міністерство пояснило свої пропозиції тим, що в 2010 році обсяг імпорту нафтопродуктів в Україну значно збільшився, що негативно вплинуло на завантаження українських нафтопереробних заводів.

За даними учасників ринку, цей непопулярний економічний крок, буде спрямований, в першу чергу, проти виробників палив з країн Митного союзу, на частку яких сьогодні припадає 68,4% всього імпорту нафтопродуктів, що заходять на Україну. Відповідно до домовленостей в рамках Союзу, НПЗ цих країн одержують нафту без мит, які раніше становили близько 300 доларів на тонні.

Нагадаємо, що цього року були скасовані мита на території Митного союзу. За деякими прогнозами, в результаті цього кількість російської нафти, що поставляється лише до Білорусії, збільшиться з 12 млн. тонн до 21,7 млн. тонн. При цьому російські нафтопереробні компанії недоотримають 15 млрд. доларів.

Ні для кого не секрет, що зменшити ці втрати, можна лише за рахунок розширення зовнішніх ринків збуту нафтопродуктів, а найбільш привабливим в цьому плані завжди був український ринок, але в разі введення загороджувальних мит, зробити це росіянам буде неможливо.

За і проти

Крупні роздрібні українські оператори, що переважно імпортують нафтопродукти для збуту на власних автозаправних станціях, вважають, такий крок уряду недалекоглядним. Вони негативно висловлюються про можливість впровадження мит, вважаючи, що це призведе до монополізації ринку українськими НПЗ, а також до різкого зростання цін на нафтопродукти. Саме вони зацікавленні у введенні загороджувальних мит.

При цьому, топ-менеджмент компанії «ТНК-ВР Комерс» (є одним з лідерів на українському ринку нафтопродуктів) вважає неможливим введення Україною мит на імпорт нафтопродуктів з країн Європейського Союзу, однак просить Кабінет міністрів ввести захисні заходи для українських нафтопереробних заводів у зв’язку з початком функціонування з початку року Єдиного економічного простору.

Введення мит не лише підвищить ціни на бензин, а може й призвести до нестачі якісного пального на ринку України, вважає Геннадій Рябцев, заступник директора науково-технічного центру «Психея». «Це фактично буде дефіцит, – наголошує експерт. Адже нині немає можливості в українських нафтопереробних заводів, забезпечити увесь ринок якісним пальним».

Лише імпорт може забезпечити 2 млн. українських автомобілів вироблених після 2004 року, які потребують якісного бензину стандарту Euro-4 або Euro-5. Відповідно до даних Держмитслужби, в 2010 році 72% імпортних поставок припадало саме на бензин і дизельне паливо євро стандарту. Українські ж нафтопереробні заводи таке пальне просто не виробляють, – наголошує експерт.

Таким чином, за ідеєю, введення загороджувальних мит підтримало б двоє найбільших операторів української нафтопереробки – російські ТНК-ВР (Лисичанський НПЗ) і «ЛУКОЙЛ» (Одеський НПЗ).

При цьому, представники ТНК-ВР і «ЛУКОЙЛа» раніше заявили, що якщо ситуація не зміниться, вони скоротять до мінімуму виробництво нафтопродуктів або повністю його припинять. У цій ситуації введення загороджувальних мит лише погіршить ситуацію, адже, в такому випадку конкуренція зникне зовсім.

Цікавим є те, що на разі в Уряді РФ ведеться обговорення запровадження підзабутих толінгових схем при переробці російської нафти за кордоном. Про це нещодавно заявив заступник голови Федеральної антимонопольної служби РФ Павло Суботін.

При запровадженні подібних схем російська нафта без стягування мита буде вивозитьсь для переробки за кордон при обов’язковому ввозі готової продукції (в даному випадку – нафтопродуктів) назад у РФ.
За совами пана Суботіна зацікавленість у запровадженні подібних схем уже виявили у НК «ЛУКОЙЛ», яка готова вивозити нафту на Лисичанський НПЗ з поверненням у Росію.

Цифри для роздумів

Постачання нафтової сировини (нафта, газовий конденсат і вакуумний газойль) на українські нафтопереробні заводи в першому півріччі 2011 року склали 4 млн. 414,5 тис. тонн, що на 15,2% менше у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Й це при тому, що в Україні є шість нафтопереробних заводів загальною потужністю переробки 51,11 млн. тонн нафти на рік.

В цілому вітчизняне виробництво покриває біля 60% потреб українських споживачів у світлих нафтопродуктах. Інші 40% – імпорт. До нас бензин завозиться з Білорусі, Литви, Румунії, Польщі та із середземноморських країн (переважно – італійських нафтопереробних заводів). Дизпаливо переважно потрапляє до нас із Білорусі, Росії, Казахстану та Литви.

Всього ж, згідно з експертними оцінками, Україна споживає близько 10 млн. тонн нафтопродуктів на рік. Так лише за перше півріччя поточного року загальний об’єм споживання бензину в Україні склав 2 млн. тонн, дизельного палива 2,38 млн. тонн.

Резюме

Безсумнівно, введення загороджувальних мит погіршить відносини України і Росії. У відповідь на такі дії нашого уряду російська сторона цілком може скасувати знижку на газ для України.

Свою стурбованість можливим запровадженням мит у спільному листі прем’єр-міністрові України вже виклали посольства Литви, Румунії і Польщі.

Введення загороджувальних мит негативно позначиться і на настроях всередині країни, адже воно неминуче призведе до зростання цін на нафтопродукти для кінцевих споживачів.
Виходить, що цей захід не тільки не сприятиме стабілізації цін на ринку України, а й викличе соціальну напругу в країні.

Житомир

Експерт паливного ринку Юрій Огірчук