Історії найвідоміших логотипів та їх еволюція

Ви знаєте, що логотипом компанії Apple спочатку було не лаконічне яблуко, а Ньютон, що сидить під яблунею і виконаний у гравюрной техніці, щоне відрізняється простотою? А першим логотипом Nokia була моторошного виду товста риба?

Спостерігати за еволюцією логотипів найвідоміших брендів – справа вкрай цікава, не позбавлена гумору і єхидства. Нам здається, варто поглянути, як було з айдентикою у різних компаній у різний час.

Adobe Systems

У 1982 році сорокарічні програмісти компанії Xerox John Warnock і Charles Geschke раптом звільнилися і створили компанію з виробництва програмного забезпечення. Вони назвали її Adobe, на честь струмка, що протікав позаду будинку Уорнока. Ясна річ, що Джону і Чарльзу доводилося економити на всьому, щоб не вилетіти в трубу і не залишити сім’ї без засобів до існування. Тому і логотип вони замовили не в дизайн-бюро, а попросили намалювати дружину Уорнока – Марву.

Apple

Маловідомий факт про дуже відому компанію – в 1976 році Apple заснували не тільки два Стіва (Джобс і Возняк), але й один Рональд. Рональд Уейн вклав у підприємство 10% початкового капіталу (800 доларів) і придумав перші лого для фірми – це був шильд з Ньютоном, що сидить під яблунею. Знак обвивала мало не геральдична стрічка, на якій гордо красувалося Apple Computer & Co. Так і хочеться сказати: який логотип, такий і співзасновник. Ronald Wayne пропрацював зі Стівом рівно два тижні. Після чого забрав свої 800 баксов – він вважав, що Apple – це занадто ризиковане підприємство, і не хотів розкидатися капіталом.

Комп’ютер Apple I продавався повільно, Джобс вирішив, що щось треба міняти, і почав з логотипа. Смугастеньке яблуко придумав дизайнер Rob Janoff з Regis McKenna Agency. Воно прослужило 23 роки, перш ніж стати монохромним і «хайтечним» через рік після повернення Джобса в компанію.

Canon

У 1930 році в Японії Goro Yoshida і його зведений брат Saburo Uchida створили компанію з нічого не говорячим нам ім’ям Precision Optical Instruments Laboratory in Japan. Чотири роки потому розробки привели до створення їх першого фотоапарата, який вони назвали Kwanon, на честь тисячорукого буддійського божества милосердя. На логотипі вся тисяча рук не помістилася, але скільки змогли – впихнули. Додали язики полум’я і отримали скоріше картинку із стародавніх книг, ніж лого.

Компанія зареєструвала для захисту своєї торгової марки масу слів, які були схожі за звучанням з Кwanon. Одне з них – уже відоме нам Canon – у підсумку замінило оригінальну назву. Існуючому логотипу техніки Canon вже більше 50 років, і він все ще виглядає сучасно.

Google

12 років тому студенти останнього курсу Стенфордського Університету Ларрі Пейдж і Сергій Брін придумали нову пошукову систему й назвали її … не Goggle. Вони назвали її BackRub, вказавши тим самим на її здатність аналізувати «back links». Але дуже скоро вони поміняли ім’я движка на Google. Це трохи перероблене слово «гугол», що позначає останнє число, що має хоч якийсь сенс – одиничку з сотнею нулів.

Перший логотип Гугла придумав сам Сергій Брін, навчаючись роботі на безкоштовному графічному пакеті GIMP. Трохи пізніше він же додав знак оклику, мабуть, намагаючись зійти за підрозділ моторошно популярного тоді Yahoo! Нинішньому логотипу пошуковика вже дев’ятий рік – старе лого було доведено до розуму професором факультету мистецтв того ж Стенфордського університету.

IBM

Історія компанії IBM почалася внаслідок заплутаного й багаторічного об’єднання самих різних компаній – ITR, CSC, CTR. Їх чи не барочні лого також наведені тут. У 1924 році перестановки нарешті завершилися, і новоявлена компанія назвалася – International Business Machines.

В кінці 40-х років IBM нарешті перемкнулася на основний зараз вид діяльності – на комп’ютери (до цього вони займалися навіть апаратами для нарізки м’яса). І в ознаменування настільки радикальних змін IBM представила новий логотип – гранично простий і зрозумілий. На відміну від тієї феєрії, яка у них була до цього.

Остання серйозна зміна з лого трапилася в 1972 році – «для передачі швидкості й динамізму» монолітні літери розполосували і розфарбували в блакитний колір.

Kodak

Перші фотоапарати Kodak з’явилися в 1888 році. Слоган кампанії звучав так: «You press the button, we do the rest» / «Ви натискаєте на кнопку, ми робимо все інше». У далекі 1900-ті роки Kodak були одними з перших, хто робив спроби інтегрувати ім’я та образ компанії в символ. У 1930-і роки в логотипі з’явилися звичні жовтий і червоний колір. У 60-і в логотипі з’явилися кути і заокруглення, від яких через 10 років відмовилися. Протягом 1971-2006 років логотип істотно не змінювався. А в 2006 логотип спростили, надавши йому тим самим більш сучасний вигляд.

LG

Спочатку це були дві окремі організації: косметична компанія Lucky Chemical Industrial (з 1947) і радіоелектронний заводзавод GoldStar (з 1958). Після злиття компанія отримала ім’я Lucky Goldstar, а в 1995 році змінила його на LG Electronics. Сьогодні LG – величезний південнокорейський конгломерат, що включає в себе такі компанії як LG Chemicals, LG Telecom, і навіть бейсбольну команду LG Twins. Усіх їх об’єднує загальний слоган Life is Good («Життя хороше!”).

MasterCard

У 1966 році 17 банкірів об’єдналися в Interbank Card Association (ICA), символом якого стала латинська «i». У 1969 році банк перейменували на Master Charge, а в логотипі з’явилися два пересічних кола. Символічне «i» помістили в нижньому правому куті. У 1979 році Master Charge перейменували в MasterCard, а буква «i» зникла з логотипу зовсім. У 1990 році з’явилися горизонтальні смужки, як символ міжбанківських взаємовідносин.

Microsoft

У 1975 році, в рік утворення компанії ім’я її було «Micro-soft». Саме так, з дефісом, який згодом прибрали, створивши логотип з улюбленою в той час до не можна типографікою в стилі диско.

Через 7 років диско вийшло з моди в тому числі і в дизайні, і Microsoft представив новий логотип із центральною буквою О у вигляді стилізованого ока. Співробітники компанії прозвали його Blibbet і полюбили його настільки, що коли логотип поміняли в 1987 році, один зі співробітників організував кампанію «Врятуйте Бліббета». Око не повернули, але пішли на невеликі поступки – у кафетерії для співробітників стали робити «Бліббет-бургери».

Логотип версії 1987 року являв собою фактично те ж саме, що бачимо ми і зараз. Дизайнер Скотт Бейкер придумав те, що дотепні люди відразу прозвали Пекменом, оскільки все та ж серединна О дуже схожа на однойменного персонажа зі старої, але багатьма улюбленої комп’ютерної гри.

Mozilla Firefox

У 2002 році у компаній, що не займаються товарами або послугами для дітей ще могли з’являтися ось такі логотипи, як ця казкова пташка (хоча вони й зараз з’являються). Dave Hyatt і Blake Ross створили безкоштовний веб-браузер Phoenix, який вони тут же перейменували у Firebird і тут же перейменували у Mozilla Firefox.

У 2003 році хлопців чи не завалив листами John Hicks з Hicksdesign, інтерфейсний дизайнер, який страждав від моторошного брендингу. Через якийсь час Mozilla запросила його зробити нову айдентику і отримала знаменитий логотип, який, кажуть, навіть з космосу видно.

Motorola

Компанія Motorola – хто б міг подумати! – існує вже 80 років. З початку 30-х років вона займалася випуском телефонів для автомобілів, а 50 років по тому переключилася на комерційне виробництво півторакілограмових стільникових телефонів.

Спочатку ім’я компанії, яке не що інше як слово «мотор», об’єднане з популярним у той час суфіксом «-ола», писалося кучерявим рукописним шрифтом, а буква М в тому вигляді, в якому ми її знаємо зараз з’явилася в 1955 році. Оголошуючи про зміну трейдмарк керівництво компанії заявило, що «два спрямованих угору трикутних пік утворюють арку у вигляді абстрактної М, символізуючи прогресивний лідерський погляд компанії».

Nike

Свуш Nike, що є чи не найбільш упізнаваним знаком у світі, придумала студентка Портлендського Університету Caroline Davidson в 1971 році. Їй заплатили за нього 35 доларів, навіть при врахуванні цін тих років це – копійки. Дизайн логотипу майже не зазнав змін за 37 років – помінялося лише написання імені бренду, а зараз і зовсім зникло.

Nokia

У 1865 році Knut Fredrik Idestam заснував на південному заході Фінляндії паперово-целюлозну фабрику. Погодьтеся, дуже дивний початок для компанії, відомої тепер мобільними телефонами. Ім’я Nokia компанія стала носити після того, як переїхала на берег річки Нокіанвірта в місто, власне, Нокіа. До речі, саме слово «Nokia» на фінській мові означає темну, дуже хутряну тварину, щось на кшталт горностаю.

Pepsi

У 1893 році, через кілька років після винаходу формацевтом Пембертоном напою з листям коки, інший молодий фармацевт з Північної Кароліни, Калеб Бредхем експериментував з різними компонентами (зокрема, з пепсином) і отримав напій «Brad’s drink», який користувався великим попитом у його аптеці .
Через 5 років Калебу вже довелося купувати за 100 доларів ім’я Pepsi-Cola, що вже зареєстрував його провалений конкурент. У той же самий час сусід Бредхема придумав перший логотип для Pepsi.

З тих пір логотип змінювався неодноразово, і зараз ми щодня бачимо симпатичну тривимірну смугасту кулю. До речі, Coca-Cola, на відміну від головного свого конкурента, логотип кардинально не міняла жодного разу, а лише «рестайлила» найперше написання. Головна візуальна тема нового логотипу Pepsi – смайлики.

Shell

Компанія Shell з’явилася в 1891 році і займалася морським транспортуванням гасу. Перший логотип компанії представляв собою точну чорно-білу репродукцію раковини гребінця. З роками логотип поступово змінювався відповідно до нових трендами в графічному дизайні. Сучасний логотип був створений відомим дизайнером Raymond Loewy в 1971 році. Сьогодні він настільки впізнаваний, що часто використовується без вказівки імені компанії.

Sony

В історії логотипу Sony цікавий момент був усього один – найперше лого, що зараз виглядає дуже мило і смішно. Вже в 1960 році був зроблений перший крок до того логотипу, який має компанія зараз. Сучасна версія була розроблена в 1973 році, і керівництво компанії не має наміру поки що його міняти, незважаючи на те, що до них регулярно надходять пропозиції про рестайлінг або кардинальної зміни. І їх можна зрозуміти – лаконічне, дуже просте слово Sony у цьому написанні знає весь світ і не має до нього жодних претензій.

Xerox

У 1938 році Chester Carlson винайшов технологію фотокопіювання, яку назвав електрофотографія. Правда, потім передумав і назвав ксерографією. Як і багатьом винахідникам йому довелося дуже тяжко – жодна велика компанія, у які він приходив з пропозиціями, не прийняла його й нововведення не оцінила. Він пішов у невелику компанію Haloid, де йому і допомогли зробити перший фотокопір – Haloid Xerox 914. Копір виявився настільки успішний, що компанія махнула рукою на своє ім’я і в 1961 році прийняла ім’я винаходу – Xerox.

Найперший їхній логотип багато хто вважає кращим – він проіснував 43 роки. Потім він втратив виступів і став червоним, а нещодавно компанія зробила ще одну спробу ребрендингу, вирішивши відпозиціюватися тільки від копіювальних апаратів. Навряд чи спробу можна назвати вдалою – про ксерокси однаково думають, все одно називають всі підряд копіри ім’ям компанії, тільки от ще до всього цього додалося здивування від дитячого м’ячика справа.

Lego

Культовий датський конструктор Lego завжди так називався – іграшку так назвали, скоротивши словосполучення «leg godt» – «добре грати». Перший логотип в компанії з’явився в 1936 році, через два роки після початку роботи. Логотипом це назвати дуже важко – скоріше, це просто набраний текст. Через 10 років у лого спробували обіграти форму коробки і форму деталей, а ще через 7 років в ньому стали вгадуватися риси того, чим стане логотип у кінцевому результаті.

Playboy

Творець цього логотипу, художник та дизайнер Артур (Арт) Поль отримав дизайнерську освіту в Інституті мистецтв у Чикаго та в Інституті дизайну. Будучи ще фрілансером, він в 1953 році намалював логотип з кроликом для журналу «Плейбой» і створив макет першого його номера.

З 1953 року кролик Playboy незмінно був присутній на обкладинці кожного номера журналу. За словами творця символу, кролик повинен був уособлювати грайливість і зухвалість, краватка-метелик повинна була додати витонченості та вишуканості. Ще однією причиною для створення логотипу кролика Playboy послужило те, що два популярних американських журналу (The New Yorker і Esquire) використовували як свого символу фігурку чоловіка, а кролик, одягнений у парадний костюм, на думку дизайнера, повинен був відразу стати неповторним. Пізніше Поль говорив, що якби він знав, яку популярність придбає його логотип, то витратив би більше часу і зусиль на його створення, адже на те, щоб намалювати кролика, у арт-директора «Плейбоя» пішло близько півгодини.

Автомобілі

Ford

Логотип автомобілів Ford, незважаючи на те, що лого автозаводів рідко коли перетерплюють істотні зміни, не завжди був таким, яким ми його знаємо.
На самому початку історії знаменитого автомобіля логотип був чорно-білим, дуже химерним і в фінтіфлюшечках. Його розробив асистент інженера на заводі. Логотип цей існує і понині, але в якості історії. Він майже не використовується і все-таки трохи змінився – прибрали витребеньки.

Блакитний овал з’явився в 1928 році, з 1976 року він став кріпитися до всіх без винятку машинах, що сходять з конвеєра фордовского, а більш сучасний вид блакитний овал одержав до 100-річчя Ford Motors в 2003 році.

FIAT

Компанія була заснована в 1899. Фіат – це скорочення від Fabbrica Italiana Automobili Torino (Італійський автомобільний завод Туріну). Крім того, цю абревіатуру можна перекласти з латині як самостійне слово, що часто вживається в церковному побуті – «да буде». Логотип компанії доволі простий, всі його зміни можна віднести за рахунок зміни оформлення. Він ставав то круглим, то набував щитову форму, сучасний логотип поєднує в собі обидві ці форми. Цікаво, що більшу частину своєї історії логотип був поєднанням металевого (білого) і синього кольорів. Схоже, що відтінки синього – найпоширеніший колір в автопромі, згадаємо БМВ, Форд, і Фольксваген. Кажуть, що творець оригінального шрифту і оформлення був натхненний неоновою вивіскою заводу, побаченої вночі.

Volkswagen

Перший «народний автомобіль» був створений в Німеччині за дорученням Гітлера в 1938 році. Логотип «фольксвагена» був розроблений співробітником фірми Порше, Францем Ксавьером Раймшпіссом, і обраний після відкритого конкурсу. Букви «W» і «V», об’єднані в монограму, маркували продукцію заводу всю його історію. Після того, як завод потрапив у володіння Британії, логотип був інвертований, а пізніше фон став не чорним, а синім.

Audi

У 1910 році чотири компанії Audi, DKW, Horch і Wanderer об’єдналися в один концерн Audiwerke GmbH. Логотипом об’єднання стали чотири пов’язаних в ланцюг кільця, в кожному з яких містився логотип однієї з компаній. Однак цей логотип виявився занадто навантаженим, і в результаті від нього залишилися лише чотири кільця. Цікаво, що на сучасному логотипі чотири кільця як би виплавлені з одного шматка, а не пов’язані в ланцюг. Audi перекладається з латини «слухайте!».

BMW

BMW розшифровується як Bayerische Motoren Werke (Моторний Завод Баєра). З 1913 року і до кінця Першої Світової Війни завод виробляв літаки, а логотип компанії був біло-блакитний літаковий чотирилопатевий гвинт. Після закінчення війни Німеччині було заборонено виробляти літаки, а компанія вимушено перекваліфікувалася – на моторизовані велосипеди, мотоцикли та автомобілі. Але логотип БМВ вже майже століття залишається незмінним. У 70-80 роках логотип був трохи змінений – обід був розфарбований в інші кольори. Тепер обід був скоріше схожий на підшипник з трьома камерами, половина кожної камери біла, половина – темно-синя, блакитна або блідо-червона.

Mazda

Історія Мазди починається в 1920 році, тоді вона називалася Токійською Корковою Фабрикою, і виробляла пробку для потреб Першої Світової. У 1927 вона почала виробляти автомобілі, а після Другої Світової Війни компанія стала називатися Мазда. У 1936 був розроблений логотип у вигляді літери «М» складеної з хвилястих ліній, ця емблема була складена на основі логотипу Хіросіми. У 1962 логотип був змінений, в його основі була як і раніше латинська буква «М», але тепер вже не в горизонтальній, а вертикальної композиції. В 1991 була розроблена емблема, яка в сильно зміненому вигляді присутня зараз. На думку творців, ця емблема означає крильця, сонце і коло світла. Сучасний логотип Мазди називають «совою», в ньому стилізована «М» виглядає як розтягнуті крильця – або як голова сови -, але деякими ця емблема називається «тюльпаном», так як схожа на бутон квітки.

Mercedes-Benz

Зірочка з трьома променями з’явилася на логотипі з листівки, яку намалював Даймлер Готліб, один із засновників компаніі. Три променя позначали три стихії – землю, повітря і воду – для яких планувалося виробляти машини. Пізніше зірка з трьома променями була укладена в круглий обід з написом «Benz». З моменту розробки логотип не зазнав істотних змін, за винятком деяких варіацій в кольорі.

Mitsubishi

Логотип Mitsubishi – це результат злиття фамільного гербу роду Івасакі (три ромби) і клану Тоса (три дубових листа, що виростають з одного місця). Ятаро Івасаки походив з сім’ї, яка продала своє дворянство, і після реставрації Мейдзі йому дісталася корабельну справа клану Тоса. Два покоління тому, Кайот Івасакі перепрофілював справу і створив автомобільну компанію Mitsubishi Motors.

Назва в перекладі означає «три діаманти», або ж «три ромби», слово «ХІСІ» (при з’єднанні перший склад вимовляється за правилами японської фонетики і «хі» перетворюється на «бі») означає «каштан». Воно використовується для позначення ромбовидної форми. З самого створення, лого залишалося практично незмінним.

Peugeot

Початок концерну Пежо – 1812 рік. Кілька десятиліть концерн виробляв сталеву продукцію, потім велосипеди, перший автомобіль зійшов з конвеєра в 1889 році. Логотип Пежо відбувається з геральдичного знака і був розроблений для Пежо ювеліром і гравером Джастіном Блазер, на основі прапора провінції, в якій спочатку розташовувався завод Пежо. В різні періоди лев зображувався то повністю, то тільки голова. У 1927 році лев повернувся вправо, що означало розрив з нормами геральдики, і набув рис малюнка живого лева, а не геральдичного символу – але пізніше логотип повернувся до гербового стилю. У 1950 лев придбав явно агресивні риси – він став на диби, паща розкрилася. У такому вигляді логотип залишається і досі. Цікаво, що в колірному рішенні Пежо виявився неоригінальний, це білий і синій, як і у випадку Фольксвагена, БМВ, Форда, Фіата.

Renault

Перший логотип, що використовувався на продукції компанії, складався з ініціалів трьох братів Рено: Луїса, Фердинанда і Марселя. Під час Першої Світової, Рено виробляв легкі танки для армії Союзників. У 1925 році з’явився ромбоподібний логотип, який в 1927 р. був доопрацьований і в такому вигляді, з незначними змінами, зберігся до цього дня. Окремо варто зауважити колірне рішення: кольором Рено є жовтий, досить рідкісний колір для автомобільного бренду.

За матеріалами: htcity.com.ua