Чи підпише Президент неконституційний закон?

21 червня Верховна Рада ухвалила закон, який передбачає розмежування земель комунальної і державної власності.

В останній момент в закон було внесено поправку народних депутатів Борта В.П. (фракція Партії Регіонів) та Сідельника І.І. (депутатська група «Реформи заради майбутнього»), яка передбачає створення в Україні Державного земельного банку. Варто відмітити, що наші народні обранці проголосували за неї не з першого разу, однак все ж таки узаконили.

За словами професійного правника, Заслуженого юриста України Миколи Оніщука, саме ця поправка стане на заваді розвитку ринку земель сільськогосподарського призначення. Оскільки, з однієї сторони, передбачає монополізацію ринку, а з іншої – уповноважує суб’єкт господарської діяльності (Банк) розпоряджатися землею.

Вказана поправка наділяє уряд повноваженнями передавати сільськогосподарські землі (із земель запасу, резерву та невитребуваних паїв, загальною площею більше ніж 14 млн гектарів) в якості внеску у статутний капітал земельного банку.

Проте, необхідно мати на увазі, що Банк, насправді, буде не вправі цими землями розпоряджатися, оскільки за Конституцією України (ст. 13) від імені Українського народу права власника щодо землі та її надр здійснюють виключно органи державної влади та місцевого самоврядування. А за українським законодавством, банки є публічними акціонерними товариствами приватного права, і аж ніяк не органи державної влади. Такі зміни, по суті, заблокують ринок сільгоспземель», – розповів редакції наш відомий земляк Микола Оніщук.

Микола Васильович у розмові з журналістом висловив занепокоєння тим, що Верховна Рада ухвалила такий закон. «Адже його норми порушують конституційні засади користування та розпорядження землею, яка є об’єктом права власності Українського народу. Крім того, прийняття такого закону виглядає досить дивним в країні, де Конституція має найвищу юридичну силу, а закони та інші нормативно-правові акти мають відповідати Основному Закону. Відтак, слово тепер за Президентом України – чи підпише він закон, що містить сумнівну з точки зору конституційності норму», – наголосив Микола Васильович.

За словами Миколи Оніщука, виглядає невипадковим те, що законопроект внесений на розгляд народними депутатами, а не урядом, і це у випадку, коли йдеться про засади земельної політики країни, яка є насамперед сферою відповідальності саме уряду.