В Житомирі розповіли як притягнути до відповідальності за рекламу цигарок в магазинах

Громадська організація “Сучасний формат”, яка є членом коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну» провела моніторинг додержання прийнятого рік тому Закону України №3778-IV про заборону реклами тютюнових виробів у точках продажу (супермаркетах, мінімаркетах, магазинах та кіосках).

Стаття 22 ЗУ “Про рекламу” передбачає заборону тютюнових виробів, рекламу знаків для товарів й послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби на телебаченні, в ЗМІ, на транспорті, на зовнішніх рекламних щитах.

Крім цього законодавець встановив багато обмежень щодо здійснення тютюновими кампаніями маркетингових ходів з метою стимулювання попиту на цигарки.

Заборона дала ефект. Кількість курців в Україні знизилась.

Голова ГО «Центр громадянського представництва «ЖИТТЯ», керівник проекту «Україна без тютюнового диму», експерт Альянсу виконання Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну Андрій Скіпальський каже, що реклама цигарок в місцях їх продажу на 15-25% збільшує показник спонтанного попиту. Крім цього реклама цигарок спокушає тих, хто кинув палити знову повернутися до цієї згубної звички, та заочохує спробувати цигарки вперше.

Реклама завжди націлена на стимулювання попиту через вплив на емоції, асоціювання певної дії з бажаним соціальним статусом. Так, підлітки починають палити, щоб здаватися дорослими в очах однолітків.

Заборона реклами, яка спрямовує молодь на таких хибний шлях з одночасним проведенням антитютюнових роз’яснювальних акцій з донесенням інформації про те, що палити немодно й шкідливо й це ознака слабкості, призводить до зменшення кількості курців, а відповідно – наносить колосальні збитки тютюновим компаніям.

Андрій Скіпальський повідомив, що цьогоріч вперше за всю історію Незалежності України крива росту смертності від серцево-судинних захворювань зупинилась. Крім цього на 2 роки зросла тривалість життя. Він це пов’язує в тому числі й з тим, що курців в Україні стало менше, а ті, хто палить – скорочують кількість цигарок на добу.

Як бачимо, реклама цигарок зникла з ТВ, радіо, газет, біг-бордів. Останній форпост виробників тютюну – торгові точки, де покупець робить остаточний вибір – купувати йому цигарки, чи обійтися без них.

Рекламувати заборонено й тут. Але, як показали результати моніторингу, який провів “Сучасний Формат” тютюнові компанії в супермаркетах на лотках з сигаретами виставляють зображення, які не є забороненою законом прямою рекламою, але все одно ці картинки дуже хитро наштовхують споживача здійснити спонтанну покупку.

“В законі не виписана заборона щодо розміщення таких зображень. Цією сірою нормою й користуються рекламодавці, що є порушення духу закону, оскільки закон забороняє стимулювання попиту”, – каже Скіпальський.

Отож, щодо результатів моніторингу. В Житомирі на дотримання норм заборони прямої реклами тютюну перевірено 75 точок продажу. З них – 8 супермаркетів, 26 кіосків, 41-мінімаркет.

В 63-х точках продажу виявлені такі носії непрямої реклами.

Водночас, представник інспекції з питань захисту прав споживачів у Житомирській області повідомив, що в поточному році інспекція здійснила 61 перевірку в закладах торгівлі щодо дотримання норм заборони рекламувати цигарки. Порушень законодавства не виявлено.

Виявити порушення, виявляється, не так то просто, навіть якщо вони наявні.

По-перше, планова перевірка передбачає повідомлення за 10 днів про її проведення, що унеможливлює виявлення порушень, оскільки власники бізнесу їх усувають.

По-друге, для проведення перевірки без попередження потрібна заява від громадянина, який виявив порушення.

Таку відповідальність за себе громадяни поки не беруть. Причинами є страх помсти збоку бізнесменів, незнання своїх прав, відсутність громадянської позиції.

Якщо ви побачили пряму рекламу цигарок в місцях продажу – пишіть заяву в держспоживінспекцію, оскільки без вашої скарги ця структура не може здійснити позапланову перевірку й притягнути до відповідальності підприємців, які, рекламуючи цигарки, порушують норми ЗУ “Про рекламу”, навіть якщо це порушення відбувається на очах у всіх.