Українські підприємці, що відкривають фабрику в Китаї, розповіли про перипетії роботи в Піднебесній, пише “Ліга. Бизнес“.
Андрій Бичковський і Максим Янкович заснували компанію Стрічечка в 2007 році. Підприємці імпортували з США дрібну сувенірну продукцію, в основному контрольні браслети для клубів.
У 2010-му вони побудували в Житомирі нову фабрику з виробництва таких браслетів. Компанія стверджує, що через кілька років зайняла 20% світового ринку браслетів. Стрічечка вирішила розширити асортимент виробленої сувенірної продукції. Ринки збуту – Європа (обсяг 7 млрд євро) і США (20 млрд євро). Компанія планує запустити виробництво в Китаї.
Андрій та Максим розповіли, чому вони вибрали Китай в якості нової виробничої площадки і які особливості варто враховувати, виходячи на китайський ринок.
Стимули для відкриття китайської фабрики
1. Стрімко розвиваюча економіка Китаю стає все більш привабливою для іноземних бізнесменів. За оцінкою Міжнародного валютного фонду, в минулому році Китай обійшов США за розміром ВВП (за паритетом купівельної спроможності. – Ред.), Ставши найбільшою економікою у світі (у Китаю – 17 632 млрд., а у США – 17 416 млрд.). Китай залишається потужним азіатським лідером навіть за умови, що темпи розвитку економіки Піднебесної поступово знижуються, так як в 2013 році показник становив 7,7%, в 2014 – 7,5%, а в поточному році прогнозують 7,1%.
2. Приплив інвестицій в країну стимулює державна підтримка: існують програми, націлені на розвиток малого та середнього бізнесу строком до 2020-2050 років. Держава саме в малому бізнесі бачить основну підмогу для подальшого розвитку економіки. Піднебесна регулює питання кредитування, інвестування, виробництва, впровадження нових технологій завдяки прийнятому в 2002 році Закону “Про стимулювання розвитку малого та середнього підприємництва”. Крім того, існують фонди, які забезпечують малий бізнес гарантійними зобов’язаннями і заставним забезпеченням для отримання кредитів. Права великих і малих підприємств зрівняні цілою низкою законів, які дають можливість зменшити податки і бюрократичні зволікання для відкриття компанії.
3. Істотною перевагою для експортерів є дешева сировина і її наявність в принципі. Наприклад, потрібних нам матеріалів для функціонування аналогічної фабрики в Україні в нашій країні просто немає. Якщо робити фабрику в Україні, то потрібну сировину все одно доведеться везти з Китаю, розмитнювати за невигідними тарифами і доставляти в інші країни за високими ставками перевізника, в той час як доставка з Китаю коштує копійки, особливо в США.
4. Недорогі трудові ресурси вже давно тягнуть в Китай підприємців з усього світу. Хоча зараз середня зарплата китайця вже трохи вища, ніж українця на аналогічній роботі.
5. Вдале географічне положення. Завдяки китайському виробництву змінюється географія ринку збуту – таким чином, компанія може вийти за традиційні ринки збуту. Як не парадоксально звучить, але для того щоб поставляти товар на європейський ринок, вигідніше мати виробництво в Китаї, ніж в Україні. Вартість доставки аналогічної ваги та обсягу товару навіть до Польщі буде дешевше з Китаю, ніж з України.
6. Величезний внутрішній ринок збуту, який щороку зростає на 15% завдяки низькій інфляції і стабільному розвитку економіки.
7. Додаткові дотації – влада Китаю повертає 3-5% від вартості товару експортерам. Механізм простий: потрібно подати експортну декларацію, і через 1-2 місяці тобі повертають гроші.
8. Бюрократичні зволікання мінімальні: компанію можна зареєструвати через інтернет, а доставка і розмитнення вантажів, якщо всі документи заповнені правильно, зазвичай займає один день. Крім того, якщо підприємство працює з європейським або американським ринком, а не з ринком СНД, де процвітає митна і податкова бюрократія, проблем взагалі не повинно виникнути. Всі умови та процедури влаштовані так, щоб товар, який прилетів до 8 ранку в аеропорт, до 14:00 був вже розмитнений (без відвідування самої митниці).
Якщо говорити про доставку невеликих партій з Китаю, то це обходиться зовсім недорого. Наприклад, доставка DHL партії силіконових браслетів з Китаю до Польщі коштує $ 60 доларів, а з України до Польщі – $ 300.
Труднощі роботи з Китаєм
1. Ментальність. На перших порах складності в побудові бізнесу та ділових відносин обов’язково буде створювати різниця в менталітеті. Наприклад, для китайців підписаний контракт не є запорукою партнерства – в будь-який момент всі угоди і домовленості можуть бути порушені. При цьому механізмів гарантування чіткого виконання всіх домовленостей просто не існує. Необхідний досвід, щоб знайти надійних партнерів і клієнтів.
2. Різні стандарти якості: пом’ята упаковка, подряпини та інші “дрібниці” – не причина вважати товар бракованим. Щоб уникнути цих проблем, ми залучаємо європейський менеджмент і впроваджуємо строгий контроль якості. “Контролерами” стануть українські менеджери, які працюватимуть в Китаї вахтовим методом. Ще одне рішення – постійне відеоспостереження за робочим процесом.
3. Труднощі перекладу. Більшість китайців не знають англійської мови на необхідному для роботи рівні. Укласти договір, налагодити або підтримувати відносини без перекладача нереально.
Ще одна особливість: китайці не люблять говорити по телефону – кидають трубку і пишуть СМС.