Електронне врядування та iGov

Сьогоднішня публікація, сподіваюсь, відкриє серію матеріалів щодо електронного врядування та впровадження, насамперед, в Житомирському регіоні електронних адміністративних послуг, яке розпочалося 16 червня 2015 року із запуску порталу iGov.org.ua.

Проект презентували: В.Бєлявцев (IT-волонтер), О.Риженко (Голова державної агенції з питань е-врядування), Д.Дубілет (керівник ІТ-напрямку ПриватБанку, голова ГО « Технології протикорупції»), Д.Шимків (Заступник Глави Апарату Президента України ), Я.Мерило (виконавчий директор Української асоціації венчурного капіталу та прямих інвестицій (UVCA), позаштатний радник мера Львова), Є.Стефанович , куратор Департаменту ІТ Кабінету Міністрів України).

З цього дня Україна зробила перший конкретний крок з наближення до світових стандартів обслуговування громадян та юридичних осіб під час отримання ними послуг, які надають державні органи та органи місцевого самоврядування, об’єднавши зусилля органів державної влади, ІТ-компаній та волонтерів.

Електронні адміністративні послуги – це послуги, які:

– надаються органами державної виконавчої влади, органами місцевого самоврядування;

– пов’язані з реалізацією владних повноважень (прийняттям рішень / вчиненням дій);

– надаються за допомогою інформаційно -комунікаційних технологій (ІКТ).

Що забезпечує iGov:

– зручність для замовників послуг;

– зменшення черг та навантаження на суб’єкти надання послуг;

– мінімізацію впливу «людського фактору» при обробці замовлення;

– автоматизований контроль за дотриманням вимог до надання послуг;

– зменшення корупційних ризиків.

Електронні послуги є складовою електронного врядування. Електроннне урядування (англ. eGovernment) – модель державного управління, яка заснована на використанні сучасних інформаційно-комунікаційних технологій з метою підвищення ефективності та прозорості влади, а також встановлення суспільного контролю над нею.

Е-врядування передбачає взаємодію між:

– державою і громадянами (G2C, Government-to-Citizen);

– державою і бізнесом (G2B, Government-to-Business);

– різними гілками державної влади та органами місцевого самоврядування (G2G, Government-to-Government);

– державою та державними службовцями (G2E, Government-to-Employees);

– державними службовцями (Е2E, Employees-to-Employees);

– бізнесом і громадянами (В2C, Business-to-Citizen).

Першою ідея електронного уряду була реалізована у Сингапурі наприкінці 90-х років минулого століття. США стала однією з перших у впровадженні системи. Лідером у Європі є Великобританія. На пострадянському просторі найкращі досягнення має Естонія.

Згідно Дослідженню ООН «E-GovernmentSurvey 2012: E-GovernmentforthePeople» Топ-30країн за рівнем розвитку електронного уряду має наступний вигляд:

1РеспублікаКорея 0.9283
2Нідерланди 0.9125
3Британія 0.8960
4Данія 0.8889
5США0.8687
6Франція 0.8635
7Швеція 0.8599
8Норвегія 0.8593
9Фінляндія 0.8505
10Сингапур 0.8474
11Канада 0.8430
12Австралія 0.8390
13Нова Зеландія 0.8381
14Ліхтенштейн 0.8264
 15 Швейцарія 0.8134

16Ізраїль 0.8100
17Німеччина 0.8079
18Японія 0.8019
19Люксембург 0.8014
20Естонія0.7987
21Австрія 0.7840
22Ісландія 0.7835
23Іспанія 0.7770
24Бельгія 0.7718
25Словенія 0.7492
26Монако 0.7468
27Росія 0.7345
28ОАЕ 0.7344
29Литва 0.7333
30Хорватія 0.7328

Щодо України, то зі 193 країн світу вона займала 54 місце у 2010 р., 68 місце- у 2012 р. і 87 місце -у 2015 р.

Сподіваємось, що волонтерський портал електронних послуг iGov.org.ua разом з системою державних електронних закупівель Prozorro (яка також виросла з волонтерського проекту) допоможуть зрушити ситуацію з електронного врядування.