Чи буде революція в українському бухобліку?

Зміни до закону “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність” були розроблені Міністерством фінансів разом зі Світовим банком ще влітку 2015 року, проте до цих пір залишаються нерозглянутими парламентом

Про це на ЛIГАБiзнесIнформ пише радник міністра фінансів України Олена Макєєва.

“Ми можемо скільки завгодно “латати” податковий кодекс, виправляючи існуючі законодавчі колізії. Однак революцією в бухгалтерському обліку став уже прийнятий і підписаний Президентом закон №1724-VIII від 3 листопада 2016 року “Про внесення змін до деяких законів України щодо усунення адміністративних бар’єрів для експорту послуг”. Спасибі окремим депутатам, які перенесли наші норми з законопроекту про бухоблік і змогли відстояти справжні реформи не тільки для підприємців ІТ сфери, а й для всіх бухгалтерів і бізнесу, в подарунок до нового року”, – пише вона.

За її словами, законом №1724-VIII, серед іншого, вносяться зміни до спеціального закону “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність”, який регулює, що є первинним документом, а також які обов’язкові реквізити він повинен мати. 

“І тут згадалося одне з засідань Методичної ради Мінфіну, на якому я доводила членам ради, що місце складання документа, як обов’язковий реквізит первинного документа, не має нічого спільного з суттю операції. А ось відсутність такого реквізиту дає повне право податковим органам не визнавати первинний документ і, як наслідок, витрати, сформовані на його підставі. З мого досвіду, це найбільш часта помилка бухгалтерів і найбільш простий “улов” податкових інспекторів. Минув рік. І ось закон №1724-VIII вступить в силу з 3 січня 2017 року та на один обов’язковий реквізит стане менше.”

Крім того, зазначає Макєєва,  змінено сам термін “первинний документ”. Тепер це документ, який містить відомості про господарську операцію і не вимагає підтвердження її здійснення, як це було раніше. Таким чином, рахунок-фактура (інвойс) стає первинним документом. 

А якщо рахунок буде виписуватися за результатами здійснення транзакції – поставки товарів (робіт або послуг), то і зовсім може служити єдиним первинним документом, замінюючи акти виконаних робіт і / або товарно-транспортні накладні. Також документ може бути складений в електронній формі, за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

“Безумовно, бухгалтерам і українському бізнесу буде досить складно перебудуватися, стільки років рахунок-фактура служила формальним документом для здійснення передоплати. Тепер треба почати працювати по-новому, а чи є на це сміливість? І наскільки швидко перебудуються податкові інспектора? Адже тепер у нас не тільки немає обов’язків доведення зв’язку витрат з господарською діяльністю, а й немає таких суворих правил до порядку оформлення первинних документів. Очевидно, що багатьом бухгалтерам знадобиться час на переосмислення цих змін. Багато будуть оформляти документи по старинці, і відслідковувати податкову практику як і раніше не довіряючи контролюючим органам. Треба зробити перший крок. А далі дорогу здолає той, хто йде”, – підсумовує радник міністра.