Реформа освіти, яка відбулась у Польщі ще у 1999 році, сьогодні сформувала дієву систему в країні, яка відповідає потребам ринку праці. Аби перейняти досвід реформування та побудови нової архітектури управління закладами освіти Програмою «U-LEAD з Європою» та Фондом міжнародної солідарності за ініціативи Житомирського Центру розвитку місцевого самоврядування було організовано п’ятиденний навчальний візит до Вєлькопольського воєводства Республіки Польщі для представників ОТГ Житомирщини.
Команда із 14 освітян, серед яких директори опорних шкіл та керівники управлінь освіти об’єднаних громад в останній тиждень жовтня відвідали Центр підвищення кваліфікації вчителів в місті Познань, управління освіти ґміни Стшалково, де житомир’янам розповіли про досвід оптимізації освітньої мережі. Також українські фахівці відвідали школу Стшалково де ознайомились із досвідом реформування на прикладі молодшої школи.
«Після проведення оптимізації та переведення дітей із малих населених пунктів до інших шкіл відбувся значний ріст якості освіти. Адже діти отримали доступ до сучасних технологій навчання. Вони відчули конкурентність у класах. Нам розповіли і про проблеми в процесі реформи, і в організації навчання, і в організації підвозу, харчування, роботи групи продовженого дня. Це безцінний досвід», – розповіла Наталія Закревська, в.о. начальника управління освіти Іршанської ОТГ.
Також у ґміні Стшалково наші освітяни зустрілись із батьківським комітетом місцевої школи та обговорили комунікацію влади із громадою підчас оптимізації шкільної мережі. Батьки розповіли про етапи закриття школи та наслідки цього рішення для місцевої громади, вчителів, учнів.
«Як переконати батьків перевести дітей в іншу школу? Ми знайшли відповідь на це питання у Польщі. У нашій громаді є 1 опорна школа та декілька її філій, і багато речей над якими ми ламаємо голови поляки вирішили, і сьогодні ми беремо цей досвід. Я обов’язково організую наш колектив та передам знання, які зібрав. Нам показали переваги та помилки реформи освіти Польщі, аби ми врахували їх у своїй робот», – переконував Микола Мажаровський, директор опорного закладу Корнинського НВК.
На третій день поїздки польські освітяни організували для наших фахівців візити до міста Гнезно в початкову школу, де презентували освітню стратегію ґміни, а також до села Жидово, де відвідали дитячий садок та будинок денної опіки дітей. Того ж дня учасники дійства відвідали ґміну Черняєво, де стали свідками роботи сесії ради ґміни, на якій керівники освітніх закладів звітували перед депутатами про виконані ремонти будівель шкіл і садочків та про плани на поточний навчальний рік.
«До питань освіти у поляків велика увага. Це ми помітили ще першого дня, коли нам представляли програму підвищення кваліфікації кадрів. Коли ж ми були у Черняєво на сесії, то чітко прослідкували, що увага та реальна робота, я маю на увазі фінансування та підтримка закладів, відповідають одна одній. Нам є чому повчитись у поляків»,– наголосив Антон Шегеда, проректор із навчальної роботи Житомирського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.
Польські освітяни також презентували досвід створення та діяльності спеціального виховно-шкільного центру для незрячих дітей та організації освіти у сільській місцевості. Побували у школах та садочках сіл Бяленжин та Лопухово. Вже у Познані було представлено досвід впровадження технологічних інновацій в освіті та організовано спілкування із колективом початкової школи №91.
Повернулись із навчальної поїздки житомир’янам в кінці жовтня і вже запланували навчання та обговорення із колективами закладів в громадах отриманого досвіду. Такі навчальні поїздки дозволяють побачити результат реформи децентралізації та освіти. Крім того отриманий досвід, допоможе уникнути конфліктів та проблем під час реформування.
«Завдяки Програмі «U-LEAD з Європою» представники ОТГ отримали досвід, знання, а головне побачили ціль, куди їм потрібно рухатись. Далі ці фахівці мають організувати навчання та інформування своїх колег по тим прикладам, які побачили у Польщі», – підсумував Василь Невмержицький, керівник Житомирського Центру розвитку місцевого самоврядування.