Проблеми паркування в українських містах давно вже стали притчею во язицях. У даний момент автомобілів стільки, що немає місця для пішоходів, а зелені насадження у дворах практично знищені. Машинами забиті і двори, і паркінги, і стоянки. У результаті процес паркування перетворився на змагання з кмітливості: на які тільки хитрощі не йдуть водії, щоб хоч десь прилаштувати залізного коня!
Покинуті як-попало автомобілі, природно, викликають роздратування і у пішоходів, і в інших водіїв, і конфліктом, пов’язаним з паркуванням, сьогодні нікого не здивуєш. То один водій загородив дорогу іншому і той в помсту спускає колеса або дряпає слово з трьох літер на кузові, то пішохід, якому припаркований автомобіль не залишив місця для проходу, дратівливо штовхає бампер, то бабуся в помсту за прим’ятий улюблений газон під вікнами вихлюпує на автомобіль-порушник відро з помиями. …. Ці картини сьогодні є буденністю.
І начебто водії не проти ставити автомобілі на стоянки або в гаражі, але вони ж в дефіциті, а нові досі будувати не почали, та й ніде. У майбутньому з ростом автопарку, ситуація лише погіршуватиметься – навіть незважаючи на кризу, країна поповнюється щороку 150-200 тисячами машин.
Але і в нинішніх екстремальних умовах паркуватися і не конфліктувати цілком можна. Ось тільки потрібно дотримуватися кількох простих правил, прописаних, до речі, у ст.15 правил дорожнього руху:
не ставити авто на/біля зебри і зупинках громадського транспорту,
не захаращувати виїзд і прохід пішоходам,
не ставити машину перед/за поворотом і на ньому.
Відповідальність за порушення – від штрафу в розмірі 255-680 грн., до громадських робіт на термін від 30 до 40 годин. Однак, як показує практика, одними лише штрафами наших людей не залякаєш. Потрібно звертатися до свідомості. Отже, 8 прикладів з життя про те, як не можна паркуватися.
ТРОТУАР: ТЕРИТОРІЯ ПІШОХОДА
Повинно бути 2 м для проходу. Фото: Idiotparking
У правилах дорожнього руху написано, що паркування на тротуарах заборонено. Але для легкових автомобілів і мотоциклів є виняток: їх можна ставити на краю тротуарів, але для руху пішоходів має залишатися як мінімум 2 метри.
На жаль, ситуація з паркуванням у містах настільки сумна, що навіть на офіційних парковках (з синьою розміткою, відповідним знаком і паркувальником, що збирає гроші) згадана вище вимога простору для руху людей дотримується не завжди. Співробітники ж ДАІ з рулеткою по тротуарах не ходять – всі чудово розуміють, що поставити автомобіль більше нікуди. Однак це зовсім не означає, що права пішоходів потрібно ігнорувати – виходячи з автомобіля, переконайтеся в тому, що залишається вільне місце для безперешкодного проходу як мінімум двох людей, що йдуть один одному назустріч (хоча б 1,5 метри простору).
Блокування ж проходу може закінчитися для автомобіля і його власника неприємностями. Наприклад, пішохід може ненавмисно зачепити машину візком, сумкою, залишивши подряпини на дверях.
ЗЕБРА: ПОТРІБНА ДЛЯ ПЕРЕХОДУ
Паркування на переході небезпечне. Фото: Idiotparking
Випадків, коли автомобілі ставлять прямо на пішохідному переході, предостатньо – високі штрафи водіїв, очевидно, не лякають. Крім того, що такі автомобілісти створюють для пішоходів перешкоди (автомобіль потрібно обходити), так ще й вони загрожують безпеці дорожнього руху – пішохода, що виходить з-за припаркованого на зебрі автомобіля, може не побачити їдучий повз лихач. До речі, з цієї ж причини не можна ставити автомобілі не тільки на самому переході, а й біля нього – згідно з ПДД, протягом 10 м від пішохідного переходу з обох сторін.
Є небезпека для пішоходів і біля зупинок громадського транспорту, де також часто люблять паркуватися водії – заборонено зупинятися ближче 30 м від посадкових майданчиків. На ділі ж, за особистими спостереженнями, офіційні паркування нерідко намальовані вже через 5-10 метрів від офіційних зупинок. Цікаво, що у разі ДТП з цієї причини (наприклад, здавав назад і зачепив пішохода, що стояв на зупинці ), довести провину паркувальника (не допоміг виїхати) неможливо – законом їх робота взагалі не регламентована (тільки указами адміністрацій).
ПАРКІНГ: ЗАЛИШИТИ МІСЦЕ СУСІДОВІ
Часто цього місця і не вистачає. Фото: Idiotparking
Логіку водіїв, які на офіційному паркінгу ставлять машини таким чином, що займають відразу 2-3 місця, зрозуміти складно. Між тим, часто саме цього одного місця, яке зайняв «крутий мужик» на іномарці (див. фото) і не вистачає, особливо, у вихідний день на парковці біля торгово-розважального центру. Чисто теоретично, такого водія можуть притягнути до відповідальності за невиконання вимог розмітки, але, ясна річ, ніхто з працівників ДАІ такими дрібницями займатися не буде.
Зате неодноразово можна побачити «розборки» між водіями саме з цієї причини, причому, в іноді справа може доходити й до бійки.
Відзначимо, що ДТП-«cтуканчики» на парковках біля супермаркету – звичайна справа. Часто через те, що один водій криво поставив машину, інші автомобілісти виїжджають, не бачачи всіх перешкод. Тому у випадку поганого огляду потрібно попросити когось постояти і постежити за дорогою.
ДИСТАНЦІЯ: НІ ВПЕРЕД, НІ НАЗАД
Бампер страждає через дистанції. Фото: Idiotparking
У великому місті часто доводиться паркуватися в найменші «лузи». Особливо добре це вдається робити водіям маленьких автомобілів – заднім ходом вони нерідко примудряються стати так, що між ними і авто попереду і ззаду залишається лише до 10 сантиметрів. Однак забувають при цьому, що у сусідів рівень водійської майстерності, по-перше, може бути нижчим, по-друге, не у всіх авто настільки маневрені (наприклад, у «Таврій» і ВАЗів виворіт керма просто огидний – щоб запаркуватися і розпаркуватися, потрібно більше місця). Результат для людини, яка «піджала» інший автомобіль, може бути сумним – глибокі подряпини на бампері (перефарбувати його коштує $ 100-200).
Правда, варто відзначити, що в країнах ЄС на такі дрібниці ніхто не звертає уваги, наприклад, прим’ятий і подряпаний бампер – прикмета авто жителя Брюсселя. Але у них і зарплати вищі наших, і ціни на запчастини не такі високі.
КЛУМБА: НАТЯК НА ПАРКОЗАБОРОНУ
Блокувати дорогу не можна. Фото: Idiotparking
Борючись за права пішоходів на прибудинкових територіях, часто встановлюють загородження для автомобілів. Це може бути, наприклад, клумба з квітами, парканчик, пластикові конуси, металеві паркоблокери і так далі. Однак особливо нахабних водіїв це не зупиняє – вони примудряються поставити автомобіль прямо біля клумби (див. на фото), причому таким чином, що блокують проїзд інших машин і ускладнюють рух пішоходів, у тому числі і батьків, що прогулюються з дитячими візочками. Результат – конфлікти. У тому числі нерідкі випадки пошкодження неправильно припаркованих автомобілів роздратованими пішоходами і проїжджаючими повз автомобілями, рух яких також утруднено.
Особливо сильну агресію викликають водії, які прибирають перешкоди, наприклад, відсувають клумбу або викопують блокіратор, нехай і встановлений самовільно.
АВТОВИЇЗД: ЗАЙМАТИ НЕ МОЖНА
Зверніть увагу на таблички. Фото: Idiotparking
Таблички з написами на кшталт: «На виїзді з гаража – не паркувати», «Виїзд з воріт – не займати» – встановлюють не дарма: в цьому місці повинен проїхати автомобіль. До речі, в ПДД чітко прописано: стоянка заборонена ближче 10 м від виїздів з прилеглих територій і безпосередньо в місці виїзду. Водій, чий проїзд заблокований, має право зателефонувати в ДАІ і викликати евакуатор.
Адже згідно з п. 4 Постанови КМУ № 1102, якщо автомобіль істотно заважає дорожньому руху, його спокійно можуть забрати. Водій-порушник у цьому разі потім буде довго визволяти автомобіль зі штрафмайданчика, попередньо заплативши штраф (255-340 грн.), А після цього і за послуги самого майданчика по зберіганню автомобіля – 260 грн. на добу. Практика показує, що дешевше, ніж за 1 тисячу гривень, і швидше, ніж за три дні по часу, визволити авто не вдається. Тож радимо бути особливо уважними, навіть якщо гараж і виглядає занедбаним.
ІНТЕРВАЛ: СЛІДКУЙТЕ ЗА ДВЕРИМА
Сусід не може вийти. Фото: Idiotparking
Ще одне часте порушення пов’язане з технікою паркування. Часто водії ставлять свій автомобіль занадто близько до сусіднього і блокують вхід/вихід іншому автомобілісту, який просто не може відкрити двері. Або відкриває їх, але при цьому залишає «відбитки» водійських дверей на кузові близькорозташованого автомобіля – усунути таку подряпину з вм’ятиною на СТО коштує близько 3 тис. грн., а водій, який пошкодив таким чином чужий автомобіль, звичайно з місця такого ДТП їде.
Особливо уважним треба бути при парковці біля автомобілів з кузовом купе: щоб вийти з нього, водій повинен розкрити двері на 20-30% ширше, ніж у седана або хетчбека.
До речі, будьте обережні і виходячи з автомобіля при паркуванні біля узбіччя. Правила вимагають, щоб ви переконалися в тому, що не створюєте перешкоди іншим автомобілям.
ЯК НЕ СТАТИ «ОЛЕНЕМ»?
Культура. Інтереси інших водіїв потрібно враховувати завжди. Фото: Idiotparking
Водіїв, які ставлять автомобілі з порушеннями правил, у народі нерідко порівнюють з представниками загону парнокопитних (від свині до козла і оленя). На різноманітних інтернет-форумах ось уже кілька років навіть конкурс проходить під назвою «Я паркуюся, як олень»: «лауреатів» фотографують і кладуть їм під двірники листочки з зображенням цієї рогатої тварини. Усіх переможців об’єднує одне – небажання рахуватися з інтересами інших учасників дорожнього руху, мовляв, «я став, а ти роби що хочеш: чи обходь, або об’їжджай, або стій на місці, поки я не прийду».
Правда, у ряді випадків водії створюють перешкоди іншим ненавмисно – просто при парковці не оцінили правильно ситуацію, наприклад, вийшов начебто на «хвилинку» і підпер іншого без поганих думок, але справи затримали на півгодини. Вийшов, а там водій заблокованого автомобіля вже дійшов до стану сказу (він, виявляється, вже 25 хвилин чекає).
Для запобігання подібних ситуацій рекомендуємо залишати під лобовим склом свої контакти, наприклад, записку з номером телефону або візитку – якщо авто заважає, вас наберуть і попросять від’їхати. На стоянках, до речі, часто просять просто не ставити авто на ручник: щоб машина не покотилася, під колесо підкладають камінь, який у разі потреби прибирають і відкочують авто в бік, пише