Вже зараз можна сміливо говорити, що автомобіль в Україні стає розкішшю, а не засобом пересування.
Відправивши на пенсію «Таврію» з «Славутою», Україна фактично залишилася без доступних авто. Запорізькі автомобілі, дітища вітчизняного автопрому, предмет глузувань і тема анекдотів, воістину була «народним автомобілем».
У докризові часи можна було обзавестися новенькою «Таврією» за 15-17 тис. грн (у той час $3 -3,5 тис. за курсом того часу), «Славута» коштувала трохи дорожче.
Перед зняттям з виробництва продукт запорізького автомобільного заводу тягнув на 38,5 тисяч гривень (майже $5 тис.).
Прийшлий на заміну ЗАЗ Forza, ніяк не виглядає рівноцінною компенсацією – ціни на авто в самій скромній комплектації стартують від 80 тис. грн.
«Виробники дивляться, наскільки їм вигідно випускати конкретний автомобіль. За вищою ціною його ніхто не купить, а продавати за нерентабельною ціною його ніхто не буде, тому й знімають з виробництва», – розповів директор інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting Олег Омельницький.
Аналіз ринку нових авто показує, що в ніші бюджетних автомобілів до $10 тис. вибір невеликий.
Пропозиції можна перерахувати на пальцях – кілька моделей російських Lada, узбецькі Daewoo, Sens вітчизняного складання і китайці Chery.
Топ-5 найбільш дешевих автомобілів в Україні
Сьогодні в Україні найдешевша машина коштує від 48 тисяч гривень – це Daewoo Matiz узбецького виробництва.
Але з 15 листопада, узбецький виробник потрапляє під дію квот, постановою Кабінету міністрів №1073, до 2014 року в країну можна буде ввести три автомобілі в рік.
До цього український ринок залишила легендарна «сімка» ВАЗ 2107 (54 888 грн), згортається виробництво ВАЗ 21093 (61 200 грн) і 2199 (64 200 грн) моделей.
«На засіданні в уряді повідомили, що Мінсоцполітики в бюджеті виділено стільки-то грошей, на які потрібно закупити побільше автомобілів для інвалідів. У списку на першому місці був Daewoo Matiz, який найдешевший на ринку, так сьогодні їх фактично вигнали з ринку. Ну і подібні бюджетні авто», – сказав генеральний директор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко.
Як розповіли в корпорації «УкрАвто» ВАЗ 2107 і 21099 вже не можуть конкурувати з основними гравцями ринку через своє моральне застаріння, їх витісняють більш нові недорогі моделі. Україна вже давно і довго, але поки без результатів намагається розвивати автомобільну індустрію. В країну звуть інвестора, презентують висококласні і дешеві робочі кадри, вигідне розташування і ринок збуту, однак іноземні автоконцерни в країну не поспішають.
Ініційоване підвищення мит на імпорт іномарок має захистити вітчизняного виробника проте ситуація виходить протилежна – обмеживши ввезення іномарок, у відповідь ринок не може надати нічого натомість.
До речі, автомобілі вартістю до $10 тис. одна з найбільш продаваних ніш України, вона займає близько 25% ринку.
За прогнозами фахівців, аналогів «Таврії» чи «Славути» в Україні вже не буде.
Тенденції свідчать про те, що в найближчий рік вартість найдешевшого автомобіля стартуватиме з 80 тисяч гривень.
Витрати на виробництво та «масована атака» китайського автопрому не дозволяють говорити про дешевий український автомобіль.
Якщо згадати історію, ідея «народного» була однією з основотвірних в націонал-соціалістичній Німеччині 30-х років минулого століття.
Легенда свідчить, восени 1933 року рейхсканцлер Німеччини Адольф Гітлер зібрав в готелі Kaiserhof представника «Daimler-Benz» Якоба Верлін і конструктора Фердинанда Порше щоб озвучити урядову програму створити для німецького народу міцного і надійного автомобіля.
Машина повинна була вміщувати двох дорослих і трьох дітей і коштуватиме 1000 рейсхмарок ($250).
За ці гроші тоді можна було купити мотоцикл з коляскою.
У січні 1934-го Порше вручив Уряду Німеччини «Меморандум щодо будівництва «народного автомобіля» («Volkswagen»)».
Україна ж поки не може визначитися з національною ідеєю, ні виробити стратегію створення бюджетного авто.
За матеріалами: