У Житомирській області впали ціни на бензин. Деталі на Репортері

Разом зі всією країною, що потихеньку відходить від затяжного періоду новорічних свят, прокинувся й ринок нафтопродуктів.

Але поведінка головних гравців на роздрібному паливному ринку, як ми й прогнозували, не набула наступального характеру. Незважаючи на чергове підвищення акцизів, ціни на усі види бензинів та скраплений автомобільний газ знову відкоректовано в сторону зниження. Середньоринкові ціни на дизель залишаються на досягнутих раніше рівнях.

ЦІНИ

Як свідчать моніторингові дані НТЦ «Псіхея», за останні сім днів на АЗС Житомирської області спостерігалося незначне зниження цін на усі види нафтопродуктів.

Так, низькооктановий бензин марки А-80 подешевшав за тиждень на 0,71% й пропонується в середньому по 9,39 грн./л.

А-92-й у роздробі подешевшав на 0,56% – до 9,91 грн./л, А-95-й – на 0,67%, – до 10,14 грн./л. Ціни на «брендовий» високооктан залишилися на попередньо досягнутих висотах – у середньому ті ж 11,06 грн. за літр. Незмінною залишилася й середньоринкова вартість дизпалива – звичайний зимовий дизель пропонується по 9,58 грн./л, у «євро» виконанні – по 10,57 грн./л.

Чергова приємність для власників авто на ГБО – після фактичної стабілізації вартості пропозицій скрапленого пропан-бутану спостерігається черговий відкат – за тиждень у даному сегменті ринку зафіксовано зниження цін до рівня 5,27 грн./л (-2,68%).

При цьому, варто відзначити, що здешевлення нафтопродуктів у роздробі відбулося фактично завдяки маркетинговій політиці найкрупнішого гравця паливного ринку країни – компаній-операторів, що входять до групи «Приват».

________________________________________________________________________

Нагадаємо, що на ринку Житомирської області група представлена заправниками, що працюють під брендами ANP, «Авіас» та «Укрнафта». Саме зниження цін одразу на 10 коп./л на бензини усіх марок на початку минулого тижня саме на стелах АЗС даних операторів спричинило незначний, але все таки обвал роздрібного ринку.

При збереженні тенденцій до зростання цін у гуртових сегментах ринку нафтопродуктів подібна політика може видатися принаймні дивною. Однак, з огляду на нещодавні нормотворчі ініціативи Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, за словами паливного експерта Юрія Огірчука, зниження роздрібних цін на паливо єдиним продуцентом нафтопродуктів вітчизняного походження (група «Приват» фактично контролює єдиний український НПЗ, що працює на внутрішній ринок – кременчуцьку «Укртатнафту») є нічим іншим, як результатом взаємовигідних домовленостей, – таким собі кроком у відповідь.

Так, відповідно до наказу Мінекономрозвитку від 5 січня поточного року, в країні продовжено дію стандартів виробництва бензинів і дизпалива, яке відповідає вимогам Євро-2 і Євро-3, до 1 липня 2012 року.

Нагадаємо, на сьогодні в Україні діють два стандарти якості нафтопродуктів: ДСТУ 4063-2001 (аналог Євро-2) і ДСТУ 4839-2007 (відповідає Євро-4, -5). Ще у 2007 році було прийнято графік переходу на нові стандарти якості з паралельною відмовою від ДСТУ 4063-2001 з 1 січня 2011 року.

Проте наприкінці 2010 року тоді ще Державний комітет України з питань технічного регулювання і споживчої політики продовжив дію стандартів виробництва бензинів і дизпалива, які відповідають вимогам Євро-2 і Євро-3, до 1 липня 2011 року, а потім Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів продовжила дію старих стандартів на нафтопродукти до 31 грудня 2011 року. Таким чином вітчизняна переробка отримала чергову відстрочку, й ще мінімум півроку працюватиме без модернізації виробництва.

З першого погляду, подібні ініціативи урядовців – не що інше, як «камінь у город» компаній-імпортерів. Однак, як пам’ятаємо, перед самим Новим роком було оприлюднене офіційне рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі про те, що Україна припинила спеціальне розслідування відносно імпорту в країну окремих видів нафтопродуктів незалежно від країни походження без застосування спеціальних заходів.

Таким чином, переконує Ю.Огірчук, високі державні мужі відіграли по класичному сценарію – як то кажуть, «і вашим, і нашим». Вітчизняний виробник отримав преференції на виробництво палива за морально застарілими стандартами, а компанії, що торгують паливом імпортного походження (як правило, – євро-стандартів) уникнули підвищення митного навантаження.

Таким чином, очікуваного суттєвого подорожчання бензинів та дизпалива в українських роздрібних мережах не відбулося й ринок залишається конкурентним. Сподіватимемося, що й надалі тут не спостерігатиметься різких коливань в сторону підвищення цін.

Юрій Старосілецький