Абоненти дізнаються, як зникають гроші з їхніх рахунків

Тепер телекомунікаційним компаніям буде не так просто «розкрутити» абонентів на додаткові платежі.

Наприкінці минулого тижня Кабінет міністрів схвалив Правила надання та отримання телекомунікаційних послуг. Документ був узгоджений Національною комісією з питань регулювання зв’язку минулого літа і пролежав у парламенті з липня. З якихось незрозумілих причин він довго не приймався.

У зв’язку з прийняттям нових правил Кабмін скасував свою постанову від 9 серпня 2005 № 720, якою визначалися попередні правила.
«Кабмін вніс ряд редакційних правок, але вони не змінюють суті документа, а надають документу правову точність. Ми постаралися там дуже точно прописати механізми, яким чином оператори можуть нараховувати плату за послуги », – заявив член НКРСІ Ігор Сиротенко.

«Коментарі» вирішили з’ясувати, чи вдалося державі захистити інтереси споживачів і провели аналіз документа на предмет того, що компаніям тепер робити можна, а що не можна по відношенню до клієнтів.

1. Спам

Велика увага в нових правилах приділяється проблемам з масовими розсилками відверто сміттєвих повідомлень. Поширювати їх забороняється. У документі міститься окреме визначення, що спам – це не тільки електронні і текстові повідомлення, які приходять на адресу споживача, але і будь-які мультимедійні меседжі – картинки або ж ролики.

2. Відключення сірих телефонів

У правилах створені всі умови для того, щоб оператори відключали телефони абонентів, IMEI-коди яких занесені в чорний список «Укрчастотнагляду». Компанія повинна буде відправити повідомлення з попередженням про можливе відключення від мережі і вказати причину. Відзначимо, що зараз у Верховній Раді є законопроект, який дозволить операторам відключати апарати, керуючись даними з бази IMEI, а не тільки рішеннями суду, як це було раніше. Очікується, що він буде прийнятий до кінця весни. Після цього купити на території Україні, наприклад, «сірий» iPhone, і підключити його до мережі буде не можливо.

3. Збереження номера

Відповідно до закону «Про телекомунікації», абонент має право на збереження абонентського номера при зміні оператора. Тепер ця норма є і в правилах. Єдине, що залишилося зробити для старту надання цієї послуги Національної комісії з питань регулювання зв’язку, – це розробити відповідний порядок і обрати незалежну компанію для технічної реалізації сервісу. За інформацією «Коментарів», послуга запрацює до кінця року.

Крім можливості зберігати номери, абонентам буде надано право отримувати персональні номери – єдині спеціальні мережеві ідентифікатори, які можна використовувати в різних мережах при отриманні різних послуг.

4. Повернення грошей

Тепер якщо навіть абонент користується передплаченого системою оплати послуг без контракту, він має право вимагати від оператора повернення грошей, що залишилися в разі відмови від сервісу протягом двох місяців після закінчення терміну дії картки.

5. Право на конфіденційність

Якщо абонент не хоче, щоб дані про нього зберігалися в електронних базах даних довідкових служб, він може вимагати, щоб їх стерли.

6. Послуги тільки на замовлення

Зараз оператори іноді намагаються нав’язати абоненту послуги, які він не просив. Це може бути, наприклад, додаткова довідка або попередньо рінгбектону, який через тестовий період стає платним. Щоб підключити абоненту ту чи іншу послугу, оператор тепер повинен отримати «добру волю» клієнта.

7. Без накруток

Згідно з новими правилами, оператори не можуть нараховувати плату за неповні тарифні одиниці. Їх вони мають право встановлювати самі – їм вирішувати, секунда це буде або хвилина – але гроші вони можуть брати тільки за повну тарифну одиницю. Але, на жаль, в правилах немає чіткого формулювання, що оператори при цьому не мають право округляти час розмови в більшу сторону. Тому компанії як і раніше зможуть маніпулювати на часі: поговорив 1,5 хв, – заплати за дві. Закрити цю лазівку вже третій рік намагається через внесення змін до закону народний депутат Анатолій Гриценко, але лобізм операторів, які нею користуються, поки залишається сильніше.

8. Гроші – грошима, а бонуси – бонусами

У правилах чітко прописано, що гроші, які споживач заплатив на рахунок, оператори не можуть переводити в бонуси. Це не означає, що абоненти позбудуться бонусів. Але гроші, які вони заплатили оператору, повинні прямо витрачатися на оплату телекомунікаційних послуг.

9. Постійна швидкість

Тепер оператори повинні забезпечувати абоненту швидкість доступу до інтернету, яка прописана в договорі. На щастя для операторів і на жаль для абонентів, з правил на стадії підготовки викреслили сходинку, яка змушувала компанії вказувати мінімальну гарантовану швидкість доступу до світової павутини.

10. Доступ до контенту

Тепер на початку кожної контент-послуги (наприклад, коли абонент приймає участь у телевізійній вікторині по телефону) оператор протягом 12 секунд повинен розповісти клієнтові, скільки це коштує і дати можливість погодитися або відмовитися отримати послугу.
У рахунку сума плати за контент-послуги прописується окремо.

11. Турбота закордоном

Якщо абонент потрапив в роумінгову мобільну мережу закордоном, оператор зобов’язаний повідомити йому, скільки у нього грошей на рахунку, перед тим, як надавати послугу.

12. Інформаційна безвідповідальність

Оператори або провайдери будуть відповідати тільки за якість послуг. За те, яка інформація передається в мережі, компанія відповідальності не несе.