Нестабільність на валютному ринку спровокувала необгрунтоване подорожчання пального в Україні, – експерт Огірчук

ПСИХАНУЛИ…

Ситуативний стрибок роздрібних цін на нафтопродукти, що мав місце в Україні 5-6 вересня, й був викликаний передусім панічними настроями ряду трейдерів, які поспішили закласти в ціну валютні ризики, продовжився корекцією цін й у день засідання Експертно-аналітичної групи з опрацювання питань функціонування ринку нафти і нафтопродуктів та розвитку нафтопереробної промисловості минулого понеділка.

Прикметно, що головним завданням останнього засідання групи було саме врегулювання питання щодо забезпечення роздрібними операторами цінової стабільності на ринку перед парламентськими виборами.

Нагадаємо, у Європі ціни на пальне почали зростати ще влітку, про що ми неодноразово писали у наших попередніх оглядах. Але, як пояснює провідний спеціаліст по зв’язках із пресою мережі «ОККО» Олег Дорожовець, в Україні через високу конкуренцію та диверсифікованість поставок і значні запаси пального в операторів подорожчання відбулося не так швидко. Сьогодні ж у структурі запасів превалює більш дороге пальне, – відповідно, трейдери змушені підвищувати роздрібні ціни, – говорить експерт.

Однак зараз ні у кого вже не викликає сумнівів, що саме нестабільність на валютному ринку на початку вересня викликала до життя цінову корекцію на ринку паливному. Саме його надмірна імпортозалежність спровокувала паніку серед трейдерів, що торгують переважно імпортним ресурсом.

При цьому показовим є те, що заправники, які входять до групи «Приват» й торгують пальним вітчизняного виробництва, тримали ціни аж до 10 вересня. Тобто до того дня, коли експертно-аналітична група фактично дала добро на закріплення цінових показників на рівні, досягнутих «панікерами» станом на початок другої декади першого місяця осені.

Так, компанії, що ввозять нафтопродукти, уже заклали валютні коливання у свої ціни й продовжують спекулювати на цьому факторові, на відміну від тих же нафтопереробників,- пояснює директор Інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич.

Наразі ситуація з доларом в Україні стабілізувалася, ціни на нього у гривні зазнали відкату до попередніх рівнів. І хоча, за словами генерального директора UPECO Миколи Чернецького, оскільки сьогодні побоювання нафтотрейдерів, які поспішили закласти валютні ризики в ціну палива, зійшли нанівець, й будуть виключатися із ціни палива, запевнимо нашого читача, що пальне в Україні вже не подешевшає, оскільки така практика не є характерною для вітчизняного ринку.

Як видається, не врятують українців і рішення Експертно-аналітичної групи з опрацювання питань функціонування ринку нафти і нафтопродуктів та розвитку нафтопереробної промисловості при Міненерго від 10 вересня. Нагадаємо, що саме минулого понеділка на засіданні групи було ухвалено рішення щодо збереження поточних цін на бензин і дизпальне в Україні як мінімум до листопада 2012 року.

«Ринок працює у звичайному режимі, увесь необхідний попит на пальне задоволений у повному обсязі», – йдеться в розповсюдженому після засідання групи документі. Рішенням групи були затверджені нові граничні ціни на нафтопродукти – бензин А-95 повинен бути не дорожчим 11,20 грн за літр, а дизпальне – не дорожче 10,18 грн за літр.

Таким чином, уряд фактично дозволив нафтотрейдерам підвищити ціни на бензин на 3-5%. Однак учасники ринку називають рішення нелогічним, оскільки якщо ціни на нафтопродукти на біржах підуть вгору, їх навряд чи можна буде втримати. А якщо ж пальне у Європі почне дешевшати, трейдери не стануть знижувати відпускні ціни за заправках в Україні.

Заслуговує на увагу й думка паливного експерта Сергія Куюна, який відзначає, що будь-які обмеження не несуть нічого гарного й при зростанні цін призводять або до дефіциту продукту, або до втрати ним якості. «Аби утримати низьку ціну, заправники просто починають продавати менш якісний продукт»,- говорить пан Куюн. За його словами, у сьогоднішніх умовах вимагати чого-небудь від ринку просто нерозумно.

Ніхто не вірить і у те, що Кабмін або профільне міністерство здатні контролювати ситуацію, адже вони не змогли елементарно захистити свій ринок від повного контролю збоку білоруських і російських постачальників,- говорить Дмитро Марунич. Тому, за його словами, не варто сподіватися на силу приписів експертно-аналітичної групи.

Як виявилося, досягнутим домовленостям слідувати ніхто особливо не збирається, адже по бензину А-95 відпускні ціни ряду провідних операторів наразі вже вище граничних як мінімум на 9 копійок на літрі.

Саме тому не викликають належної довіри й слова профільного міністра Юрія Бойка, який запевняє нас у тому, що ціна на бензин в Україні повинна залишатися на нинішньому рівні. Нагадаємо, що про це міністр енергетики і вугільної промисловості України заявив перед засіданням Кабінету Міністрів у середу 12 вересня. «Було засідання з трейдерами, порахували всі складові сьогоднішньої ціни і домовилися на засіданні групи, що ціна підвищуватися не буде», – сказав Ю.Бойко. За його словами, для цього немає підстав.

Відповідаючи ж на уточнююче запитання, на якому рівні повинна бути ціна на бензин в Україні, міністр запевнив, що «на сьогоднішньому рівні, підвищуватися не буде».

Як би то не було, але хочеться вірити принаймні експертам. Так у компанії UPECO вважають, що ситуація на ринку нафтопродуктів України в найближчі місяць-півтора буде стабільною, коливання цін незначними, а тренд ринку – спадним. Такий прогноз обумовлений стабілізацією на світовому нафтовому ринку й українському валютному, а також достатніми запасами пального в Україні й початком сезонного спаду споживання нафтопродуктів в осінньо-зимовий період.

Саме достатні запаси палива на українському ринку є тим фактором, який до кінця жовтня сформує спадний тренд вартості нафтопродуктів. Так, згідно з даними компанії, на початок другої декади вересня в країні накопичено близько 270 тис. тон бензинів та близько 320 тис. тон дизпального, що є достатнім для задоволення поточного попиту. Додатковим же фактором, який буде стримувати зростання цін й захистить споживача від спекулятивної складової, є формування запасу нафтопродуктів НАК «Нафтогаз України», що закупив 50 тис. тон бензину А-95 в Румунії.

Юрій Огірчук