В Україні опозиція допомагає владі вбивати свободу протестів

Всеукраїнська ініціатива «За мирний протест!» висловлює обурення з приводу того, що коїться в опозиційній депутатській фракції парламенту Всеукраїнського об’єднання «Батьківщина».

Народні депутати цієї фракції, знехтувавши перемовинами з представниками українських громадських організацій, вчора спільно з депутатами парламентської більшості зареєстрували вбивчий для свободи мирних зібрань в Україні так званий “законопроект Януковича-Захарченка-Ставнійчук” під номером 2508а.

Законодавча ініціатива є “близнючкою” скандального проекту №2450, спроби ухвалення якого неодноразово викликали масові протести громадських організацій та профспілок по всій Україні.

Проект пропонує узаконити обов’язок повідомляти владу про протести за 48 годин до їх початку (ч.1 ст.7 2508а), що дозволить підконтрольним судам забороняти будь-які “неугодні” владі мирні зібрання.

“Спонтанність” зібрань, згідно тексту проекту (п.5 ч.1 ст.1, ч.1 ст.15 2508а), неможливо буде довести ні міліції, ні судовому виконавцю, ні судді. Проект також передбачає можливість забороняти в суді зібрання про які владу не було повідомлено (ч.7, ч.2 ст.17 2508а).

Окрім цього, проект передбачає можливість ухвалювати нові антиконституційні “фільчині грамоти” місцевих органів влади, покликані в неконституційний спосіб обмежити свободу мирних зібрань – тепер відповідно до цього закону (ч.2 п.4 та ч.5 розділу “Прикінцеві і перехідні положення” 2508а).

Все це призведе до різкого збільшення кількості неправосудних судових заборон мирних протестів, та масових випадків кримінального та адміністративного переслідування протестувальників.

За “умисне невиконання рішення суду” чи “злісну непокору законному розпорядженню або вимозі працівника міліції” протестувальникам “світить” три роки тюрми, демотивуючі багатотисячні штрафи або адмінарешт строком до 15 діб.

Таким чином законопроект №2508а призведе до зменшення кількості протестів (торік в Україні за різними оцінками відбулося від 3636 до 16392 мирних зібрань).

Під ударом, перш за все, – масові мирні акції, небезпечні для влади мирні акції в політичному чи економічному плані. Тобто, в тому числі акції непарламентської, а також парламентської політичної опозиції типу “Вставай, Україно!”

Під ударом і неполітичні акції на соціально-економічну тематику, яких у невиборчі роки близько 60% від усіх протестів в Україні.

_______________________________________________________________________

З огляду на небезпеки законопроекту, у Всеукраїнської ініціативи «За мирний протест!» виникають цілком логічні питання як до депутатської фракції Всеукраїнського об’єднання «Батьківщина» так і особисто до її лідера Арсенія Яценюка:

1. Вбивчий для свободи мирних зібрань в Україні законопроект №2508а є частиною стратегії «Батьківщини» на майбутні президентські вибори, чи «Батьківщина» просто не контролює законотворчі апетити своїх депутатів?

2. Чи не збирається «Батьківщина» після президентських виборів зливатися з парламентською більшістю – Партією регіонів та Комуністичною партією України, депутати яких також є підписантами-співавторами законопроекту №2508а?

3. Чому «Батьківщина», як єдина політична сила, яка згадала свободу мирних зібрань у своїй передвиборчій програмі, прямо порушує одну з своїх обіцянок про “гарантію дотримання прав громадян на мирні зібрання” та те, що “процедура повідомлень про проведення мітингів та інших мирних зібрань громадян буде максимально простою”. Адже не є “максимально простим” доведення спецпідрозділу міліції «Беркут» та судовим виконавцям того, що зібрання є саме “невідкладним” і що повідомити про протест за 48 годин було саме “неможливо”. А обов’язок повідомляти владу про протести саме за 48 годин в сьогочасній Україні не гарантує дотримання права на проведення зібрань, а навпаки сприяє їх заборонам.

_______________________________________________________________________

Всеукраїнська ініціатива «За мирний протест!» також наголошує, що законопроект №2508а майже повністю суперечить Меморандуму Ініціативи, який підписали 130 правозахисних та інших громадських організацій, а також профспілок, котрі багато років поспіль займаються проблематикою мирних зібрань чи користуються правом на протест.

До того ж, депутати-підписанти законопроекту №2508а ще до його реєстрації проігнорували геть усі зауваження великої кількості організацій, причепуривши текст скандального 2450 лише “косметичними змінами”.

Цей факт засвідчили 44 громадських організації та профспілки, серед яких організації-учасниці таких коаліцій як Всеукраїнська ініціатива «За мирний протест!», Партнерство «За свободу мирних зібрань» та Українська Гельсинська спілка з прав людини.

18.04.2013 “Координаційна рада з питань розвитку громадянського суспільства” – допоміжний орган при Президентові України на чолі з Радником Президента та Мариною Ставнійчук – схвалила розроблений “Координаційною радою” текст спеціального закону про протести та звернулася до Представника Президента у Верховній Раді Юрія Мірошниченка з проханням внести цей проект на розгляд парламенту.

Пізніше, після бездіяльності міліції під час побиття журналістів на акції протесту політичної опозиції Міністр Віталій Захарченко та інші високопосадовці МВС закликали парламентарів прийняти спецзакон про протести та підтримали найодіозніші норми проекту “Координаційно ради”.

05.06.2013 під час засідання Комітету з прав людини за реєстрацію і ухвалення розробленого “Координаційною радою” тексту виступили також представники Вищого адмінсуду та Мінюсту.

06.06.2013 Президент України Віктор Янукович закликав ухвалити спецзакон у своєму щорічному посланні до парламенту.

25.06.2013 Гарант підписав Указ No.342/2013, у якому доручив Мінюсту та “Координаційній раді” зайнятися поданням проекту спецзакону у парламент.

05.07.2013 проект був зареєстрований у парламенті під номером 2508а.

Правозахисник Роман Давиденко в коментарі Репортер Житомира сказав, що цей законопроект в такому вигляді як пропонується, приймати не можна.

За словами Давиденка, потрібно виключити норму щодо повідомлення за 48 годин владу щодо проведення акції, оскільки Конституція України не передбачає жодних обмежень щодо мирного зібрання громадян та запровадити відповідальність правоохоронних органів в разі перешкоджання ними проведенню мирних демонстрацій та застосування щодо протестантів будь-яких спецзасобів.