Геннадій Забродський про ЖЕКи, приватні фірми, конкурс

Оприлюднення 2-х діаметрально протилежних за оцінкою діяльності приватної керуючої компанії «Коменерго-Житомир» точок зору, які оприлюднив сайт Репортер Житомира, потребували коментаря фахівця зі сторони.

Нагадаємо, в першому матеріалі, компанія «Коменерго-Житомир» представлена як добросовісний надавач послуг з утримання споруд та прибудинкових територій на ввіреній їй території, а в другому – показані недоліки в її роботі.

Водночас, в Житомирі проводять конкурс на визначення підприємств, які надаватимуть послуги з утримання житлового фонду.

Геннадій Забродський, депутат житомирської міської ради, голова постійної депутатської комісії з питань ЖКГ, благоустрою та екології, начальник житлово-комунального господарства області коментує ситуацію, що склалась, Репортеру Житомира.

– Чому Польову та Крошню обслуговують приватні компанії?

Тому що в цих районах фактично відсутній приватний сектор. Це дає можливість максимально ефективно використовувати надходження від квартплати.

– Що ви можете сказати про «Коменерго-Житомир»?

Згідно інвестиційного плану «Коменерго-Житомир» мав вкладати близько мільйона гривень власних коштів в благоустрій, ремонт прибудинкових територій, ремонт дитячих ігрових майданчиків, площадок. Компанія входила тяжко – КВЖРЕП залишив великі борги й зношений житловий фонд – підтоплені підвали, діряві дахи.

Тому з самого початку в сторону обслуговуючої компанія лунала критика щодо її бездіяльності – жителі куди тільки не скаржились – і в міську раду, і депутатам.

Коли компанія напрацьовувала ці речі, мав бути відповідний кадровий і керівний потенціал. Я не виключаю можливості, що кожна компанія, яка входить на ринок утримання житлового фонду в Житомирі, або здає свої позиції, або втримується й стає успішною.

Як негативний приклад – коростенська компанія «Чистота +», яка прибирала житловий фонд 8-го ЖЕКу. Не пройшло й року як ця фірма збанкрутіла й була змушена покинути Житомир, залишивши після себе незадоволення жителів, багато запитань й борги.

Плюсом «Коменерго-Житомир» в свій час стало те, що в них була власна техніка. Крім цього вдале розміщення сміттєвих баків й організований вивіз сміття, дало хоч якийсь, та позитив.

Компанія закріпилась в місті, проте моя думка – «Коменерго Житомир» повинна була вкласти більше власних інвестицій. Тоді б справа була іншою. А оскільки вкладено було мало, відповідно і виникають зауваження до роботи цієї обслуговуючої компанії від управління житлового господарства.

– Яка ситуація з ОСББ в Житомирі?

Концепція реформування житлово-комунального господарства, яка була прийнята в 2011-му році в Житомирі не виконується. Як результат – житомиряни, хоч і живуть у приватизованих квартирах, де-факто не являються повноцінними господарями своїх будинків. Тобто, за останні 3 роки управління житлового господарства повинно було створити більше 300 об’єднань співвласників, а створено тільки 6. А всього їх в Житомирі – 52.

Це говорить про те, що в нас і досі немає ефективних власників житла, господаря будинку, який спонукав би будь-яку обслуговуючу організацію (чи це «Коменерго», чи це приватний ЖЕК на Крошні, чи це управління житлового господарства, чи це КВЖРЕП) ефективно використовувати кошти, які йдуть на квартирну плату й спільно, якщо будинок визначиться, робити капітальний ремонт.

– Співфінансування пришвидшить ремонт будинків?

Це вигідно, в першу чергу, для самих власників житла, оскільки зібрані ними кошти потім ще й зараховуються в рахунок квартплати. В Житомирі 98% житла приватизовано й кожна людина хоче жити в нормальній квартирі. Але як правило – верхні поверхи страждають від того, що тече дах, а нижні – через затоплений підвал. При цьому нижні поверхи не бажають скидуватися на ремонт даху, а верхні – підвалу.

Але якщо буде ОСББ – жителі самі визначатимуть, які роботи треба здійснити, щоб зробити свій будинок функціонально придатним й зовнішньо-привабливим.

– То чому ж немає порозуміння між управлінням житлового господарства й приватними обслуговуючими організаціями?

Тому, що відсутня узгодженість. Я розумію, що наприклад, директор «Коменерго Житомир» не на контракті, що в нього є своя інвестиційна програма й своє керівництво. Але все одно, у нього має бути тісна взаємодія з міською владою – вони повинні співпрацювати, а не шукати, хто щось не так зробив, не так сказав.

Для цього, до речі, й функціонує житлове управління міської ради – щоб утримувати в належному стані весь житловий фонд, включно з приватним сектором. Там працюють державні службовці на державних посадах в органі місцевого самоврядування, і вони відповідають за безпечне і комфортне проживання житомирян на території міста Житомира.

В свою чергу Антіпов (директор КК «Коменерго-Житомир», – прим. авт) має розуміти, що не варто ставити себе вище управління житлового господарства, водоканалу, теплокомуенерго, бо в кінцевому результаті найбільше від цього страждають мешканці міста.

Тільки спільно вони повинні працювати й тільки спільні в них мають бути точки дотику. Отоді й буде результат – гарний результат.

– Чи можна говорити про те, що ЖЕКи Житомира могли б зробити більше?

Можна й так говорити. Треба більше займатися інвестиціями.

Розумієте, місто Житомир – це таке болото. Це таке болото, в якому немає професійних кадрів, і на превеликий жаль, ці кадри рідко проявляють ініціативу, це таке болото, де керівники КВЖРЕПів дійсно зв’язані контрактом й бояться втратити посаду.

Я подивився баланси ЖЕКів, і ми на депутатській комісії це будемо розглядати – є прихована заборгованість місяць-півтора по зарплаті, іншим фондам.

Хоча, якби в нашому комунальному секторі було більше таких начальників як Володимир Тичина (приватний ЖЕК. Крошня), то ЖЕКи Житомира були б на дві голови вище. Кращим було б прибирання, вивіз сміття, були б й інші інноваційні підходи, які робить він на території приватного КВЖРЕПу, такі як зарахування в квартплату вартості зданого жителями сміття. Він не чекає, поки йому хтось щось зробить, а сам виготовляє контейнери й встановлює. Хоча, там дуже важкий житловий фонд.

По Антіпову я такого сказати не можу, тому що, на превеликий жаль, у нього немає такої співпраці з управління житлового господарства, очевидно, що там навіть конфлікт між Півоваровою та Антіповим, який триває не один день.

– Тепер щодо конкурсу. Його проведення обґрунтовують рішенням адмінколегії Антимонопольного комітету. Це рішення є обов’язковим до термінового виконання?

Рішення Антимонопольного комітету носить рекомендаційний характер. Цей конкурс можна було б провести й через рік, але відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 N 631 “Про затвердження Порядку проведення конкурсу з надання житлово-комунальних послуг”, яка регламентує проведення цього конкурсу на базі житлового фонду.

Антимонопольний комітет всього-навсього показав, що у місті Житомирі не на належному рівні забезпечується конкурентність між надавачами послуг з утримання житлового фонду.

Якби міська влада так старалася дотримуватися всіх рішень Антимонопольного комітету, то не були б підняті в Житомирі в 2010-му та 2012-му тарифи, які АМКУ оскаржив у судовому порядку. Це рішення знаходиться у судовиконавців, а місто Житомир не виконує його вже більше року.

– Тобто, ви кажете, що житлове управління міської ради зацікавлене у непрозорому проведенні конкурсу?

– Управління житлового господарства зацікавлене у непрозорому проведенні конкурсу й мене дивує позиція заступника міського голови Володимира Кропивницького, який, як нова людина, яка ввійшла в цю сферу, повинен був розібратися й не допустити проведення цього конкурсу.

Непрозорість породжує чутки: вже кажуть, ніби дають команду не всім ЖЕКам брати участь в конкурсі, ніби в місті поспіхом створюються фірми, яким гарантована перемога і так далі.

В такій мутній воді хтось обов’язково зловить свою рибку. Я не здивуюсь, якщо не стане КВЖРЕПа №8, №9. Сьогодні Світлана Півоварова їх хвалить, але завтра все може бути…