Сергій Гаращук: «Бюджет Житомира на 2014-й рік соціально-орієнтований»

16 грудня 2014-го року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про державний бюджет України на 2014-й рік». 23 січня 2013-го року обласний бюджет затвердила Житомирська обласна рада. Загальний обсяг обласного бюджету на 2014-й рік склав 3 мільярди 328,3 мільйонів гривень.

Прийняття державного та обласного бюджетів відкриває шлях до затвердження бюджетів районів та міст. Це означає, що постійні комісії міської ради мають розглянути проект бюджету міста для його прийняття вже на найближчій сесії ради.

Про те, яким буде Житомира цього року й що від нього очікувати житомирянам газеті «Місто» розповів начальник департаменту бюджету і фінансів Житомирської міської ради Сергій Гаращук.

– Сергій Петрович, яким передбачається бюджет Житомира на 2014 рік?

На 2014 рік бюджет складає майже 1,2 млрд. гривень. В минулому році бюджет Житомира мав обсяг 1 мільярд 50 мільйонів гривень. У 2014 році обсяг загального фонду становить 969, 9 млн. гривень, спеціального – 228,6 млн. гривень. Ми маємо зростання на 14% у порівнянні з минулим роком.

Чим обумовлений цей ріст? Збільшенням обсягу коштів, які держава виділяє Житомиру на делеговані нею місту повноваження – освіту, охорону здоров’я, культуру, соціальний захист, спорт, заходи в сфері сім’ї і молоді, а також на забезпечення повноважень виконавчих органів влади в сфері державного управління.

Одним з основних факторів, який обумовлює перспективність бюджету Житомира є зменшення вартості природного газу для підприємств і установ на 30%. Внаслідок цього тарифи на теплову енергію в бюджетній сфері Житомира знизяться на 22%. Це зекономить майже 13 мільйонів гривень,що дозволить поліпшити матеріально-технічу базу закладів – провести поточні й капітальні ремонти навчальних закладів. Враховуючи цю обставину, обсяг бюджету зростатиме швидше за видаткові складові.

В бюджеті Житомира на 2014-й рік закладено ріст зарплати 8,2 % при індексі інфляції – 4,3%.

Загалом бюджет є соціально-спрямованим. З 1,2 мільярда загального обсягу міського бюджету близько 600 мільйонів гривень спрямовуються саме на забезпечення функціонування бюджетних установ. Ще 271 мільйон гривень направляється на виплату державних допомог для сімей з дітьми (допомога вагітним жінках й при пологах; по догляду за дитиною віком до 3-х років; при народженні дитини; допомога дітям, які перебувають під опікою чи піклуванням; одиноким матерям; при усиновленні дітей; малозебезпечним сім’ям; дітям-інвалідам).

Крім того на надання пільг і субсидій населенню бюджет Житомира спрямовує 56 мільйонів гривень.

Отож, якщо брати вцілому, то понад 75% бюджету Житомира у 2014-му році буде використано на надання соціальних послуг та виплат жителям міста. При цьому забезпечується встановлена державою динаміка підвищення заробітної плати, а також стабільне фінансування запроваджених в минулих роках видів виплат.

В 2014-му році в Житомирі збережуть надбавки для лікарів й освітян. Так, в 2012-му році в місті запровадили надання допомоги на оздоровлення медичним працівникам при виході у відпустку. Аналогічна допомога була запроваджена в 2011-му році для працівників закладів культури.

Цього ж року в місті підвищили посадові оклади працівникам закладів охорони здоров’я, які доглядають ліжкових хворих, запровадили надбавку за престижність професії всім педагогічним працівникам (до 2011 року цю надбавку отримували лише працівники шкіл). Всі ці надбавки забезпечуються коштами в бюджеті 2014-го року.

В галузі охорони здоров’я цьогоріч запроваджується виплата надбавок за обсяг та якість виконаної роботи медичними працівниками закладів охорони здоров’я, що надають первинну медичну допомогу в центрах ПМСД. В разі створення таких центрів їх працівники отримають цей вид доплат.

Окрім цього також врахована виплата педагогічним працівникам щорічної винагороди за сумлінну працю в розмірі 50% посадового окладу, яка практикується до дня вчителя. Це державні кошти згідно статті 57 ЗУ «Про освіту».

Цьогоріч харчування дітей освітніх закладах міста стане кращим. У порівнянні з 2013-м роком на ці потреби додатково виділено 3,9 мійльонів гривень. Це на 17% перевищує показник 2013-го року.

Новим у 2014-му році стане запровадження сніданків для учнів 5-11 класів. На це держава виділила місту 5,2 мільони гривень. Нині ж в дитячих садках забезпечується харчування на умовах співфінансування з батьками, а в школах – безкоштовне для 1-4 класів.

В бюджеті передбачено виділення 6 мільйонів гривень на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти. У продовження розпочатої роботи з відновлення спортивних майданчиків в школах, з міського бюджету спрямовується 1 мільйон 600 тисяч гривень. Разом з тим ці потреби підтримує й державний бюджет – сюди передбачається спрямувати 2,2 мільйони гривень.

А також на модернізацію дитячих ігрових майданчиків в садочках передбачається 2,2 мільйони гривень.

Важливою справою, яка має бути здійснена цьогоріч, стане утилізація ртутьвмісних люмінісцентних ламп, які знаходяться в підвалах та підсобних приміщеннях навчальних закладів. За рахунок коштів фонду охорони природного навколишнього середовища на це виділяється 27 тисяч гривень.

Щодо охорони здоров’я, то цьогоріч в цій галузі ми збільшуємо витрати на медикаменти для лікування пацієнтів міських лікарнях в 2,5 рази. Крім видатків на поточне утримання медзакладів в бюджеті на 11% збільшать витрати на харчування хворих.

Якщо в минулому році на стадії формування бюджету міста на зарплату працівникам бюджетної сфери згідно нормативів бюджетної забезпеченості не вистачало майже 58 млн. грн., то нині – 46 млн. грн, які протягом року покриваються коштами державного бюджету. Щороку в Житомирі забезпечується виплата заробітної плати.

– Ситуація в економіці держави впливає на фінансовий стан в місті?

Звісно. На жаль, внаслідок кризових явищ в фінансовій системі держави та непроведення частини платежів органами державного казначейства ми маємо кредиторську заборгованість бюджету перед постачальниками товарів, виконавцями робіт та послуг. Вся ця заборгованість врахована в проекті бюджету на 2014-й рік й буде погашена після затвердження бюджету. Це перехідні кошти з 2013-го року, за якими – фінансове благополуччя сімей працівників підрядних організацій, , які виконували на замовлення бюджету роботи.

Незважаючи на це в місті продовжаться роботи з реконструкції об’єктів міської інфраструктури. За рахунок коштів бюджету розвитку (134,6 млн.грн.) та коштів фонду охорони навколишнього природного середовища (54,0 млн.грн.) планується здійснити капітальні вкладення у модернізацію об’єктів міської інфраструктури.

Зокрема, на проведення реконструкції головної каналізаційної насосної станції передбачено 20 мільйонів гривень. В цілому на ремонт мереж КП «Житомирводоканал» спрямовується понад 30 мільйонів гривень.

Більше, ніж у 2 рази у порівнянні з минулим роком збільшені видатки на озеленення міста. В тому числі на знесення аварійних дерев та оновлення зелених насаджень на території міських навчальних закладів понад 500 тисяч гривень.

На облаштування майданчиків для збору твердих побутових відходів та придбання сучасних контейнерів пропонується виділити 3 мільйони гривень.

Також в бюджеті на 2014 рік у повному обсязі передбачені кошти на завершення реконструкції літнього театру «Ракушка» та завершення протизсувних заходів в сумі 6,6 млн.грн., завершення реконструкції корпусу НВК № 25 в сумі майже 4 мільйони гривень. Крім того, передбачені кошти на капітальний ремонт комунікацій по вулиці Михайлівській в сумі 3,8 млн.грн., на капітальний ремонт Старого бульвару (5,1 млн.грн.), капітальний ремонт майдану С.П. Корольова (2,0 млн.грн.).

На зміцнення матеріально-технічної бази Житомирського трамвайно-тролейбусного управління з бюджету розвитку планується спрямувати 10,4 млн.грн., в тому числі 4 млн.грн. на придбання вагонів тролейбусів.

Наразі, до затвердження міського бюджету на 2014 рік у відповідності до Бюджетного кодексу капітальні видатки фінансувати неможливо. Поточні видатки здійснюються у межах 1/12 призначень, які були передбачені на 2013 рік.

Бюджетну сесію в Житомирі скликають на сьоме лютого, а перед чим в місті пройдуть бюджетні громадські слухання.