За даними Держспоживінспекції України та її територіальних органів у 2014 р. громадяни подали 24411 звернень щодо порушень їхніх прав як споживачів.
Найбільше звернень надійшло від мешканців міста Києва (3567), Дніпропетровської (2217) та Донецької областей (1325).
Найменше – Закарпатської (261), Житомирської (270), Волинської (226) областей.
Найчастіше, у 8620 випадках (або 39,8%), громадяни звертались до Держспоживінспекції України зі скаргами щодо якості непродовольчих товарів. 8385 разів (або 38,7%) громадяни звертались за допомогою у поновленні їхніх прав як споживачів послуг (житлово-комунальних, телекомунікаційних, банківських, а також послуг з виготовлення металопластикових конструкцій, меблів, послуг з ремонту та ін.) або взагалі на їхнє ненадання чи надання не в повному обсязі.
Кількість скарг щодо якості продовольчих товарів – 1855 (8,6%), щодо придбання товарів через інтернет, поза торгівельними або офісними приміщеннями, при укладенні договору на відстані – 1371 (6,3%), щодо ресторанного господарства – 349 (1,6%), щодо порушення антитютюнового законодавства – 105 (0,5%), на дії працівників системи Держспоживінспекції України – 49 (0,2%), інші – 953 (4,4%).
На думку представників громадської ради при Держспоживінспекції та представників бізнес-асоціацій, яку вони висловили учора в УНІАН, пише “Громадський простір”, споживачі залишаються безправними в умовах мораторію на перевірки бізнесу.
Обмеження на перевірки бізнесу було запроваджене 13 серпня 2014 р. Постановою Кабінету Міністрів України № 407 «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами».
Така ініціатива уряду була спрямована ніби на зменшення тиску контролюючих органів на бізнес. Спочатку мораторій мав діяти лише до 31 грудня 2014 р., проте Законом України № 76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2014 р. дію мораторію на перевірки бізнесу контролюючими органами продовжено до 30 червня 2015 р.
У такій ситуації українські споживачі ще, як мінімум, на півроку позбавлені державного захисту своїх прав на отримання якісних товарів та послуг, яке гарантується 42 ст. Конституції України та Законом України «Про захист прав споживачів».
За умови дії мораторію на перевірки підприємців за зверненнями громадян, безпека, здоров’я та навіть життя споживачів стоять під загрозою. Водночас функціонування Держспоживінспеції як органу, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, втрачає свою актуальність, оскільки цей орган позбавили права навіть відповідно реагувати на скарги споживачів.