Олександр Коцюбко: “В системі освіти Житомира існує корупція”

27 січня 2017 року у Житомирі відбулося розширене засідання Громадської Ради при Житомирській облдержадміністрації за участю заступника голови Житомирської ОДА Лагути Ярослава Миколайовича, голови департаменту охорони здоров’я Житомирської ОДА Торбаса Олександра Михайловича. Очолив засідання голова Громадської Ради Стельмах Володимир Іванович.

Крім інших питань, на засіданні були розглянуті наступні два питання:

1) Розформування житомирської обласної онколікарні (реорганізація)

2) У Громадську Раду на ім’я голови Ради надійшли скарги від колективів шкіл – школи № 1, НВК № 11 щодо приниження честі та гідності вчителів і адміністрації шкіл.

На засіданні було прийнято рішення створити комісію з розслідування факту звільнення директора школи № 1. Комісію очолив член Громадської Ради Коцюбко Олександр Петрович. До комісії увійшов Ржентовецький Ігор Петрович – голова комісії Громадської Ради з питань освіти науки військово-патріотичного виховання та у справах дітей. Ігор Ржентовецький доповідав на засіданні про корупцію в освітній системі. Голова департаменту охорони здоров’я Житомирської ОДА Олександр Михайлович Торбас доповів присутнім про стан справ в онколікарні і про те, куди планується перевести обласний онкодиспансер і куди перенаправити хворих.

Член комісії Громадської Ради з питань протидії корупції, люстрації, правової політики, боротьби зі злочинністю Олександр Петрович Коцюбко висловив таку думку:

“За житомирську школу № 1: сталося ось що – один з батьків другокласника захотів, щоб його дитина вивчала в школі польську мову замість російської. Директор школи зібрав батьків учнів і пояснив їм, що зміна навчального процесу не може відбуватися швидко і посередині навчального року. Директор пояснив, що навчальний план затверджується на рівні обласного та міського управлінь освіти і науки, програми освіти для шкіл розробляються і затверджуються Міністерством освіти і науки України.

Також директор провів анкетування серед батьків і дітей – знайшлося четверо бажаючих вивчати польську мову. Однак для навчання польської мови в школі необхідні педагоги і підручники, але ні того не іншого в школі № 1 немає. Тому необхідно внести зміни до штатного розпису школи і кошторис витрат. Все це директор школи № 1 пояснив батькам. Однак, батько учня першої школи написав скаргу на директора школи № 1 в управління освіти міста.

Начальник міського управління освіти Валентин Васильович Арендарчук запропонував директору першої школи звільнитися за власним бажанням інакше директора звільнять за сепаратизм. Необхідно відзначити неординарність і навіть абсурдність вимог і скарг батьків змінити навчальний план посеред навчального року. Дуже дивує реакція пана Арендарчука – глави міського управління освіти, який у відповідь на необгрунтовані вимоги батьків з вражаючою легкістю підхопив цю ідею і, повісивши на директора школи ярлик сепаратиста, намагався звільнити людину-патріота України, який пропрацював в системі освіти понад тридцять років.

Складається враження, що ця ситуація створювалася штучно і на замовлення. В особистій бесіді зі мною начальник міського управління освіти Арендарчук стверджував, що директор школи № 1 сам написав заяву про звільнення за власним бажанням. Директор школи стверджував, що його змусили написати заяву. Вчителі школи написали колективний лист на підтримку директора. Всіх обурило, що людину, який пропрацював в системі освіти тридцять три роки, що не має жодного дисциплінарного порушення, намагаються незаконно звільнити посеред навчального року. У школі директор Мельничук В.В. користується заслуженим авторитетом і повагою серед вчителів, батьків і учнів школи.

При повторній бесіді, Валентин Васильович Арендарчук зізнався, що звільнення директора не його особиста ініціатива, а на нього самого «тисне» депутат від Мальованки Моїсеєв Юрій Володимирович, який на сьогоднішній день очолює бюджетний комітет в житомирському міськраді.

Також директора школи № 1 Житомира звинуватили в зборі коштів з батьків учнів на потреби школи, що є порушенням закону України. Хоча директор школи і весь учительський колектив стверджує, що до збору коштів не має ніякого відношення. Навпаки, існує наказ, підписаний особисто В.В. Арендарчуком – начальником управління освіти Житомирської міськради, про збір коштів з батьків учнів. Цей наказ стосується всіх шкіл Житомира. Тому всі директори шкіл нашого міста ходять «під статтею», причому, в незаконних діях їх можна звинуватити в разі збору коштів з батьків і в разі, якщо такі кошти директора і вчителя не збирають – адміністрації шкіл не виконують розпорядження вищестоящої організації. Що ж стосується житомирської школи № 1, то В.В. Арендарчук був незадоволений – коштів зібрано дуже мало.

За даними комісії Громадської Ради з питань освіти науки військово-патріотичного виховання та у справах дітей, всі школи міста збирають з батьків 20 мільйонів гривень, але враховується офіційно тільки 6,3 мільйона. Де різниця? Відповіді поки немає. А куди ж йдуть зібрані гроші? Засоби, здані батьками учнів спрямовуються виключно на придбання будівельних матеріалів для ремонтів шкіл.

Розпорядженням голови Житомирської ОДА № 99 від 07.04.2016 було створено робочу групу, до якої увійшли представники комісії Громадської Ради з питань освіти науки військово-патріотичного виховання та у справах дітей. Робоча група з квітня по серпень 2016 роки вивчала факти дотримання чинного законодавства в сфері організації благодійної допомоги в установах освіти м Житомира. У звіті робочої групи були наведені факти порушень, а саме:

– Порушення принципу обгрунтованості надходження благодійних внесків та принципу надання благодійниками допомоги одержувачам саме для потреб їх фінансування;

– Нецільового використання благодійних внесків;

– Протизаконного збору благодійних внесків членами батьківських комітетів;

– Відсутність дотримання прав і виконання зобов’язань суб’єктами благодійної діяльності;

– відсутність необхідної інформації про використання благодійних внесків і фінансових ресурсів;

– Крім того, не дана оцінка доказів з приводу порушення службовими особами правових норм, вказаних в пунктах частини 1 статті 116 Бюджетного Кодексу.

За даними робочої групи, міський відділ освіти витратив 1,3 мільйона бюджетних гривень грошей платників податків на утримання охоронців для дітей з усіх шкіл – гроші перераховані охоронній фірмі. За поданою заявою Житомирським відділом ГУНП в Житомирській області розпочато досудове розслідування у кримінальному провадженні за ознаками кримінального правопорушення.

За даними робочої групи, 87% коштів, що виділяються на освіту в нашому місті, витрачаються на нескінченні ремонти і скління – вікон, дверей. Навіть в сараях ставлять металопластикові вікна. А безпосередньо на освіту йде всього 13%. Міським відділом освіти були закуплені миючі засоби на суму 1,5 мільйона гривень, також для шкіл закуповується крейда. Хоча ні для кого в місті не секрет, що у всіх школах крейда купують батьки учнів за свої гроші. У житомирській школі № 7 директор школи просив на асфальт 100 тисяч гривень, але видали 650 тисяч. А на наступний рік ще 650 тисяч. Коли представник громадськості зробив зауваження і нагадав, що асфальт вже поклали, голова бюджетного комітету Мойсеєв зайнявся риторикою, заморочив людям голови. В результаті 650 тисяч виділили знову. На сайті міської ради Житомира публікується звіт про витрату бюджетних коштів. Але публікується всього 8%.

Робоча група направила документи до Державного аудиторського управління (ГАУ) для проведення перевірки. Представники ГАУ прийшли на перевірку, але Арендарчук їх до перевірки не допустив. Заплатив штраф і знову не допустив перевіряльників. І вдруге заплатив штраф. Робоча група звернулася із заявою в поліцію і зажадала, щоб почалося розслідування у справі, яке необхідно занести в ЄДР. Але в поліції відмовилися це робити. І лише через суд вдалося змусити поліцію прийняти заяву і зареєструвати його згідно із законом”, – сказав Олександр Коцюбко.