Про ТТУ Житомира в світлі останніх подій

Сьогодні в Житомирі в адмінбудівлі ЖТТУ зібрався трудовий колектив і влада, щоб поговорити про наболіле.

А наболілим, у житомирському варіанті, є не усім відома хвороба, а хронічна невиплата зарплати на підприємстві КП “ЖТТУ”. Водій тролейбуса, житомирянка, вийшла до трибуни й повідомила, що через відсутність коштів, працівники підприємства ходять на роботу голодними.

– П’яний водій – це злочин, бо він не може адекватно реагувати на ситуацію на дорозі. А в такому разі голодний водій житомирського тролейбуса, який, не поснідавши, бо немає за що їсти купити, виходить на лінію і почуває себе погано, – це хіба не злочин?

І хто в цьому винен: водій, який сів за руль голодним, чи посадові особи, які не можуть забезпечити оплату добросовісно виконаної роботи? – так говорила водій житомирського тролейбуса.

Працівникам ЖТТУ зарплату не в повному обсязі виплатили за листопад 2012-го. Прості роботяги обізнані в механізмах нарахування субвенції краще деяких економістів. І не від того, що їм так цікаво в цьому розбиратись. Просто життя примушує колектив спільними діями «вибивати» в держави чесно зароблені гроші – виходити на мітинги, виступати з доповідями, проханнями посприяти пришвидшенню виплати заборгованості.

Такі ж прохання лунали й сьогодні.

Директор, економіст, бухгалтер ЖТТУ просили владу посприяти у тому, щоб зарплата була виплачена.

Люди не принижувались, а вимагали свого. Від влади були: міський голова Володимир Дебой, заступник губернатора Микола Олещенко, народний депутат від Житомира Геннадій Зубко.

Принаймні, публічного перетягування ковдри між мером-регіоналом і нардепом, який говорить про непрофесійну владу не було. Обидва наголошували на тому, що не бачать іншого виходу з ситуації, що склалась, як переглянути механізм розподілу транспортної держсубвенції, яка щороку надходить в область, в сторону збільшення відсотку відрахування на ЖТТУ.

Якщо в інших областях міський електротранспорт отримує в середньому половину коштів цієї державної субвенції, то на Житомирщині цього року – всього 36% (52,4 мільйони в 2012-му році виділено на область. З них – 19,4 мільйони спрямовано на ЖТТУ).

І тут випливає показова цифра.

Подивіться уважно на стовпчики й цифри

21,5 мільйони гривень ЖТТУ сплатило у 2012-му році податків до бюджету та платежів та фондів. Це означає, що того, що виділила держава навіть не вистачило, щоб перекрити податки. Про яку прибутковість підприємства за таких умов можна говорити???

Разом з тим, Віктор Куницький, заступник голови ЖОДА кличе тих, хто хоче забрати субвенцію в районів і передати її на ТТУ, відвідати конференцію перевізників області. Каже – почуєте багато «теплих» слів. За словами Куницького, автоперевізники в районах не менше ніж ТТУ потерпають від безгрошів’я і якщо вони дізнаються, що на ТТУ спрямують ті кошти, які призначалися для них, буде бунт.

Куницький сказав фразу, яка викликала обурення залу: «Відсоток частки субвенції для ТТУ, який є нині, й так зависокий».

Тут варто зауважити, що ЖТТУ щоденно перевозить усіх пільговиків – житомирян й жителів всієї області. В 2012-му році міський електротранспорт Житомира перевіз 49 мільйонів громадян. З них 28 мільйонів – безкоштовно, тобто цілих 57%.

І ось втрати ЖТТУ від того, що держава не в повному обсязі компенсовує підприємству свої “соціальні ініціативи”.

У той же час маршрутні автобуси, які курсують в районах області, перевозять пільговиків безкоштовно лише один раз на тиждень, а в усі інші дні – за гроші. При цьому 99% цих підприємств є приватними перевізниками, тобто перебувають на спрощеній системі оподаткування, у той час як ЖТТУ – на загальній (сплачує 20% ПДВ, 20% податок на прибуток, соцвиплати у повному обсязі, інші відрахування).

Це також вказує на те, що ЖТТУ перебуває в нерівних умовах по відношенню до приватних перевізників.

Економісти підприємства наголошують: якщо б держава за способом оподаткування прирівняла ЖТТУ до приватних перевізників, то підприємство сплачувало б податків не 21,5 мільйона, а всього-навсього 1 мільйон гривень і закрило б всі питання з зарплатою. Нагадаємо, поточна заборгованість на підприємстві перевищила 5 мільйонів гривень.

З іншого боку за транспортну держсубвенцію райони битимуться до останнього, бо це живі гроші, які надходять на рахунок РДА і які голова району розподіляє місцевим перевізникам у ручному режимі. Про вертикаль відкатів (знизу-вверх), ми говорити не будемо, бо на власні очі не бачили.

Міський голова Житомира Володимир Дебой допоміг ЖТТУ тим, що погасив його кредитний борг. Хоча заступник голови ЖОДА Микола Олещенко під час виступу попросив мера «поділитись заслугою», – мовляв область посприяла, а тому не треба все приписувати собі.

Але як би там не було – кредит, який за словами головного бухгалтера Раїси Бовсунівської, підприємство примусила взяти минула влада Житомира, яку очолювала Віра Шелудченко, відтепер не вимагатиме щорічної сплати відсотків у розмірі 3,5 мільйони гривень. І це без погашення тіла кредиту.

А ось голова незалежної профспілки ЖТТУ Сергій Невмержицький взагалі вимагає кримінальної відповідальності для попередніх керівників Житомира за повішений на підприємство у 2006 році кредит, через який ТТУ втратило близько 30 млн.грн.

Міський голова Житомира Володимир Дебой наполягає на збільшенні субвенції за пільгове перевезення громадян до рівня 100-відсоткового відшкодування таких перевезень у 2013 році.

Для повного вирішення ситуації керівник Житомира пропонує ще один вихід – монетизацію пільг.

Громадяни пільгових категорій повинні отримувати фінансову допомогу від держави, у тому числі на проїзд в електротранспорті. Таким чином кожен зможе особисто вирішувати, куди спрямувати кошти: чи на проїзд, чи на інші власні потреби. Це буде чесно і відносно ТТУ, і відносно людини, яка має пільги.

Народний депутат Геннадій Зубко також за справедливий розподіл транспортної субвенції.

– 50% транспортної субвенції Житомирщини має іти на ТТУ, – наголошує Зубко.

Ініціювати перерозподіл візьметься фракція «Фронту Змін» на найближчій сесії.

– Я говорив у Міністерстві фінансів про можливість збільшення транспортної субвенції для Житомирщини, але почув зустрічне запитання – скажіть, якщо ми збільшимо субвенцію області до 60 мільйонів, ви впевнені, що саме Житомирське ТТУ отримає більше грошей? Я сказав, що ні, я не впевнений…

Тому ми наполягаємо і фракція «Фронту Змін» ініціюватиме це питання, щоб на найближчій сесії облради принцип розподілу транспортної субвенції був змінений і ТТУ отримувало більшу суму з бюджету, – сказав нардеп.

Порозуміння між міським головою Житомира Володимиром Дебоєм й нардепом Геннадієм Зубко може виникнути в тому, що перший, на своєму місці (в Житомирі) говорить про необхідність монетизації пільг, а другий, на своєму (в Верховній Раді) спробує втілити цей механізм в життя.

Народний депутат заявив, що вже зaраз розробляє законопроект про монетизацію пільг і планує зробити усе можливе, щоб субвенція на перевезення не розподілялась у ручному режимі.

Заступник голови ЖОДА Микола Олещенко, в свою чергу, запропонував створити робочу групу з представників ТТУ, міської ради, облдержадміністрації, народного депутата.

Каже, Сергій Рижук успішно ліквідовує заборгованість по зарплаті на Житомирщині. З більш ніж 400 підприємств області, які до недавнього часу мали борг по зарплаті, нині незначна їх кількість вчасно не розраховується з працівниками. У цього переліку й ЖТТУ. Олещенко стверджує – поки що.

Що ж до основного питання, яке зібрало сьогодні владу й колектив підприємства: коли люди отримають гроші, відповідь була така: ті 2 мільйони 600 тисяч гривень з «п’яти мільйонів Рижука», які в область так і не надійшли, хоча Мінфін дав нардепу Геннадію Зубку відповідь, що субвенція в область все-таки прийшла… перерахунки з обласного бюджету можливі лише після сесії обласної ради, яка відбудеться наприкінці лютого.

Нардеп Геннадій Зубко каже, що закрити зарплату на ЖТТУ можна буде лише через внесення змін до обласного бюджету.

Тобто, голодних людей знову попросили почекати.

Чи об’єднаються заради їх інтересів, відкинувши політику, всі вповноважені особи – директор ЖТТУ, мер, губернатор, нардеп – побачимо.